Gå til innhold

Skrivere som spionerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet, eneste som trenger å bekymre seg er kjeltringer, dvs for at dokumenter kan spores tilbake til utgangspunktet.

 

Synes det er dumt å la slike ting bli offentlige, hvertfall så lenge det kan hjelpe politi etc til å bekjempe kriminalitet. Nå som det er kjent, vil dette bli mer eller mindre ubrukelig.

 

hadde derimot maskinen sendt en kopi til secret service, kunne jeg forstått at folk reagerte :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg liker utviklingen.

 

Har StumbleUpon utvidelsen til Firefox og fant denne siden

 

http://fuckmicrosoft.com/content/ms-hidden-files.shtml

 

Dette er vel mer grunn til bekymring. Sjekka index.dat filene på pcen min med index.dat suite, programmet stod i 30 min og var ennå ikke ferdig med å hente iformasjon. Hadde blandt annet lagret alle søk jeg har gjort på div søkemotorer.

 

Vurderer sterkt om jeg må sette meg inn i linux, hvis det er noe bedre da...

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet, eneste som trenger å bekymre seg er kjeltringer, dvs for at dokumenter kan spores tilbake til utgangspunktet.

 

Synes det er dumt å la slike ting bli offentlige, hvertfall så lenge det kan hjelpe politi etc til å bekjempe kriminalitet. Nå som det er kjent, vil dette bli mer eller mindre ubrukelig.

 

hadde derimot maskinen sendt en kopi til secret service, kunne jeg forstått at folk reagerte :)

5037483[/snapback]

Skulle til å si noe lignende...

Lenke til kommentar

Gammelt nytt det med de gule dottene. ;)

 

På en utskrift fra en fargelaser så blir det plassert ut en serie med bittesmå gule prikker i en kombinasjon. Dette forteller rett og slett ikke mer enn Merke og serienummer på maskinen som ble brukt. Fargelasere blir bare billigere og billigere, samt at trykk kvaliteten blir bedre og bedre. Dette kan øke dokument forfalskning og slikt.

 

Tenk dere en situasjon der ett firma kjøper en billig (eller stor dyr) fargeprinter/fargekopi maskin. Så begynner vedkommede å kjøre falske sedler på papir som ikke er så langt unna bomullspapiret som norske sedler er trykket på. Disse falske sedlene er ganske godt laget, men det blir oppdaget. Politiet får tak i en del av disse sedlene, de kjører en scan av disse sedlene og ved hjelp av utstyr så finner de ut at det f.eks kanskje er Canon, Xerox, Ricoh, Minolta eller Toshiba (merkene er tatt ut fra løse luften her da) maskin som disse falske sedlene er laget på. Politiet tar da kontakt med det firmaets europa kontor som ved hjelp av serienummer (som de får ut) kan fortelle at maskinen er solgt i norge. Politiet tar da kontakt med firmaets hovedkontor i norge og forespør hvem er denne maskinen solgt til. Politiet kontakter da kunden som har kjøpt maskinen og kanskje de finner ut at maskiner står på en avdeling for 10-15 mennesker har tilgang til maskinen. Maskinen er satt opp med brukerkoder slik at kun de autoriserte brukerene kan benytte seg av den maskinen. Samt sammen med dato/tid disse sedlene ble kjørt på så kan man ved hjelp av logging av brukerenes bruk av maskin finne ut av synderen.

 

Enda lettere om maskinen er solgt til en privat person og den maskinen står hjemme hos vedkommede.

 

Dette er grunnen til disse gule prikkene, rett og slett at det skal være mulig å bevise på hvilken maskin som en forfalskning er blitt kjørt på. Ikke noe annet egentlig, så ikke noen spes grunn til å bli overparanoid på dette. Og som nevt av en annen i tråden, selve jobbene blir ikke sendt som kopi til noe annen. Derfor ingen grunn til å bekymre seg på at sensitivt informasjon skal komme på aveie.

 

PS, jeg jobber i kopibransjen og har lenge visst om disse gule prikkene. Og de gule prikkene har aldri bekymret meg. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Tenk dere heller et scenario der opposisjonelle i et undertrykkende regime skriver ut løpesedler på en sånn skriver. Politiet får tak i en løpeseddel, sporer kjøperen av printeren, og sender vedkommende rett i fengsel, inkludert litt tortur og andre ubehageligheter. Trivelig scenario? Nei. Men like fullt realistisk med denne formen for overvåking. Det står vel også nevnt i artikkelen, såvidt jeg husker (leste den i går). Moralen er: Ikke all overvåkning er god overvåkning, selv om intensjonen kan ha vært god i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Tja. Det er vel ikke noen større grunn å bli paranoid over dette enn noe annet.

For et år siden spurte vår IKT-lærer oss om vi visste hvor mange steder vi mest sannsynlig hadde lagret personalia og slike ting. Et par dristige personer sa litt over 100, resten holdt seg på 20. Han kunne da med et smil fortelle oss at vi ligger til enhver til lagret på 400 forskjellige steder eller over.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet, eneste som trenger å bekymre seg er kjeltringer, dvs for at dokumenter kan spores tilbake til utgangspunktet.

 

Synes det er dumt å la slike ting bli offentlige, hvertfall så lenge det kan hjelpe politi etc til å bekjempe kriminalitet. Nå som det er kjent, vil dette bli mer eller mindre ubrukelig.

 

hadde derimot maskinen sendt en kopi til secret service, kunne jeg forstått at folk reagerte :)

5037483[/snapback]

 

Altså, hva om noe du har skrevet plutselig blir erklært ulovlig eller forræderisk av staten? Jeg ser at mange land beveger seg mer og mer mot fascisme, og da er ikke noe sånt utenkelig. Eller hva om du blir mistenkt i en sak fordi et dokument fra _din_ printer dukker opp under en politietterforskning?

Lenke til kommentar

Alle fargekopimaskiner er nødt til å ha disse kodene innebygd.

Er en restriksjon for å få lov til å lage fargekopimaskiner.

Er vel ingen printere som har dette så dere kan bare ta det med ro. :!:

 

Og det er sant at politiet bruker dette aktivt, men bare når det gjelder pengeforfalskning og verdipapirforfalskning.

Lenke til kommentar

Hvor synlige og ødeleggende er de gule prikkene for synsopplevelsen av det du måtte skrive ut. Gult er jo også den fargen i lysspekteret som det menneskelige øyet er best tilpasset for, og som resultat gjør at den fargen er den aller enkleste for øyet å oppfatte. Kunne de ikke valgt en mer diskre farge ihvertfall?

Lenke til kommentar

Det er det de har gjort. Bitte bitte bitte små gule prikker som gjemmer seg i bildet. De er så små at du må inn med forstørrelse for å se dem. Gule prikker på hvit bakgrunn er også det som er minst sjenerende. Rødt på hvit f.eks ville vært mye synligere.

 

En annen ting er at en fargelaser har 4 primær farger i produksjonsprosessen. Black, Yellow, Cyan(turkis nesten) og Magenta(rød-rosa nesten). Yellow er da en "ren" farge som ikke trengs å blandes, dette skaper dermed den beste og mest korrekte måten å kunne lese av yellow-dot kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet, eneste som trenger å bekymre seg er kjeltringer, dvs for at dokumenter kan spores tilbake til utgangspunktet.

 

Synes det er dumt å la slike ting bli offentlige, hvertfall så lenge det kan hjelpe politi etc til å bekjempe kriminalitet. Nå som det er kjent, vil dette bli mer eller mindre ubrukelig.

 

hadde derimot maskinen sendt en kopi til secret service, kunne jeg forstått at folk reagerte :)

5037483[/snapback]

 

Altså, hva om noe du har skrevet plutselig blir erklært ulovlig eller forræderisk av staten? Jeg ser at mange land beveger seg mer og mer mot fascisme, og da er ikke noe sånt utenkelig. Eller hva om du blir mistenkt i en sak fordi et dokument fra _din_ printer dukker opp under en politietterforskning?

5042742[/snapback]

Som regel har ikke lover tilbakevirkende kraft i demokratier. Jeg kan se mange problemer med dette, inkludert det du sier. Blant annet er det jo mulig at noen klarer å endre denne koden, slik at en haug med falske penger kan spores tilbake til en maskin som tilhører en helt intetanene person. Poenget mitt er at man kan alltid misbruke teknologi, bare tenk hva en profesjonell "hacker" kan klare å sende av dritt fra din maskin.. Eller f.eks morder plukker hår av hårbørsten din og plasserer strategisk til etter ett drap eller liknende. Det er lett å bli paranoid.

 

Dog går det en fin linje her, jeg antar at i saker hvor dette faktisk er brukbar informasjon, så vil man se omstendighetene litt an. Dvs hvem har man med å gjøre? Er det profesjonelle forfalskere, så kan man nok se langt etter at denne infoen er brukbar(de vil sjule sporene sine). Eller f.eks dersom noen mottar en bombetrussel og man faktisk kan klare å finne ut i hvilket land skriveren er solgt i. Uansett er forutsetningen at man kan ta noen, om ikke alle. Det er svært tvilsomt at noen noengang vil bli dømt ut fra denne infoen alene, men at den kan være en "ledetråd" i mange saker.

Lenke til kommentar

Og det er sant at politiet bruker dette aktivt, men bare når det gjelder pengeforfalskning og verdipapirforfalskning.

5042809[/snapback]

 

I Norge kanskje, men hva med andre land og regimer?

5056303[/snapback]

I slike land vil man neppe ta seg tid til å gjør slike analyser og folk flest i slike land har neppe råd eller tillatelse til å ha den type maskiner vi her snakker om.

Lenke til kommentar

Og det er sant at politiet bruker dette aktivt, men bare når det gjelder pengeforfalskning og verdipapirforfalskning.

5042809[/snapback]

 

I Norge kanskje, men hva med andre land og regimer?

5056303[/snapback]

I slike land vil man neppe ta seg tid til å gjør slike analyser og folk flest i slike land har neppe råd eller tillatelse til å ha den type maskiner vi her snakker om.

5065815[/snapback]

 

Hehe, nei, det er klart. Hvorfor skal myndigheter bruke litt ressurser på å oppspore opprørere og dissidenter? My mistake... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...