Gå til innhold

Fjerning av HS (Heatspreader)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fin artikkel Skrue :thumbup:

 

Høres jo litt fristende ut da, men tror ikke at jeg selv tør å ta av HSen på min dyrebare AMD. Har ikke råd til å miste henne :nei:

Får vel vente noen få år/par måneder, til prisen har sunket en del, men akkurat nå er jeg mindre enn pengelaus ;)

Lenke til kommentar
Du burde nevne at tykkelsen av prosessoren blir mye tynnere da, og ikke alle kjølere passer pga dette. Men alt i alt en veldig fin artikkel

Det har du selvsagt helt rett i!

Jeg har imidlertid fjernet den monteringsramma man gjerne bruker for luftkjølere, og dermed oppdaget jeg aldri at dette kan være et problem.

Takker så mye for tipset! :thumbup:

Håper at de som prøver seg, er oppmerksomme på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Du burde nevne at tykkelsen av prosessoren blir mye tynnere da, og ikke alle kjølere passer pga dette. Men alt i alt en veldig fin artikkel

Det har du selvsagt helt rett i!

Jeg har imidlertid fjernet den monteringsramma man gjerne bruker for luftkjølere, og dermed oppdaget jeg aldri at dette kan være et problem.

Takker så mye for tipset! :thumbup:

Håper at de som prøver seg, er oppmerksomme på akkurat dette.

Hvordan da? Skrudde du bare rett på? Er litt nyskjerrig på dette for er redd for å få for lite press mot cpu, men vil ikke få for mye heller. (Hare rbx-blokk)

 

Ps:

Naken core: 0,8mm

Vanlig:3mm

Endret av venn
Lenke til kommentar

Venn:

Jeg bruker bare den støtteplata bak på hk som feste ja, ved at jeg har forlenget de skruene som vanligvis fester ramma for luftkjølere.

(MSI K8T NEO)

 

Sigurd2:

Har allerede fått det spørsmålet fra annet hold, og beklageligvis kan jeg ikke svare på det.

Jeg har aldri hatt en Intel CPU i noen maskiner, så dermed vet jeg ikke hvordan varmesprederen er festet på disse.

Jeg vil allikevel gjette på at de har brukt samme teknikk?

De som har en P4 liggende å slenge, kan kanskje sjekke om festemetoden er den samme? I så fall bør det være like enkelt å gjennomføre samme "operasjon" på en Intel CPU.

Om temperaturforskjellen blir den samme kan jeg av samme grunn ikke svare på.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede gjort det med en P4 1,7GHZ, og kan bekrefte at det er helt likt. Men det er vel fortsatt ikke kjøling direkte på kjernen, det ligger vel ett lag med et metall med stor ledeevne for varme oppå prosessoren. Det så sånn ut for meg når jeg spratt opp min prosessor ihvertfall.

Lenke til kommentar

Uten å være helt siker i min sak, mener jeg å ha lest på XS at illefall noen nyere intel prosessorer bruker epoxylim på kjernen og denne vil da bli ødelagt om man prøver å dra den av... Nå er dere iallefall delvis advart.. Jeg vil anbefale å finne litt mer stoff om dette før noen prøver å fjerne sine intel his'er

Lenke til kommentar

Tviler vel på om de bruker epoxy-lim, men kjøper tanken allikevel.

Da bruker de nok i så fall et lim som har bedre varmeledende egenskaper enn epoxy.

Anlegget mellom varmespreder og core på de to AMD-prosessorene jeg har "skalpert" er i alle fall langt fra optimalt, og da kan det jo tenkes at en eller annen form for lim kan være bedre?

Lenke til kommentar

Ja, det er vel ikke akkurat epoxy, men en form for to-komponents ting i retning Arctic Alumina tenker jeg.. Innlegget mitt var mest ment som en advarsel om å lese litt mer før man prøver da jeg har lest noe i denne dur på XS..

 

Fin guide forresten.. :thumbup: Blir sikkert å gjøre dette selv en gang i løpet av sommeren..

Lenke til kommentar

Nyere LGA775 prosessorer er ikke lurt å leke med nei.. Et par som har fjernet HS har tatt med kjernen i samme slengen...

 

Forresten, her er min prosessor etter skalping:

 

Ikke like bra resultat som Skrue, men det er en klar forbedring, spesielt under load. I tillegg fikk jeg 80MHz ekstra ut av prosessoren :D

 

http://www.entechreview.com/ok_no/forumpic...c_nv5_1_029.jpg

ac_nv5_1_029sml.jpg

Lenke til kommentar

Se det ja! :yes:

Det var under load at også jeg opplevde den største forskjellen. Kan det ha noe med vannblokka å gjøre, siden du får et litt dårligere resultat?

Jeg kjører i alle fall pt et Alphacool NexXxos XP her, det kan kanskje ha noe å si?

 

Btw; En sak jeg også for lengst har registrert, er at resultatet i stor grad kan påvirkes av "spenn" i slangene til og fra CPU-kjøler.

Om disse drar litt i kjøleren, spesielt sideveis / på tvers av festene, så gir det øyeblikkelig utslag i temperaturen!

Av den grunn er det veldig viktig å passe på at tilkoblingene har en "nøytral" inn og utgang.

Blokka er jo kun festet med bolter / fjærer i endene, og dermed vil den være mye mer vár for sideveis belastninger enn en blokk som er festet med bolter i hvert hjørne.

Så vær obs på det!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Ikke helt sikker, men stoler langt i fra helt på MSI sin CoreCell, den viste nemlig 40C load når jeg hadde -8 på CPU, hehe...

LOL!

Har nok innimellom opplevet noe av det samme, også uten fasekjøling!

I det ene øyeblikket kan jeg ha 16grader på CPU i CoreCell, og etter reboot viser den 37grader!

 

Da er det godt å ha en egen føler inntil core, som ikke lar seg påvirke av annet enn nettopp temperaturen.

Forskjellen mellom CC-temp og den som vises på det eksterne termometeret varierer forøvrig mellom 8 og 10grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...