Gå til innhold

Laveffekt-Opteron med dobbelkjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Den 165-modellen virker fristende. Den tilsvarer vel Athlon64 X2 4400+, bare at den er klokket 0,4GHz lavere og bruker mye mindre effekt. Begge disse er vel til sokkel 939 så vidt jeg vet. (Kun 2xx og 8xx-modellene er sokkel 940)

 

Edit: Embedded betyr vel noe sånt som spesialtilpassede systemer. Altså systemer som ikke er i salg i form av en PC men systemer som inngår i annet utstyr. F.eks en serieprodusert militær mobil radar (med Opteron som drivkraft under panseret).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er heftige saker! :w00t:

 

En skikkelig dobbelkjerne prosessor som bare trekker 55W, eller 27.5W per kjerne - det er like lavt strømforbruk som dagens prosessorer for bærbare; Turion 64 (25W) og Pentium-M (27W). Dette kan bety et nytt gjennombrudd for bladtjenere innen HPC-sektoren, eksepsjonelt lavt strømforbruk med ekstrem ytelse :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Edit: Embedded betyr vel noe sånt som spesialtilpassede systemer. Altså systemer som ikke er i salg i form av en PC men systemer som inngår i annet utstyr. F.eks en serieprodusert militær mobil radar (med Opteron som drivkraft under panseret).

Med andre ord ikke noe vi kan vente å se i nettbutikker?

Men den kjører jo socket 940, så det burde jo være mulig å bruke den. Trenger bare en liten BIOS update...

Lenke til kommentar
Vil man trenge REG-minne til Opteron 939-modellen (1xx)?

Nei, den nye Opteron 100-seien for sokkel 939 benytter vanlig ubufret DDR400-minne med eller uten ECC-støtte.

Strålende! Dette er hva jeg har ventet på!

 

Da veit jeg i allefall hva min neste prosessor blir - hvis de er å oppdrive. :hmm:

 

Edit: I prisguiden står det at 165-prosessoren er Socket 940.

 

 

AMD Opteron 165

Spesifikasjoner

Dobbelkjerne:  Dobbelkjerne

Hastighet:  1800MHz

Familie:  Denmark

FSB:  1000MHz

Funksjonalitet:  AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, SSE3, Minnekontroller (dobbel kanal)

L2 Cache:  2048kB

Sokkel:  Socket 940

 

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Bortsett fra lavere effekt forbruk, hvilke fordeler/ulemper er det med en slik prosessor fremfor Athlon X2?

I praksis er vel dette en Athlon X2, bare med lavere effektbruk.

 

Cachene er de samme som på 4400 og 4800, og 165 krever jo ikke REG-minne, som S940-seriene gjør. Jeg tror heller ikke at Opteron 100-serien har en ekstra HT-link sammenlignet med desktop-CPUer (det virker jo uansett ganske meningsløst i 1-veis-systemer).

 

 

Hele Opteron 100 dualcore-serien kommer til socket 939.

Lenke til kommentar

SWEEEEEEET!

 

Da er det bare å vente på at National Instruments skal begynne å bruke slike i sine Compact RIO systemer... disse bruker for tiden en Intel 200 MHz prosessor (embedded utgave).....

 

og ja, dersom vi kan bruke slike CPU'er til "SFF" maskiner og slikt (bil-data prosjekter, og slikt) så vil markedet plutseligt bli veldig mye større, noe som er bra for oss som jobber mye med embedded hardware av ulik karakter, siden det vil skynde på bruken av denne nye herligheten i sine produkter..

 

Tror jeg skal tipse NI om dette ja.... sweeet

Lenke til kommentar
Dette er heftige saker! :w00t:

 

En skikkelig dobbelkjerne prosessor som bare trekker 55W, eller 22.5W per kjerne - det er mindre strømforbruk enn dagens prosessorer for bærbare; Turion 64 (25W) og Pentium-M (27W). Dette kan bety et nytt gjennombrudd for bladtjenere innen HPC-sektoren, eksepsjonelt lavt strømforbruk med ekstrem ytelse :)

Er dette bare en regnefeil eller?

Lenke til kommentar
Dette er heftige saker! :w00t:

 

En skikkelig dobbelkjerne prosessor som bare trekker 55W, eller 22.5W per kjerne - det er mindre strømforbruk enn dagens prosessorer for bærbare; Turion 64 (25W) og Pentium-M (27W). Dette kan bety et nytt gjennombrudd for bladtjenere innen HPC-sektoren, eksepsjonelt lavt strømforbruk med ekstrem ytelse :)

Stilige greier dette! Bynner å bli bra..

 

For the record, så he Turion et større effektforbruk enn Pentium-M. Og det er ikke til å krangle på engang.

Lenke til kommentar
For the record, så he Turion et større effektforbruk enn Pentium-M. Og det er ikke til å krangle på engang.

Argumenter og dokumentasjon på den påstanden takk...

 

Hvis du ikke klarer å dukumentere dette godt så tolker jeg det som ubegrunnet flamebait som ingen tror på likevel, og dermed ikke behøver å svare på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Da må du ha missforstått. Det som måles der er "Total System Power Consumption" og ikke "CPU Power Consumption". Dette er to forskjellige ting. Det som er målt på den siden der kan være avhengig av en rekke andre faktorer enn bare CPU'en.

 

Myth busted sier nå bare jeg ;)

 

Samme setup på begge maskiner. Bare chipset som er forskjellen, og det kan vel ikke ha så stor uttelling?

 

Our test systems are equipped with the same GeForce 6800 Ultra AGP graphics cards, 1 GB of DDR memory, a WD Raptor 74GB hard disk, a Plextor DVD-RW drive, all connected through an Enermax Noisetaker 2.0 600W power supply. Our “idle” power consumption numbers are marked with each processor’s power conservation mode enabled (SpeedStep, Cool and Quiet, or PowerNow!).
Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...