Gå til innhold

Intel planlegger Viiv-lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne viiv-plattformen er en interessant ide, litt standardisering på denne fronten kan vel ikke skade (selv om jeg ikke liker alle "standardene"), tror intel tjener bra på det også, ting går ikke så fort framover på ytelses-fronten og AMD er ganske trege med å lansere liknende ting (centrino osv), så jeg tror slikt kommer til å slå bra an blant allmuen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes også at standardisering er bra, men kun når det er snakk om åpne standarder så det kan være fri konkurranse om å lage produktet. Dersom definisjonen på Viiv er at produktet MÅ inneholde X antall intel-komponenter slik som Centrino så synes jeg ikke det er noen forbrukervennlighet over det hele. Dvs. "standarden" er kun laget for å presse konkurrentene ut av markedet selv om de kan tilby et teknisk sett tilsvarende produkt.

 

Standarder bør være så åpne og så universelle at flest mulig kan samles om standardene. At alle konsern skal ha sine egne "standarder" er vi neppe tjent med. Det bør ikke være navnet på produsenten som er kjernen i "standarder", men den tekniske likheter uavhengig av produsent.

Lenke til kommentar
Men til forskjell fra Centrino-plattformen, som rettes mot bærbare maskiner, er Viiv rettet mot forbrukermarkedet og skal danne grunnlaget for hjemmeunderholdning der TV, PC og spillkonsoll i stor grad faller sammen til én enhet.

 

Tror det er rette veien å gå,det er vel liten tvil om at hovedmarkede i fremtiden vil ligge innen slike enheter + bærbare maskiner .

Lenke til kommentar

Synes Centrino plattformen ble en bra løsning. Bortsett fra de billigste bærbare med Intel grafikkbrikke (men du kan få andre grafikkbrikker fra ATI og slikt om du betaler litt ekstra for en slik bærbar modell).

 

Kommer VIIV til å bli benyttet i bærbare i tillegg? Synes VIIV navnet minner litt om "piiv" som en leser i tegneseriebobler når hundene blir litt skremt i Donald Duck. :)

Lenke til kommentar
Viiv-plattformen ser ut til å bli lansert på i januar på CES-messen i Las Vegas og vil være leveringsklar samme kvartal.

Les mer

5224014[/snapback]

 

Viiv blir mest sannsynlig også en tallknuser - effektive multimedia instruksjoner kan som kjent også brukes til annet enn å dekode mpeg film: snart kan du bytte ut din litt voldsomme AMD Opteron 254 med en søt liten Viiv.

 

Invariant.

Endret av invariant
Lenke til kommentar
Viiv blir mest sannsynlig også en tallknuser - effektive multimedia instruksjoner kan som kjent også brukes til annet enn å dekode mpeg film: snart kan du bytte ut din litt voldsomme AMD Opteron 254 med en søt liten Viiv.

 

Invariant.

5233680[/snapback]

Nice try, problemet er selvfølgelig at mange på forumet ikke skjønner at du fleiper.

Lenke til kommentar
Viiv blir mest sannsynlig også en tallknuser - effektive multimedia instruksjoner kan som kjent også brukes til annet enn å dekode mpeg film: snart kan du bytte ut din litt voldsomme AMD Opteron 254 med en søt liten Viiv.

 

Invariant.

5233680[/snapback]

Nice try, problemet er selvfølgelig at mange på forumet ikke skjønner at du fleiper.

5238657[/snapback]

 

Opps, du gjennomskuet meg. :D Men, likevel går det nok litt i den retningen, om noen år får vi knøttsmå SSE4 evt. SSE5 bærbare som får dagens servere og arbeidstasjoner til å se litt ynkelige ut. Faktisk er jo hele dette SSE oppstyret utviklet med tanke på multimedia applikasjoner, som musikk og video, at det samme instruksjons-settet også er svært velegnet for FP er nærmest en utilsiktet side-effect...

 

En oppdtaert link om Viiv finner vi her:

http://www.intel.com/pressroom/archive/rel...0051130corp.htm

 

Invariant.

Lenke til kommentar

Stod litt lite konkret i den linken, men at multimedia er på vei inn heimen er helt klart, tror det meste blir styrt av en PC om kort tid.

 

At en multimedia-PC skal erstatte en kraftig arbeidsstasjon tror jeg derimot neppe, men dagens standard PC er som gårsdagens arbeidsstasjon. Selv om utviklingen ser ut til å stagnere noe, er det nok en god stund før utviklingen stopper helt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...