Gå til innhold

AMD fornyer wafer-kontrakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD har fornyet sin kontrakt med wafer-leverandøren Soitec. Avtalen er tre ganger så stor som fjorårets.

Les mer

5451911[/snapback]

 

 

At avtalen er tre ganger så stor som fjorårets kan vel i stor grad forklares med Dual Core og kommende Quad Core? Dual Core trenger dobbelt så mye wafer som single core, derav en kraftig økning bare der.

Regner med at AMD satser på stort salg av Dual Core i tiden fremover, i tilleg kommer jo AMD sine satsning på laptop markedet også til å ha en innvirkning.

 

Og til slutt, så har vel også AMD hatt økende etterspørsel på toppen av det hele.

Lenke til kommentar
AMD har fornyet sin kontrakt med wafer-leverandøren Soitec. Avtalen er tre ganger så stor som fjorårets.

Les mer

5451911[/snapback]

 

 

At avtalen er tre ganger så stor som fjorårets kan vel i stor grad forklares med Dual Core og kommende Quad Core? Dual Core trenger dobbelt så mye wafer som single core, derav en kraftig økning bare der.

Regner med at AMD satser på stort salg av Dual Core i tiden fremover, i tilleg kommer jo AMD sine satsning på laptop markedet også til å ha en innvirkning.

 

Og til slutt, så har vel også AMD hatt økende etterspørsel på toppen av det hele.

5452129[/snapback]

Men så skal de vel nedskalere til 65nm i løpet av året?

 

edit:

Men nå er det vel i utgangspunktet litt vanskelig å vite hva som ligger bak en slik kontrakt, det kan være at årets kontrakt var for liten og at de har måttet kjøpe wafer til høyere pris enn de ville gjort med en slik kontrakt. Jeg tipper uansett disse kontraktene inneholder en slags min/max klausul, dvs en mengde wafer AMD forplikter seg til å kjøpe til en viss pris og en viss mengde de får til samme "pris" om behovet skulle dukke opp.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

AMD har ikke noe hast med å skifte til 65 nm teknikk, det er vel helt klart nå. På den annen side så er ikke AMD like plaget med varmeutvikling på CPU´ene sine som det Intel er.

 

EDIT: hehe, dette var ikke et svar på kindings´ innlegg.

 

Du har vel en stor hjerne du også da, kindings, ettersom store hjerner tenker likt :cool:

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har lyst på en sånn wafer hengende på veggen hjemme, i pen ramme eller noe slikt?

5451998[/snapback]

Svaret er NEI! :D

5452111[/snapback]

Lurer på hvor mye en sånn wafer koster ?

5452127[/snapback]

Jeg vil gjette villt: rundt 50.000 - 200.000 kr. (Husk at mange av prosessorene er defekte og det må omfattende testing til for å finne ut hvilke og mye arbeid med å produsere ferdige prosessorer med pinner osv.) Den som er stillt ut er trolig nesten bare defekte CPUer f.eks ved en produksjonsfeil i prøveproduksjonen. Jeg kan ikke tenke meg til at de ofrer en med fullt fungerende CPUer bare for å ha noe å skryte av. Men jeg skulle gjerne hatt en sånn i ramme på veggen ja :dribble:

 

Jeg tenkte med en gang at den økte kontrakten skyldes kapasitetsøkningen som den nye fabrikken og 65nm gir. Økningen fra 1-2 kjerner til 2-4 kjerner tror jeg ikke gir noe særlig utslag siden de samtidig halverer arealet hver kjerne bruker ved å krympe fra 90 til 65nm.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så AMD har nok heller planer om å høste så mye de kan på suksessen med 90nm-arkitekturen sin...

5452188[/snapback]

Jeg tror nok AMD går over på det tidspunktet de har fått orden på 65nm teknikken, dersom det er noe som er farlig for AMD så er det stagnasjon. Det er farlig for alle teknologiselskaper, men jeg tror særlig AMD er sårbar. De skal vinne både markedsandeler og "gunst" blant kjøperne og det er ikke lett med mindre de kan vise til produkter som er "state of the art".

Lenke til kommentar
Bildet av waferen er nok tatt med en spesiell belysning, kanskje med film som registrerer ultrafiolett eller infrarødt lys. Tviler sterkt på at en wafer er så fargerik på ordentlig.

5452236[/snapback]

 

Pøh ! De som har blå farge er best for overklokking, de med rød er allerede hete nok... ;)

Lenke til kommentar
Bildet av waferen er nok tatt med en spesiell belysning, kanskje med film som registrerer ultrafiolett eller infrarødt lys. Tviler sterkt på at en wafer er så fargerik på ordentlig.

5452236[/snapback]

Fargene er faktisk ekte. Men det kan nok forsterke fargene om det brukes polarisert (vanlig) lys. Linjene i øverste lag er mye bredere enn de 65nm som brukes nederst slik at de kan reflektere vanlig lys (400-650nm) på samme måte som undersiden av DVDer. Banene er naturlig nok ikke sirkulære som på DVDer men ligger i kvaldratiske mønstre.

 

Noen bilder som neppe er manipulerte og ikke har polarisert lys:

http://www.amd-jobs.de/images/unternehmen/300-200.jpg

http://www.spiegel.de/img/0,1020,131132,00.jpg

http://www.mobilmedia.de/dpa-EcoLine-image....onlineBild.jpg

http://www.hardware.no/nyheter/images/inte...inger_wafer.jpg

http://www.theinquirer.net/?article=25746

 

Edit: Jeg knipset akkurat nå noen bilder av en CPU fra flere vinkler. Her der dere tydelig at fargene varierer med hvilken vinkel lyset faller.:

post-3851-1137504604_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...