Gå til innhold

Rask 20-tommer fra BenQ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg ikke så glad i WS-skjermer, de har mindre oppløsning en 4:3-skjermene, og når man unasett skal ha to blir det veldig bredt. Men jo flere produkter i 20-tommers-segementet jo bedre, vi trenger lavere priser der. Det at denne ikke har høyttalere er jo bare en fordel, ikke noe er mer irriterende enn dustete høyttalere på fine slanke LCD-skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eizo har også et par store LCD-skjermer i widescreenformat med 8ms responstid (overganger av typen grå-grå, eller midtone som de kaller det).

 

Den ene er en 21,1" med 1680x1050 oppløsning, og den andre er en 24,1" med 1920x1200 oppløsning. Sistnevnte ble nettopp lansert, forøvrig.

 

Nå vet ikke jeg om BenQ oppgir latency av typen grå-grå eller om det er av typen svart-hvit, men dersom det er grå-grå det er snakk om, har Eizo altså en liknende modell.

 

Er det derimot snakk om overganger av typen svart-hvit, har Eizo's modeller en responstid på 16ms, og er i såfall en god del tregere sånn sett.

Lenke til kommentar

8% lavere oppløsning enn andre 20" skjermer... Jaja, greit med 16:10-format men litt lavere oppløsning teller negativt. Så jeg kjøper neppe en sånn skjerm om ikke prisen er lik eller lavere enn andre 20" skjermer.

 

Hvis jeg først skal ha en bred skjerm så må det bli enten 1920x1200 eller 1920x1080 og minst noen og tyve tommer.

Lenke til kommentar
Eizo har også et par store LCD-skjermer i widescreenformat med 8ms responstid (overganger av typen grå-grå, eller midtone som de kaller det).

 

Den ene er en 21,1" med 1680x1050 oppløsning, og den andre er en 24,1" med 1920x1200 oppløsning. Sistnevnte ble nettopp lansert, forøvrig.

 

Nå vet ikke jeg om BenQ oppgir latency av typen grå-grå eller om det er av typen svart-hvit, men dersom det er grå-grå det er snakk om, har Eizo altså en liknende modell.

 

Er det derimot snakk om overganger av typen svart-hvit, har Eizo's modeller en responstid på 16ms, og er i såfall en god del tregere sånn sett.

Tror nok BenQ oppgir grå-grå de også. Uansett vil vel Eizo-skjermene være i en *litt* annen prisklasse... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er riktig. Har sett det mange andre plasser, også i spesifikasjonene til produsentene.

 

TCO-standardene harå gjøre med ergonomi og god ergonomi for øyet innebærer blandt annet at det ikke er for store kontraster i synsfeltet. Deriblandt at det ikke bør være for stor forskjell i farge mellom rammen på skjermen og selve skjermbildet. Hvis dere prøver å sitte i et helt mørkt rom med mørk vegg bak skjermen så vil sikkert noen oppleve at det er behageligere å slå på lyset i rommet. Altså mindre "stress" for øyet.

Lenke til kommentar

standard 4:3 UXGA er 1600x1200

WUXGA er 1920x1200..

ettersom denne er Widescreen format, burde den iallefall være 1920x1200

 

ellers er det vel ikke vits å kjøpe den istedet for en 19'' (hva er en tomme i størrelsesforskjell egentlig? 2/3 av grunnen til å kjøpe 20''+ til nå har iallefall vært å komme over SXGA oppløsningen...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
standard 4:3 UXGA er 1600x1200

WUXGA er 1920x1200..

ettersom denne er Widescreen format, burde den iallefall være 1920x1200

 

ellers er det vel ikke vits å kjøpe den istedet for en 19'' (hva er en tomme i størrelsesforskjell egentlig? 2/3 av grunnen til å kjøpe 20''+ til nå har iallefall vært å komme over SXGA oppløsningen...)

Det er jo greit nok, men er andre WS-skjermer noe bedre? Det hadde jo vært fint med høyere oppløsning, men det er jo ikek noe vitså å kritisere denne skjermen spesielt om den har den "vanlige" oppløsningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...