Gå til innhold

Nikon D70s og D50 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det muligheter for batterigrep på D70s mon tro?

Når kommer "D90/D200" mon tro?

Hmmm......

 

Sånn jeg ser det vil Nikon (når konkurenten til 20D kommer) ha fem DSLR å velge mellom (D50/D70s/"D200"/D2Hs/D2X) mot Canons fire valg (350D/20D/1DMKII/1DSMKII). Blir spennende å se hva Canon gjør da. Kommer det en som danker ut "D200" uken etter at den er lansert kanskje?

 

Dette kan man vel spekulere seg grønn på i all evighet.

D50 tror jeg blir et populært kamera. D70s kan fort ta over rollen 350D skulle spille. Mange som synes det er knotete lite. Alt avhenger vel av hvordan dette blir priset. Spennende!

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp oppdatert artikkelen med veiledende priser.

De er såpass høye at D70s vil konkurrere med Canon 20D, mens D50 vil være omtrent på nivå med Canon 350D, eller D70. Er D50 et bedre kamera enn D70, eller får man mindre for pengene nå enn man gjorde i går?

 

Erik

Lenke til kommentar

Det bruker jo alltid å være slik, at kameraene har veiledende priser et godt stykke over der prisen ender opp seinere? D70s får nå veiledende pris omtrent der D70 var i starten.

Men jeg tror nok det er mer lønnsomt å kjøpe D70 nå, for D70s kan umulig være verdt 5.000kr mer enn D70 slik det ser ut.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker hadde D70 en veiledende pris på 13k for bare huset og 15-16 for kiten. En god del billigere med andre ord. Tipper D50 kit starter på rundt 8k, men vil kanskje synke ned mot 6-7. Hvem vet? Største forslkellen på D70 kit og D50 kit er selvfølgelig objektivet som sansynligvis er noe svakere. Det er ikke så mange andre ting man vil savne. Jeg ser kun mangelen på comander mode, altså muligheten til å styre SB600/800 trådløst som en svakhet. Displayet på toppen har ikke baklys, har vi bruk for det D70 eiere. I tillegg kan mangelen på nedblendingsknapp også være en svakhet, men kanskje har ikke det så mye å si for målgruppen. Den nye AF-S 55-200 ED ser ut til å være et lite og lett teleobjektiv med ok kvalitet for å suplere 18-55. Kanskje i klasse med 70-300 G versionen.

Lenke til kommentar
Den nye AF-S 55-200 ED ser ut til å være et lite og lett teleobjektiv med ok kvalitet for å suplere 18-55. Kanskje i klasse med 70-300 G versionen.

 

Tror nok dette blir et ganske mye dyrere objektiv enn 70-300 G som er lavbudsjetts tele'n til Nikon. Det at det er et AF-S DX Objektiv vil si at dette er et objektiv i fineste og dyreste klassen spesielt laget for dslr.

Lenke til kommentar
Tror nok dette blir et ganske mye dyrere objektiv enn 70-300 G som er lavbudsjetts tele'n til Nikon. Det at det er et AF-S DX Objektiv vil si at dette er et objektiv i fineste og dyreste klassen spesielt laget for dslr.

Det du sier er mest tull. Når ble et objektiv som i hovedsak er laget av plast, veier 255g og har en lysstyrke 4-5,6 et "objektiv i fineste og dyreste klassen". Jeg måtte nesten le da jeg leste det.

Er mulig at det ligger litt over 70-300 G i kvalitet, men dette er mest sansynlig et objektiv som er i samme klasse som 18-55. Tipper de vil ligge rundt 1500.

Ta en tipp på dpreview, det er litt plastic fantastic over dem.

 

edit:skrifefelif

Endret av isen
Lenke til kommentar

Tydelig at du ikke henger helt med når det gjelder Nikons objektiv sortiment.

Det jeg mente var at AF-S er Nikons fineste og dyreste objektivklasse. Det varierer selvfølgelig i både lysstyrke og kvalitet noe som tyder på at dette 55-200mm objektivet er av de billigre AF-S objektivene. Men jeg tror likevel ikke det blir priset helt nede i 1500,-

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se at speilrefleks tar over markedet for kompaktkameraer. Om D50 kommer med en plastikk linse 18-55 til 8000,- med 6 megapixel, så ville jeg muligens gått for et av disse gode kompakt kameraene, f.eks Canon Powershot Pro1 eller lignende i steden. Linsen som sitter på har en kvalitet som de aller fleste som eier et kamera vil synes at er mer enn god, samt mye megapixel og har god optisk zoom. Hvis du først skal bruke 8000,- på et kamera burde du være seriøs nok til å finne ut hvilket formål det skal brukes til, og om du virkelig trenger et speilrefleks kamera. Mange jeg kjenner som har et av de nyere speilreflekskameraene kjører på innstillingene hvor kameraet velger det som det synes er best for deg, da kunne man likesågodt spart noen penger, for det samme får du i et bra kompakt kamera. Hvis du bare skal bruke standardlinsen på speilrefleks, og ikke trenger annen brennvide, burde man helt klart ha valgt et kompaktkamerea.

 

Dette er bare mine meninger, og ser derfor ikke noen grunn til at digitale speilreflekskameraer skal overta markedet for de som bare vil ta bilder, lagre minner på et bilde, men ikke er interessert i å male med lys, å fotografere.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp oppdatert artikkelen med veiledende priser.

De er såpass høye at D70s vil konkurrere med Canon 20D, mens D50 vil være omtrent på nivå med Canon 350D, eller D70. Er D50 et bedre kamera enn D70, eller får man mindre for pengene nå enn man gjorde i går?

 

Erik

XD.no har disse prisene:

D70s hus: 8250,-

D70s KIT: 11000,-

 

http://www.xd.no/asp/produktliste.asp?l=3&...0&g2=311&g3=126

Lenke til kommentar
Tydelig at du ikke henger helt med når det gjelder Nikons objektiv sortiment.

Det jeg mente var at AF-S er Nikons fineste og dyreste objektivklasse. Det varierer selvfølgelig i både lysstyrke og kvalitet noe som tyder på at dette 55-200mm objektivet er av de billigre AF-S objektivene. Men jeg tror likevel ikke det blir priset helt nede i 1500,-

 

 

Tror nok dette er budsjettobjektivet ja.. Plast, sølv, vekta,... Det formelig skriker billig her. Hvor er f.eks. fokusringen? Er det den tynne plastringen helt foran på objektivet? Tipper fronten roterer ved fokusering også...

Lenke til kommentar
Tydelig at du ikke henger helt med når det gjelder Nikons objektiv sortiment.

Det jeg mente var at AF-S er Nikons fineste og dyreste objektivklasse. Det varierer selvfølgelig i både lysstyrke og kvalitet noe som tyder på at dette 55-200mm objektivet er av de billigre AF-S objektivene. Men jeg tror likevel ikke det blir priset helt nede i 1500,-

Jeg vet faktisk mye om nikons objektiv sortiment.

Det er riktig som du sier at silent wave motor blir brukt på alle de dyre objektivene, ikke dermed sakt at de ikke kan ha det på et billig objektiv. Nikon har fortsatt mange objektiver uten S i motsetning til canon som har usm på de aller fleste objektiver. Bare se på canons 18-55, den ene versjonen har usm, dermed ikke sakt at der er et dyrt objektiv fordi det har noe som canons L objektiver også har. Se også på nikons 18-70, det har også innebygget fokusmotor, men det er ikke i nikons dyreste og fineste serie, for i den klassen er det af-s 17-55 og 17-35 1:2,8 som gjelder.

 

edit: Så den smale fokusringen jeg også, ikke noe å skryte av, men det er vel ikke så mange i den målgruppen som fokuserer manuelt.

Endret av isen
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at dette er et av de billigere S objektivene, bare så det sagt.

Nikons 18-70 er forresten AF-S... betyr ikke at den er den dyreste og fineste men AF-S objektivene er jo generelt finere enn en AF-G eller AF-D

 

Edit:

edit: Jeg skrev at 18-70 har AF-S, det er det samme som innebygget fokusmotor.

Tenkte ikke så langt at jeg oversette Silent wave... :whistle:

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at dette er et av de billigere S objektivene, bare så det sagt.

Nikons 18-70 er forresten AF-S... betyr ikke at den er den dyreste og fineste men AF-S objektivene er jo generelt finere enn en AF-G eller AF-D

Nå er vi enige, AF-S er generelt bedre enn AF-G/D, det vil si før har i alle fall vært slik. Men fra nå av tror jeg så godt som alle nikons objektiver kommer til å være AF-S. Så tiden at AF-S har noe å si for andre egenskaper enn autofokusen, ser ut til å være forbi.

 

edit: Jeg skrev at 18-70 har AF-S, det er det samme som innebygget fokusmotor.

Endret av isen
Lenke til kommentar

Nå var det mange misforståelser rundt Nikons mange bokstaver. Her kommer en liten forklaring:

 

 

AFS = Innebygd fokus motor (SWM/Silent Wave Motor)

Dette gir kjapp autofokus og forteller ingenting om objektivets optiske egenskaper.

Canons utgave heter USM (Ultra Sonic Motor)

 

AF = Autofokus

Autofokus ved hjelp av innebygd motor i huset.

 

AFD = Blenderring på kameraet.

Dette er nødnvendig på de eldre (hel) analoge SLR kameraene.

 

AFG = Uten blenderring

Blenderåpning styres fra huset.

 

IF = Internal Focus

Objektivet vil ikke utvide seg når du fokuserer.

 

VR = Vibration Reduction

Bildestabilisator innebygd i objektivet

Canons utgave heter IS

 

ED = Høykvalitets glass

Jo flere elementer av ED jo bedre optiske egenskaper og mindre sjangs for CA.

Canons utgave heter L.

 

DX = bygd for bildebrikker mindre enn 24x36 altså for DSLR med cropfaktor

Canons utgave heter EFS

 

 

Og når det kommer til dette 55-200 objektivet synes jeg ikke det lukter spesielt mye kvalitet over det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...