Gå til innhold

Opteron akselererer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser med glede at prisene på disse multi-kjerne CPUer er på vei ned, men jeg undres allikevel litt om dagen. Så vidt meg bekjent er ikke potensialet i 64bits cpu'er utnyttet per idag, og i alle fall ikke multi-kjerne for 'normalt' hjemmebruk. Allikevel er det faktisk endel som anskaffer seg disse. i hvilken grad klarer man å nyttegjøre seg av potensialet som faktisk ligger i disse nye teknologiene?

På meg så virker det som HW'n ligger et hestehodet foran software for tida. Tror jeg blir sittende på gjerdet med min Socket A cpu og observerer en tid til før jeg anskaffer meg noe nytt..

Lenke til kommentar
i hvilken grad klarer man å nyttegjøre seg av potensialet som faktisk ligger i disse nye teknologiene?

Hvis penisforlenger sorterer inn under begrepet å nyttegjøre seg så er vel svaret nokså enkelt? Tenker da på de råeste prosessorene til hjemmebruk. Det er jo slik med det meste. Noen må ha powertools av beste sort i tilfelle de skulle måtte pusse opp badet (les skifte tapeten selv) andre må ha sportsbil som ikke kan kjøres fullt ut i Norge og noen må ha den råeste prosessoren i gata (eller på forumet?). Ta en titt på ymse signaturer å døm selv. ;)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Folk som faktisk bruker pc'n til å jobbe på har svært god bruk for dual core prosessorer. Hmm... da tenker jeg på folk som bruker mer enn office pakka, f.eks alt av ingeniører, 3d designere, alt som har med bildebehandling å gjøre, etc..

 

I servere som Opteron prosessorene gjerne brukes i vil det å gå fra single til dual core gjerne øke ytelsen med rundt 85%...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Jeg ser med glede at prisene på disse multi-kjerne CPUer er på vei ned, men jeg undres allikevel litt om dagen. Så vidt meg bekjent er ikke potensialet i 64bits cpu'er utnyttet per idag, og i alle fall ikke multi-kjerne for 'normalt' hjemmebruk. Allikevel er det faktisk endel som anskaffer seg disse. i hvilken grad klarer man å nyttegjøre seg av potensialet som faktisk ligger i disse nye teknologiene?

Tja, kjører man flere programmer på en gang, så må det vel være fordeler med fler-kjerne cpuer? Og i fremtiden vil vi vel se mer av dette, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Ja jeg har enda ikke funnet en eneste ting min kjære P2 400 ikke klarer å kjøre. Nei dette her med å kjøpe nytt er bare tull, bruk det du finner på dynga :thumbup:

Det var vel strengt tatt ikke det jeg sa... Det er forskjell på å ha det råeste og det som er et par hakk lavere på ytelsesskalaen og gjerne til halve prisen eller noe slikt. Maskinvarekostnader må være en særdeles liten del av TCO om det skal lønne seg å kjøpe det dyreste.

Lenke til kommentar
Folk som faktisk bruker pc'n til å jobbe på har svært god bruk for dual core prosessorer. Hmm... da tenker jeg på folk som bruker mer enn office pakka, f.eks alt av ingeniører, 3d designere, alt som har med bildebehandling å gjøre, etc..

 

I servere som Opteron prosessorene gjerne brukes i vil det å gå fra single til dual core gjerne øke ytelsen med rundt 85%...

Akkurat dette her var det jeg også ville tro multicore var bra til. Det vil sikkert etterhvert også bli programmert mer på underholdningsfronten som nyttegjør seg av multicore, men det er vel litt fremover i tid.

Det er vel så langt bare et fåtall programmer som er laget for 64bit cpu'er..? i tillegg skal man ha to 64bit kjerner i et system man ansynligvis kjører 32bit WinXp på. Henger meg litt på penisforlengersaken nevnt lenger opp når det gjelder hjemmebruk ;)

Lenke til kommentar

Har noen av dere testen winXP 64bit? spiller ingen rolle om aplik'ene støtter 64bit da 32 bits emuleringen i win64 er så god at jeg har bedre ytelse på den enn på standard XP...

Jeg vil nå heller si at penis forlengelse er å kjøre noe mer enn p4 2ghz på kontor PC'r.

Men det er nå min mening :p

Lenke til kommentar

Til noe bruk så er flerkjerne mange ganger mer nyttig enn øket frekvens.

 

Jeg har bygde en maskin i 2000 med dual celeron 533.

 

Slett ikke noen racer, men det jeg merket best var at maskinen nesten aldri hang seg opp.

Alle har vel merket hvordan det brått blir sirup når det er ett program som haier til seg 99,99% CPU? Kan gjerne gå et minutt eller to før det blir noen respons igjen.

 

Men med et dual system så er det alltid en prosessor igjen til å håndtere Windows selv om den andre er 100% okkupert.

Lenke til kommentar

Fra Techreport.com:

With AMD releasing dual-core Opteron 100-series chips in a 939-pin package, an Opteron 180 running at 2.4GHz would look an awful lot like an Athlon 64 X2 4800+. However, the Athlon 64 X2 family has only a single non-coherent HyperTransport link, while the Opteron 100 series has three non-coherent HT links. The extra HT links aren't necessary for desktop systems, but workstation/server chipsets like NVIDIA's latest nForce Pro take advantage of them by plugging multiple chipset components directly into the processor rather than relying on a chipset interconnect.
Lenke til kommentar
Fra Techreport.com:
With AMD releasing dual-core Opteron 100-series chips in a 939-pin package, an Opteron 180 running at 2.4GHz would look an awful lot like an Athlon 64 X2 4800+. However, the Athlon 64 X2 family has only a single non-coherent HyperTransport link, while the Opteron 100 series has three non-coherent HT links. The extra HT links aren't necessary for desktop systems, but workstation/server chipsets like NVIDIA's latest nForce Pro take advantage of them by plugging multiple chipset components directly into the processor rather than relying on a chipset interconnect.

Bedre ytelse da?

Lenke til kommentar

For hjemme-bruk i dag er ikke daul-kjerne noe must, og man kan godt spørre seg om det er verdt prisen i dette segmentet. En fordel dog ser man ved hvor lang tid det tar en CPU og veksle mellom tråder evt. prosesser, der går det bort masse tid. Med en dual-kjerne blir dette tapet kraftig redusert, siden det blir vesentlig mindre switching mellom oppgavene. For alle med MSwin er anti-virus et must, Norton er også rimelig sulten på ressurser i maskinen, så der kan det være en del å hente. Den store gevinsten for gamere tror jeg vi vil se med framtidige spilltitler. Hvor raskt dette skjer avhenger sannsynligvis bl.a. av hvor populært dual-kjerne blir.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen store Opteron-nyheter som tydeligvis har gått Hardware.no hus forbi:

 

Celoxica, AMD, and Xilinx Demonstrate Hardware Coprocessor Off-Load Through Tightly Coupled Computing Architecture

Celoxica is joining AMD and Xilinx, Inc. to present solutions for accelerated computing at the Embedded Systems Conference in the San Jose McEnery Convention Center.

 

Previous attempts at off-load into parallel and programmable hardware architectures have fallen short of the mark due to technical barriers, price or lack of suitable and easy-to-use design tools for developing, testing and debugging the load image. On Wednesday, April 5, the companies will present the state-of-the-art for accelerated computing and what has changed to make hardware acceleration a commercially viable solution. Latency to the compute platform, advancements in FPGA technology and ESL design solutions will be discussed, including recent developments with the Xilinx ESL Initiative launched earlier this month.

 

The AMD Opteron processor with its Direct Connect Architecture, featuring an integrated memory controller and native HyperTransport technology, complemented by Xilinx Platform FPGA technology and the programming environment from Celoxica, establishes a cost-effective, accelerated-computing platform with compelling economic and technological advantages.

 

Jeff Jussel, vice president of worldwide marketing for Celoxica said, "To deploy high-performance accelerated computing solutions commercially you need to cover all the bases. Working with companies such as AMD and Xilinx, we have combined our system-level design environment with processor, high-speed interface and FPGA technology."

 

"AMD64's Direct Connect Architecture and HyperTransport technology, can provide a tightly coupled co-processor expansion capability and address the communications bottleneck that has negatively impacted compute off-load to coprocessors in other solutions," said Doug O'Flaherty, division manager for Acceleration Strategy at AMD. "Coupling this with an easy-to-use programming environment and advances in FPGA technology, practical solutions can be realized."

 

"The high performance computing industry is now beginning to leverage the enormous potential of Virtex-4 FPGAs as a co-processor to industry-leading general purpose processors like the AMD Opteron. Algorithms embedded in large applications can be greatly accelerated which can in turn improve the overall compute performance for systems in the scientific and medical imaging markets, as an example," said Krishna Rangasayee, senior director of Vertical Marketing and Partnerships at Xilinx. "We are looking forward to continuing our work with AMD and Celoxica to make it even easier for our joint customers to use this solution."

Mer om dette her:

 

AMD accelerators to give servers a boost

 

Og ikke minst denne nyheten:

 

Energy lab to run petascale computer

The Energy Department’s Oak Ridge National Laboratory will start to take delivery on a computer at least as three times more powerful than any now in operation.

 

The system should be operational by 2008, according to Thomas Zacharia, ORNL associate lab director for computing and computational sciences. Zacharia spoke at the High Performance Computing and Communications Conference this week in Newport, R.I.

 

Cray Inc. of Seattle will supply the system, named Baker. It will run approximately 24,000 2.6 Ghz quad-core Opteron processors made by Advanced Micro Devices Inc. The nodes will be housed in 187 liquid-cooled cabinets. The system, which is still in early stages of design, will have either 187 or 400 terabytes of working memory (depending on the cost of memory modules) and from one to 11 petabytes of storage.

 

Such a computer, if operational today, would be considered the world's fastest; it may even be the first to break the 1 petaflop limit. A PFLOP is 1 quadrllion floating-point operations per second.

:w00t:

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg har mye mer tro på en løsning koblet til HTT enn clearspeed sine innstikkort, både med tanke på latency og båndbredde. Siden nærmest alle nå blir tvunget inn i parallellisering av kode, kan en co-prosessor koblet intravenøst til en Opteron kanskje ha noe for seg på litt bredere basis enn tidligere.

 

Morsomt at Cray nå får levere et system i øverste sjikt basert på Opteron. HTT teknologien åpner også for effektive måter å bygge større maskiner med delt minne basert på Opteron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...