Gå til innhold

Hvordan organiserer du musikken på PC'en?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Satt nettopp og leste i tråden "Hvor mye musikk har du", og så da at mange her har svært mye musikk. Da kom jeg til å tenke på en ting: Hvordan er det egentlig med organisering av musikken på PC'en (da med tanke på både nedlastet og rippet musikk)?

Laster dere ned mp3-filer i hytt og pine og slenger dem i en mappe, eller er dere nøye på sortering?

 

Selv har jeg ca. 5000 sanger på harddisken, som er sortert etter Artist --> Album. Alt av musikkvideoer, konserter osv. er sortert etter Artist --> Musikkvideoer. Har faktisk bare fullstendige album på PC'en. Er vel egentlig litt perfeksjonist, i og med at jeg ikke liker å ha enkeltfiler liggende å rote til systemet. :p Til og med når jeg bare er ute etter en eller to sanger, laster jeg like greit ned hele albumet. Forøvrig har alle albumene tilhørende cover i 500x500-format. ID-tagger er selvfølgelig på plass på alle mp3-filene.

 

Har jeg for mye fritid? Tydeligvis... :p

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to hovudmapper: F:/DC/Musikk og F:/Musikk/Sortert

F:/DC/Musikk -> Rote mappen, det er her jeg laster ned musikken, jeg legger enkeltfilene jeg laster ned i mappen "Diverse" men resten blir album som ligger i "Musikk" Denne mappen blir tømt 1-2ganger i uken...

F:/Musikk/Sortert -> Her ligger alt etter Sjanger->Artist->Album har jeg enkelt sanger av artisten legger jeg det i mappen "Diverse *Artistens Navn*"

 

Litt Perfeksjonist selv =)

Lenke til kommentar

Skal vi se, har vel en rundt 9000 sanger på pcen. De er organisert i 2 mapper. Enkeltsanger og Albumer (Min Musikk I & Min Musikk II).

 

Album mappen: Artist->Album. Alle sangene er organisert "Artist -track nummer- Sangtittel" (F.eks In Flames -01- The Quiet Place) i hvert album. Alle ID3 v2 tag'ene er satt opp med riktig Artistnavn, Riktig tittel, track nummer, årstall, albumnavn, sjanger osv. + ALLE ordene i hver sang har stor forbokstav, BÅDE i playlist og filnavn (Syns det så mer oversiktlig ut slik).

 

Enkeltsang mappen: Alle sangene som jeg ikke har i album, der er filnavnet satt opp med stor forbokstav på hvert ord i både filnavn og playlist. Alt er satt opp med riktig artistnavn og riktig tittel selvfølgelig :)

 

+ I Albummappen så er det en undermappe som heter "-My Playlists- (Bindestrekene er for at den skal komme øverst/først i mappen)". I den mappen ligger alle Playlistene mine, jeg har en Playlist for hvert album og en playlist for hver artist (Alle sangene fra den artisten). Og så har jeg en spilleliste som heter "-Complete-" hvor ALLE sangene mine ligger organisert etter sjanger og artistnavn, eventuelle albumer osv.

 

Alt i alt så er jeg en ordensfrik uten like :p

Men om dette ble totalt uforståelig så kan jeg sikkert forklare på nytt :p

Endret av ToXciK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Har stort sett alt i en mappe, men når jeg leser inn hele album blir det jo sortert av seg selv. Ellers lar jeg iTunes ordne ;)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
ALLE ordene i hver sang har stor forbokstav, BÅDE i playlist og filnavn (Syns det så mer oversiktlig ut slik).

Er slik hos meg også. Hvis ikke ordene har stor forbokstav, synes jeg det ser en smule uryddig ut. :yes:

Lenke til kommentar

Har egen partisjon for musikk der alt ligger under sjanger ( veldig grovt oppsett ) der ligger det løsvekt + egen undermappe med album. Har også opprettet eget system når det gjelder ny musikk jeg ripper som legger seg i New så det blir litt lettere og finne fram til det som er nytt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...