Gå til innhold

VIA tilbake i grafikkmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper virkelig S3 lykkes bra. Vi trenger så sårt en konkurrent til i grafikkmarkedet for spill. Om ytelsen ikke blir på topp så håper jeg prisen senkes så det blir mye for pengene. S3 trenger virkelig å kapre markedsandeler for å lage bra drivere og en bra neste generasjon GPU'er. Derfor må de sørge for å kapre markedsandeler ved å gi uvanlig mye for pengene. Hvis ikke så gidder ikke folk kjøpe disse "ukjente" kortene i stedet for ATI og Nvidia.

 

Er det noen som vet hvor mange pixel pipelines det er i brikken?

Og hvor raskt minne (GB/s) den kommer til å kombineres med? Og mengden minne?

 

Edit:

The chip's memory interface will connect to GDDR-1 DRAM, with an interface ranging up to 450 MHz. In a demonstration running on an ATI-configured machine, the chip generated a 3DMark score of about 1,960 3DMarks using the default settings of 3DMark'05, under a resolution of 1,024 x 768 pixels.
The GammaChrome S18 will ship in March; although pricing has yet to be determined, ATI X600 cards are available for approximately $150.

Ups.. Her må de nok skru ned prisene for å få solgt kortene sine... Det står forresten fortsatt ikke noe om minnebåndbredden (bit eller GB/s).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
12watt og brukbar ytelse burde gjøre det ideelt i stillegående HTPC systemer.

Savner info om den har noe bra støtte for DVD/HDTV dekoding.

 

Enig i at det ser ut som typisk HTPC-produkt.

 

Forøvrig: Gikk ikke Via inn i samarbeidet om XGI? Eller blander jeg kortene her?

Lenke til kommentar
Forøvrig: Gikk ikke Via inn i samarbeidet om XGI? Eller blander jeg kortene her?

XGI (opprinnelig Xabre Graphics Inc.) ble dannet med utspring i SIS grafikkdivisjon, som så 'kjøpte' Trident mot 30% av aksjene i det nye selskapet. En del av de resterende prosentene ble solgt til øvrige investorer for å ha cash til å drive røkla. (Det var snakk om en kapitalnnsprøytning på ca. $15 mil.). SIS er fortsatt største eier.

 

On topic; må jeg også si jeg håper i alle fall én av de mindre aktørene kommer ut med i alle fall ett konkuransedyktig produkt i ett eller annet markedssegment slik at de kan få inn litt inntekter. mer konkurranse er aldri skadelig.

Lenke til kommentar
Og så var det Via som kjøpte stumpene av S3 Graphics?

Jepp. Det gikk omtrent slik:

 

06.1999. S3 kjøper Diamond Multimedia

12.1999. Diamond Multimedia tjener penger på lydkort, MP3 spillere og annet rart.

02.2000. 'Gamle' S3 roter til Savage 2000 og tjener ingen penger. Kjøper #9.

11.2000. 'Nye' S3 vokser seg stor, dreper sin far, og skifter navn til SonicBlue for å drive med 'Digital Media Appliances'

03.2001. SonicBlue klarer til slutt å selge navnet S3 Graphics og IP til VIA.

03.2003. SonicBlue går dundrende konkurs.

07.2003. Merkenavnet Diamond Multimedia selges for småpenger til Best Data.

Lenke til kommentar

Heh.

 

Husker de gamle S3 Virge kortene. De rulet i sin tid.

 

S3 var jo en gang i tiden en av de største og beste aktørene i skjermkort markedet, sammen med Matrox. :)

 

Husket også et selskap med navn Rendition. De lagde en konkurrent til S3 Virge som het "Verite". Det var også rimelig heftig i sin tid. :) Men klarte ikke helt å konkurrere mot Voodoo 1, om enn kanskje på pris.

Lenke til kommentar

Håper virkelig de lykkes..

 

Om de ikke klarer å slå knock-out ATI og nVIDIA akkurat i det hardeste spillemarkedet håper jeg de finner sin egene nisje. Et effektsparende kort til eksempel en HTPC hvor jeg får det jeg ønsker igjen for en tusenlapp, så kan det gjerne være merket med S3 :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...