Gå til innhold

OLED-skjermer på vei inn i stua


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elektronikkgiganten forventes å vise frem en protoype..
Det forventes at OLED-teknologien får sitt kommersielle gjennombrudd i TV-apparater og større skjermer først i 2007-2008.
Synd å se at det tar såpass lang tid.. Skulle ønske det var i år :p Men det er lovende at de venter at OLED får et kommersiellt gjennombrudd om 2-3 år. Det vil jo bety priser som kan knokurrere med LCD og plasma på samme tidspunkt. Og siden jeg forventer at prisene på disse bare vil synke så betyr det at TV'er basert på OLED vil bli svært billige når de kommer. Kanskje bare et par tusenlapper for en middels stor TV.

 

40-tommeren benytter på sin side en oppløsning på 1280x800 punkter, har en lysstyrke på 600 cd/m2 og et kontrastforhold på 5000:1.

:omg: Shit! Det er jo over dobbelt så høy kontrast som de beste DLP-prosjektørene. Det er jo sinnsykt bra. Lysstyrken blir litt i voldsomste laget for min smak (hvis man ikke skal bruke skjermen utendørs i solskinn da) så jeg kommer nok til å sette ned lysstyrken en del.

 

Håper levetiden på panelet er brukbart.

Lenke til kommentar
40-tommeren benytter på sin side en oppløsning på 1280x800 punkter, har en lysstyrke på 600 cd/m2 og et kontrastforhold på 5000:1.

:omg: Shit! Det er jo over dobbelt så høy kontrast som de beste DLP-prosjektørene. Det er jo sinnsykt bra. Lysstyrken blir litt i voldsomste laget for min smak (hvis man ikke skal bruke skjermen utendørs i solskinn da) så jeg kommer nok til å sette ned lysstyrken en del.

 

Håper levetiden på panelet er brukbart.

Stemmer ikke helt lengre. AMO mk3 har 4000:1 i kontrast og Sony HS-50 skal etter sigende ha 6000:1. Action Cineo 3 har 7500:1 i kontrast.

 

Desverre er det langt igjen til CRT sortnivå :(

 

Mvh

Lenke til kommentar

Sony HS-50 er en LCD projektor ;)

 

Men nok om det....

 

Hadde verden vært ideel hadde vi alle sitti på 80" OLED skjermer med 1080i HDTV. Også hadde vi hatt swinnsyke datamaskiner med 30" OLED skjermer som sparket vettet ut av alt annet.

 

 

Men så er det merklig nok en liten ting som heter Økonomi oppi det hele. Ting man invisterer i skal man også tjene penger på. Og de invisteringer som er gjort i LCD og Plasma skal tjenes inn.

 

Misstenker mange for å tro at Samsung er den store frelseren, men dessverre akk. Samsung skal være verdens største produsent av LCD paneler i 2005. Disse panelene selges videre til Eizo, NEC og hundre andre "skjermprodusenter". Dessuten fikk Samsung dunk på pungen av LG innen Plasma produksjonen i fjor, noe de definitivt ikke skal i år.

 

Tror vi enda ser mange år med finjusteringer av eksisterende teknologi, slik at de kan melke mest mulig penger ut av dette. Og når økonomien tillater det vil de starte masseproduksjon av OLED.

 

Og her i verden er det ikke stor nok konkuranse at noen hopper ut i OLED verden ennå. Innen billedteknologiens verden er det oligopol, og ingen av de som regjerer der vil nok ødelegge maktbalansen.

 

For min del kommer ikke ryktet om OLED til å påvirke meg noe særlig. 2007-08, mulig en rik nisse har kjøpt det her i Norge. 2010, kanskje vi ser det på elkjøp

Lenke til kommentar
Stemmer ikke helt lengre. AMO mk3 har 4000:1 i kontrast og Sony HS-50 skal etter sigende ha 6000:1. Action Cineo 3 har 7500:1 i kontrast.

 

Desverre er det langt igjen til CRT sortnivå :(

Ok, jeg tok nok litt i, men 5000:1 er uansett sinnsykt bra. Jeg tror i hvertfall det er bedre enn min 17" CRT-skjerm med sony trinitron billedrør samme hvor bra jeg stiller den inn. Hvilke CRT-skjermer er det du mener skal ha bedre sortnivå enn dette?

Lenke til kommentar

Det blir sjelden sagt noe om kontrast nivå på tv-er. Men CRT projektorer kan ha inntil 30.000:1 (Cine9 fra Barco) avhengig av miljø det står i. Texas Instruments bruker CRT som referanse når de utvikler DLP brikkene.

 

Men OLED og andre flatformater har andre fordeler. De har design, størrelse og image på sin side. Desverre er oppløsningen fortsatt begrenset på de skjermene som flommer markedet, men dette kommer seg. Jeg skal selv ha flatskjerm når disse har akseptabelt pris/ kvalitetsnivå.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Ja, det vil nok ta tid og i starten er det dyrt. Tror ikke det blir noe lyn fra himmelen og halleluja og Jesus og greier med at denne teknologien kommer. Det kommer nok litt etter hvert som det så ofte gjør. Av ulike grunner hvor flere er presentert over.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Finnes det en felles målestandard for kontrastforhold?

 

I følge denne artikkelen:http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7524

Selskapet som lager 32 prosent av alle verdens OLED-skjermer, annonserer nå det første skrittet på veien, som er å produsere og markedsføre en 17-tommers dataskjerm med OLED-teknologi i løpet av 2005.

 

Samsungs 17-tommers prototype kjører en naturlig oppløsning på UXGA - eller 1600x1200. OLED-skjermen har lysstyrke på 400 lumen og samme strømforbruk som en 15-tommers LCD-skjerm. Skjermen skal vises frem på SID-konferansen på den 25. mai, og skal ifølge Samsung settes i produksjon i løpet av året. Dermed kan vi få den første OLED-skjermen til vanlige dødelige allerede neste år.

Vet noen om dette er i rute?
Lenke til kommentar

det er IKKE i rute.

 

Det heter markedsføring efikkan. OLED kommer ikke før produsentene har tjent inn sine invisteringer. Og Samsung + andre har invistert tungt i dette.

 

Det første morsome vi kan vente oss er LCD skjermer med LED som baklys. Dette medfører skjermer som har helt vill kontrast.

Lenke til kommentar

Det der var en merkelig oppløsning.... Må jo skalere samme hva slags bilde en får inn jo??

 

Hva er levetiden på aktuelle PANEL? (det er viktig å presisere dette bedre i artikkelen, jeg trodde det var TV først..) - det er dette som er relevant om dette er noe i det hele tatt...

 

Til deg som lurte på om dette var HDTV klart, dette er kun ett panel, ikke en TV, og derfor umulig å svare på. Oppløsningen holder til "HD-Ready" merket, men den støtter likevel ikke HDTV fullt ut. (1080i)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...