Gå til innhold

Schwarzenegger signerer spill-lov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal imidlertid sies at slike lover ikke bare får negative konsekvenser for spillindustrien. Hvis det blir forbudt ved lov å selge voldelige spill til mindreårige, blir det for eksempel vanskeligere for foreldre å fraskrive seg ansvaret ved å skylde på spill når veslegutten deres gjør noe galt.

 

Og hvordan skal da Thompson klare å skylde på at det er voldelige spill som gjør unger til mordere :p

 

Trodde han sa han hadde mektige venner, men denne loven i drift betyr et skud i foten for Thompson. Om det blir begått drap, personen er 16, og Thompson skylder på spillet, er det foreldrenes skyld som lot poden spille det voldelige spillet og ikke industrien :p

 

Men synes slike lover egentlig gjør ingen ting. Det som irriterer meg er at det kanskje blir krangle om hva som blir definert som voldelig og hva som ikke blir definert som voldelig.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Okay, så denne loven hindrer de som er passe interessert i å spille voldelige spill, til å gjøre det. Men tror du småkriminelle drittunger med usedvanlig høy interesse for våpen, gørr og vold kommer til å merke noe av dette? Neppe. Det er jo bare å stjele fra en butikk, eller hente ned fra nettet. Det går også ann å låne mammas kredittkort å kjøpe fra nettet.

 

Og hvem er det som har størst sjanse for å "stabbe" eller skyte en over.. la oss si en Xbox, høres det kjent ut? Det finnes såklart gråsoner her, men %vis vil nok de småkriminelle ha større sjanse for å begå en slik handling.

 

Om denne loven får stor "impact",som de sier i united states of bush, tviler jeg på. Det som landet gjerne ender opp med er hva tyskland har hatt siden Carmageddon-tider, nemmelig at rødt blod ikke skal vises, men grønt blod er greit. Det er ikke lov å drepe mennesker, men zombies (mennesker med grønt blod) eller roboter er helt greit.

 

Det er 1000-vis av cd'er som er laget i to versjoner i usa; en vanlig, og en der "fuck" og "shit" er sensurert. Disse cd'ene koster ofte mer enn de vanlige, altså er det de som ønsker slike plater, som selv betaler for mixingen av anti-fuck/shit platene. Kanskje det er fremtiden for USA?

Lenke til kommentar
Problemet er at det ikke ser ut til å være klare retningslinjer om hva som skal betegnes som et voldelig spill (og dermed selges til "mindreårige") eller ikke.

 

Synes nok også det er litt drøyt at alt under 18 år settes i samme bås. Loven behandler m.a.o. 10-åringer og 17-åringer likt.

Hvorfor kan de ikke bare gjøre det så enkelt som å sette på grenser som U (universal - for alle), 5, 7, 12, 16, 18, etc. Så kan de rette seg etter det. Man MÅ være fem år eller eldre for å spille spill med femårsgrense, og likt med de med 18-årsgrense.

Det kan da ikke bli lettere enn det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Synes det er litt suspekt at spillindustrien jobber mot dette, det viser jo bare at de gir blankt faen i hvem som spiller hva, sålenge de høster inn penger på det.

Synes ikke det er noe galt med dette, egentlig - det burde være like strengt på aldergrenser på både film og spill. Nå er det jo ikke veldig ofte at man ser spill med 18-årslappen, og dersom foreldre vil kjøpe spilla til barna sine så kan de jo det, men da kan de ikke lenger skylde på spillindustrien når drittungen går batshit fucking loco med Uzi på nærmeste 7-11.

Lenke til kommentar

Ville ikke vært imot dette i Norge av den enkle grun:

 

1. Politikkere kunne IKKE komme å skylde på spill designere som Rockstar når ungene fikk tak i et voldelig spill som GTA. Spille ville fått 18+ grense så skylden hadde da vært på foreldrene.

 

2. Ingen skylding på spille bransjen at spill gjør folk voldelig. Har spillet 18 år har det 18 år. Vis en kise går ut og stikker noen ned, hvor kisen er 16 år, kan ikke skylden legges på et spill. Foreldrene må da endelig ta ansvar for hva de lar ungene spille.

 

Synes ikke det er noe rart at de innfører slike lover. Men er så forbanna lett for foreldre som bruker spill som barnepassere å legge skylden over på spill isteden for å ta ansvaret selv.

 

Få innført en slik lov i Norge og. Gjør ingen verdens ting. Vil de under 18 år ha et voldelig spill får de bare snakke med foreldrene sine. Sier de nei får de bare vente til de er 18.

Lenke til kommentar
Hvis det hadde blitt en slik lov i Norge hadde jeg blitt både glad og sur. Jeg er under 18 år, men jeg vil gjerne spille spill med 18 år fordi. Føler at jeg ikke blir så mye påvirket av spill, å da _skal_ jeg spille dem, selv pga den loven.

Jaja, meinte heller ikkje eg vart påverka av stort når eg var yngre. Ser litt anleis på det no. :) Men samme kan det vere, trur vi har hatt den diskusjonen nokon gongar her på forumet før.

 

Hadde heller ikkje hatt noko i mot ei slik lov her til lands. Er einig med Bear^ i at foreldra bør ta ansvar for kva ungane deira spelar. Det er sjølvsagt litt synd at mange foreldre ikkje har nokon innsikt i kva ungane driv med (gjeld ikkje berre spel).

 

Kjem i hug eit sitat:

"Nowadays, kids practically raise themselves, what with the Internet and all." :thumbup:

(Homer Simpson)

 

Kay

Lenke til kommentar

Vel og bra tiltak fra en som har vært en generasjons idol for unge gutter som action helt på film. Som filmhelt har han vel tatt livet av folk på alle mulige tenkelige måter. Føler att det er litt typisk amerikansk dobbel moral over det hele.

 

Er ett bra tiltak, men det er bare på papiret. Ser 1000 andre ting han heller burde rydde opp i når det gjelder ungdom og vold i USA. Men klart med valgkamp neste år er det vel, og spill og internett som er i søkelyset som aldri før er det vel godt og kaste seg på noe som gir popularitet.

Lenke til kommentar

Det er nettop dette med at det er valgkamp og da må politikerne vise seg på TV å la folket se at de bryr seg og har sterke moralske verdier. Og da er det lett å gå til angrep på spillindustrien, dette pga av at det egentlig ikke går utover noen av stemmerne. Se for deg at det hadde prøvd å vedtatt lover som hindret alle og enhver å gå rundt med våpen. I enkelte stater har du lov å bære våpen, og hvis noen angriper din eiendom så kan du skyte dem. Bare fordi du har rett til å forsvare deg og din eiendom.

 

Tror nok ikke det hadde vært så populært om The Terminator her hadde endret på våpenpolitikken der borte. Folka der borte trenger våpenene sine til beskyttelse. (hva fa*n skal de beskytte seg mot??)

 

Narkotika, høy kriminalitet og fattigdom er ting politikerne holder seg unna, det koster alt for mye og gir høyere skatter.

Da er det bedre å ta spillindustrien som dreper 11 000 årlig.. Nei det var våpenindustrien det vist :ermm:

 

Skal du ha suksess som politiker i usa er Narkotika fattigsom og kriminalitet ting du bør holde deg unna. Start en krig i stedet :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...