Gå til innhold

Vil mobiltelefoner med kamera overta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en fin myteavliving, men jeg er en smule uenig. Dvs. jeg mener artikkelen undervurderer hvor lave kvalitetskrav store kundemasser har.

 

Selv om jeg personlig avskyr dagens kamerakvalitet på mobiltelefoner så tror jeg det er mange som synes VGA er greit nok til enkle bilder, om ikke til utskrift så i hvertfall til bruk på små displayer som mobiltelefonen, som avartarer på forumer og MSN. Det skal ikke så mye til heller.. Bare 1-2 Megapixler på en bitteliten brikke og 3-4 små og billige glasslinser i et objektiv er nok for at ennå flere vil være tilfreds med bildene. Bruksområdet blir da utvidet til f.eks å kunne bruke som bakgrunn i Windows, utskrifter i 10x15 cm format og for visning på TV. Av de kundegruppene jeg mener dere overvurderer kvalitetskravene til er blandt annet barn, ungdommer, en del lite teknisk interreserte voksne, og ikke minst: De enorme kundemassene som finnes i land med middels lav levestandard som i store deler av Asia og sør- og mellomamerika.

 

Jeg synes ikke vinklingen av artikkelen omtaler dette sterkt nok. Artikkelen fokuserer mer på om produsentene av dagens digitalkameraer kommer til å få et økende, stabilt eller synkende salg i fremtiden. Artikkelen fokuserer tydeligvis også mye på de som er opptatt av høy bildekvalitet, slik som folk på akam.no vanligvis er.

 

Forøvrig er jeg enig i artikkelen og kameramobilenes betydning for de som vil ta gode bilder og samtidig har råd til å velge både mobil og eget digitalkamera. Kameramobiler vil neppe spise av markedet til skikkelige digitalkameraer, men det vil spise av markedet til de aller billigste og dårligste digitalkameraene og også utvide markedet nedover i pris- og kvalitetsklassene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk de nyeste mobilkameraene er bra nok for mitt bruk. Feriebilder og andre videosnutter og snapshots i private sammenhenger. 2-3 megapixler og digital zoom holder da for min del. Eneste jeg savner skikkelig blitz, men det er nok rett rundt hjørnet...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg har hørt en del relevante kommentarer på forumet i det siste:

- "Dårlig bildekvalitet pga kameramobil. Orket ikke dra frem digitalkameraet"

- "Hadde selvfølgelig glemt digitalkameraet hjemme, men fikk noen bilder med mobilen i det minste".

- "Ønsker meg digitalkamera, men har ikke giddet å kjøpe ennå. Har jo mobilen som nødløsning og da har det liksom ikke blitt noe av det kamerakjøpet"

 

Jeg har til og med sett folk som har brukt bilder fra kameramobil som strukket bakgrunn i windows selv om bildet bare er 640x480 og fullt av optiske feil. (Kromatisk abbarasjon så det holder, feilfokusert bilde, og vignettering i massevis). Hun som hadde det var mer opptatt av motivet var kult enn den elendige bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Andre får jo gjøre som de vil, men for min del vil en mobiltelefon ALDRI kunne erstatte et skikkelig kamera. Fotografere gjør jeg både natt og dag, i alle tenkelige forhold. Og jeg fotograferer for å få kvalitetsbilder, gode nok til å printe i den størrelsen jeg selv ønsker.

 

Vis meg en mobiltelefon som kan fotografere på aperture priority, ISO800 og med telelinse. Den telefonen vil aldri bli konstruert, for den ville blitt altfor stor. Bildebrikken ville tatt for stor plass, for ikke å snakke om optikken. Uansett hvor mange millioner piksler man vil klare å presse inn i en mobiltelefon i fremtiden sier simpel fysikk at pikselkvaliteten (signal-til-støy forholdet) ikke vil holde mål, og at optikken alltid vil være begrenset.

 

Tror folk må innse hva mobilkameraer egentlig er konstruert for, nemlig snapshots som man kan sende til andre via MMS, i akkurat passe oppløsning for en liten mobilskjerm. Til dette bruker jeg min mobiltelefon ofte, men jeg ville aldri finne på å la telefonen erstatte et skikkelig kamera.

Lenke til kommentar

Jeg er helt overbevist om at kameratelefoner kommer til å erstatte dedikerte kameraer i veldig stor grad i løpet av få år, med unntak av utstyr for profesjonelle fotografer og den slags vel og merke.

 

Utviklingen går jo som kjent ganske kjapt, og om få år vil det etter all sannsynlighet bli rimelig vanlig med høyoppløselige bildebrikker i telefonene, bedre optikk, muligheter for fokusering og den slags samt muligheter for minnekort med stor lagringskapasitet og langt mer strømsparende løsninger. Så snart kameraene i mobiltelefonene er bra nok til å ta bra feriebilder, tviler jeg rett og slett på at folk gidder å drasse på noe dedikert kamera lenger. Mobiltelefonen har man jo med seg uansett som regel, og da er det godt å slippe å drasse på mer enn nødvendig. :thumbup:

 

Utstyr for profesjonelle fotografer og veldig fotointeresserte mennesker er jo en helt annen ting, men for folk flest tror jeg nok dedikerte kameraer vil bli mer eller mindre uinteressant i løpet av noen få års tid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...