Gå til innhold

Apple bytter til x86-arkitektur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi ser her er ganske oppsiktsvekkende da!

 

En ting er såklart markedandeler osv. Men med tanke på ytelse. Man skal ikke stikke under en stol at bla. Power Mac har hatt en del bedre ytelse enn mange PC-desktop-systemer. Spesielt på grafiske og multimedia oppgaver. Her vil jo nå situasjonen forandres ganske mye. For med mindre Intel klarer å utvikle en ny type prosessor som overgår det de klarer å designe for PC-er vil jo PC/Mac bli ganske likestående etter hva jeg kan se.

Selvfølgelig kommer flere andre aspekter inn å påvirker ytelsen, men prosessoren er jo noe av drivkraften her.

 

I tillegg kom jeg til å tenke på historien her også;

I begynnelsen var det IBM som hjalp Microsoft i gang. Den gangen var Apple og Mac en del større en PC. IBM begynner så å produsere prosessorer for Apple. Dermed bidrar IBM både til utviklingen av PC og MAC, som i dag er konkurrenter. Og nå så dumper, praktisk talt Apple IBM, og siden IBM ikke kan sies å ha noen veldig sterk posisjon i PC-markedet heller blir altså en av de viktigste bedriftene i data-historien nærmest ubetydelige i forhold til andre sterke selskaper.

Lenke til kommentar

Ikke særlig trolig at Intel vil lage en egen Mac CPU som overgår det PC brukerne vil få tilgang til da... Vil nok ikke bli hverken lønnsomt eller særlig populært om det skulle skje..

 

Men det er jo faktisk et interessant spørsmål om Mac vil få samme arkitektur som PC?

 

Microsoft vil nok sannsynligvis bli svært interesserte i å få Windows Mac kompatiblet også :!:

Lenke til kommentar

Dette ryktet har dukket opp et par ganger i året siden slutten av nittitallet, og jeg ville bli veldig overrasket om det skulle vise seg å være sant.

 

Det er dog ikke til å komme unna at det denne gangen virker å komme fra en del mer solide kilder enn vanlig, så.. den som venter får se. :)

Lenke til kommentar
Tror han mener at Windows skal bli MAC kompatibelt. Dvs at man kan installere windows på en mac maskin. I dag er ikke dette mulig hvis man ikke bruker f.eks Virtual pc eller andre programmer laget for dette.

 

Dette åpner jo igjen for OSX på pc..som OS til bærbar blir det genialt :)

Det er langt mer aktuelt med OSX på pc enn omvendt. Iallefall i mine øyne :)

 

Helt enig med deg i at OSX på f.eks. laptop hadde vært genialt, og helt klart et mye bedre alternativ enn Windows iallefall! :)

 

Mistenker forøvrig at Apple nok kommer til å gjøre noe snedig som resulterer i at man ikke kan installere OSX på eksisterende pc'er... sikkert noe hw-tull som gjør at du fortsatt må kjøpe full pakke fra Apple.

Lenke til kommentar
Ikke særlig trolig at Intel vil lage en egen Mac CPU som overgår det PC brukerne vil få tilgang til da... Vil nok ikke bli hverken lønnsomt eller særlig populært om det skulle skje..

 

Men det er jo faktisk et interessant spørsmål om Mac vil få samme arkitektur som PC?

 

Microsoft vil nok sannsynligvis bli svært interesserte i å få Windows Mac kompatiblet også :!:

Øh, om Intel vil lage en "Mac CPU"? Tror du de virkelig de kommer til å lage ny arkitektur rundt Intel-hardware? Det ville jo tatt vekk litt av poenget med det de faktisk gjør her....

Lenke til kommentar

Apple kommer til å prise seg såpass sterkt at man kan like godt bygge seg en miniPC selv og kjøre windows.

Når det kommer til bærbare er OSX genialt. Jeg håper virkelig de kan videreføre design/lydløshet/batterilevetid om de bytter plattform..

 

Personlig synes jeg at Apple mister litt av sjarmen når de bytter arkitektur..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så bra med OS X på bærbare? :dontgetit:

 

daffyd: I mine øyne er det mest spennende med Windows på en Mac, da jeg ikke helt liker grensesnittet i OS X. Så her er det nok mye individuelle meninger...

Mac sin hardware er priset gasnke lite aggresivt, for å si det sånn. Mens OSet er gasnke spennde på flere måter, så for meg er ihvertfall macOS på en pc mye mer spennende enn pcOS på en mac.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på om dette er så lurt. Dette vil gjøre at Apple mister en del av sitt særpreg. På den andre siden kan det bli moro å få OS X tilgjengelig for x86-plattformen. Men igjen, vi har jo også FreeBSD som OS X baserer seg på...

Joda, men HL var basert på quake, P-m er basert på p3, og longhorn blir basert på nt (litt flåsete og unøyaktig, men du skjønner poenget). Synes ikke freeBSD og OSX likner så mye på hverandre (med fobehold om jeg ikke har brukt noen av de spesielt heftig).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan nesten ikke vente på å få vite hva som vil foregå inne i "The Steve"s Reality distortion field denne gangen. Dersom ryktene stemmer blir det meget interesant å se hvordan han skal klare å overbevise eksisterende brukere og utviklere om at dette er en god ide.

 

Edit: Noen som vet om det vil bli mulig å følge med på nettet noe sted?

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
visst apple annonserer at de dropper ibm for intel x86 arkitektur i dag skal jeg

gå fra bergen til oslo :p

Da kan du like godt kjøpe deg nye sko og begynne å gå de inn med en gang. ;)

 

Ellers er jo ikke dette noe nytt, f.eks. i 2003 ble det spekulert i PCMag i at Apple i løpet av 12-18 måneder ville gå over til Intel. Her ble også Itanium nevnt som en mulig cpu til bruk i Apple-maskiner.

Lenke til kommentar
Ellers er jo ikke dette noe nytt, f.eks. i 2003 ble det spekulert i PCMag i at Apple i løpet av 12-18 måneder ville gå over til Intel. Her ble også Itanium nevnt som en mulig cpu til bruk i Apple-maskiner.

Jepp, Apple har hatt en fungerende x86 versjon av OSX in-house i lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...