Gå til innhold

IE7 rapporterer til MS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. At programvare idag forsøker å knytte en form for linje tilbake til produsenten er vel ikke så spesielt. Se litt lenger enn nesen deres folkens og avgjør om det er et gode eller ikke i det enkelte tilfelle.

 

Jeg bruker Firefox som nettleser. Den sender konstant informasjon om hvilke sider jeg besøker, rett til NextGentel. Dritskummelt. Jeg kan ikke gjøre en ting på weben uten at NextGenTel får greie på det. Straks jeg går til en side, får NextGenTel vite det.

 

Det høres kanskje ille ut dette, men jeg vedder på at ni av ti av dere har det på samme måten.

Lenke til kommentar

Vedder på at de har gjort det på denne måten pga. noe annet en at den alltid skal være oppdatert. F.eks. kan jo noe av det jo være litt til nytte. F.eks. kan man jo Microsoft inntigrere listene over nettsider folk surfer på med MSN Search sånn at man kan luke ut mer relevante sider. Men ikke akkurat at jeg bryr meg stort. Opera, FF og Google er mye bedre enn IE og MSN Search.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox som nettleser. Den sender konstant informasjon om hvilke sider jeg besøker, rett til NextGentel. Dritskummelt. Jeg kan ikke gjøre en ting på weben uten at NextGenTel får greie på det. Straks jeg går til en side, får NextGenTel vite det.

 

Det høres kanskje ille ut dette, men jeg vedder på at ni av ti av dere har det på samme måten.

Er ikke dette litt i kant med hva personvern angår?

Lenke til kommentar

Den påstanden om logging hos ISP kan jeg forstå til en hvis grad, men de må jo ha tillatelse fra Datatilsynet for å drive slikt lovlig.

 

Ellers synes jeg dette er en litt kjip måte å gjøre det på av Microsoft. Disse listene kan være verdifulle for Microsoft på mer en en måte. De kan sikkert selge disse, eller bruke disse listene på en måte de tjener litt ekstra penger på. Slik bruk burde ihvertfall brukeren (meg og deg) kunne velge bort når en aktiverer slik logging. Hvor sterkt står personvernet i USA egentlig?

Lenke til kommentar

Dette høres ut som snikinnføring av skumle hensikter (storebror ser deg) pakket inn i pent papir (fine lovnader om tiltak mot phishing).

 

Hva blir det neste? Default reklamebannere med brukertilpasset reklame i Microsoft-produkter? (MSN, Hotmail, "MSN Today" ++)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Default reklamebannere med brukertilpasset reklame i Microsoft-produkter? (MSN, Hotmail, "MSN Today" ++)

Det har da Google gjort lenge?

 

Det virker som om de fleste ignorerer alt som mindre og mer populære aktører gjør, og skriker stort opp når "det onde selskapet" Microsoft gjør det samme. I tillegg forlanger folk tiltak mot phishing o.l. av operativsystemprodusenten Microsoft, men når de faktisk gjør noe med det, ja da er det ikke bra.

Lenke til kommentar

@ Gimper: My thoughts exactly...

 

Tror folk at Google gir bort tilnærmet ubegrenset lagringsplass for e-post (og faktisk oppfordrer folk til ikke å slette...) bare for å være greie? Selvfølgelig blir dine interesser analysert ut i fra mailene du sender og mottar.

 

Informasjon i dag = penger og makt. Google sitter på en gullgruve, og hvis de i tillegg får mange millioner mennesker til å installere programvare som indekserer alt som ligger på sine lokale maskiner så er det faktisk på tide å bli litt obs på hva som skjer.

Lenke til kommentar
Tror folk at Google gir bort tilnærmet ubegrenset lagringsplass for e-post (og faktisk oppfordrer folk til ikke å slette...) bare for å være greie?

Nei, Google gir bort 2.5GB lagringsplass slik at de kan tjene penger på reklamen ("Google Ads"). Jeg tror neppe de selger informasjonen, og det tror jeg heller ikke Microsoft gjør. Kall meg gjerne naiv, men det er i hvert fall det jeg tror. :)

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Er ikke dette litt i kant med hva personvern angår?

Poenget til zjulik var vel at alt du gjør faktisk blir logget hos din ISP; uavhengig av hvilken nettleser du bruker.

 

De er vel faktisk pliktige til å ta vare på data om all din trafikk i en viss tid.

Jepp. Og poenget var at å vurdere trafikk fra egen maskin tilbake til produsent/ISP/lignende krever at man ser på hensikt og type trafikk.

 

Hvis ikke min nettleser hadde fortalt NextGenTels navneservere hvilke sider jeg ville til, hadde jeg ikke kunnet bruke internett i det hele tatt - i alle fall ikke uten at det ble sketremt tungvint.

 

DNS-oppkall er én form for trafikk - Microsofts feilrapportering er enn annen - brannmur og antivirus genererer trafikk til og fra - eposten din ligger hos Yahoo eller Google osv osv.

 

Når du installerer et godt antispywareprogram, kan du velge å la programmet sende informasjon om hva det fant hos deg, tilbake til produsent og vedlikeholder av spywarelister. Det er ok, synes jeg.

 

Til og med Firefox har jo et tilbakemeldingsverktøy for pokker. Quality Agent eller hva det heter.

 

Selvsagt skal en være skeptisk og kanskje spesielt til noen med så mye tyngde som Microsoft. Men å rope "Hey - de sjekker hva jeg driver med!" uten å se lenger enn det - det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Microsofts angrep på problemet er noe annerledes; i stedet for en sorteliste vil IE7 spørre en sentral server om nettsidene du besøker, etterhvert som du besøker dem. Dette gir bedre beskyttelse, siden en oppdatering av den sentrale serveren øyeblikkelig er tilgjengelig verden over.

 

Vil ikke denne "sentrale serveren" bare gjøre hele greien mye treigere (en ekstra HTTP-request), og om denne sentrale serveren går ned (viruslammelser, f.eks.), vil ikke konsekvensen bli at man må vente 20 sekunder ekstra hver gang før tilkoblingen timer ut?

Lenke til kommentar
@ Gimper: My thoughts exactly...

 

Tror folk at Google gir bort tilnærmet ubegrenset lagringsplass for e-post (og faktisk oppfordrer folk til ikke å slette...) bare for å være greie? Selvfølgelig blir dine interesser analysert ut i fra mailene du sender og mottar.

 

Informasjon i dag = penger og makt. Google sitter på en gullgruve, og hvis de i tillegg får mange millioner mennesker til å installere programvare som indekserer alt som ligger på sine lokale maskiner så er det faktisk på tide å bli litt obs på hva som skjer.

Informasjonen har vel vært lest igjennom 1 gang av Googles servere før du sletter epostene dine. Så mulighet for indeksering vil det da ha vært uansett. Det er nok Google som vet best om hva de foretar seg, og om de deler sannhetene med folket eller "holder de tett til sitt bryst".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...