Gå til innhold

1,6 TB ekstern lagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukbar pris på den 1TB 7200rpm, men resten synes jeg priset seg selv ut:

* Hvorfor kjøpe 5400rpm-utgaven av 1TB hvis den koster like mye som 7200rpm-utgaven?

* Hvorfor betale dobbelt så mye for 1,2TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB.

* Hvorfor betale nesten tre ganger så mye for 1,6TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB til mye lavere pris eller 3 stk 1TB.

Lenke til kommentar

Vil bare gå ute med en liten advarsel!

 

Har selv en 500gb Lacie disk, denne tok dessverre kvelden etter et år tid. Det som er så skummelt med disse eksterne diskene er at de kjører raid-1. Å etter som de er bygd opp av standard ide disker. I min var det 2x250gb western digital disker. Så ta en en av diskene kvelden så kan du takke farvell til til masse data.

 

Kjipt men sant, så dette er kun min egen feil etter som jeg skulle flytte endel bilder fra et sted til et annet. Istenfor og kopiere bildene over, så flyttet jeg de. :wallbash:

 

Så nå er min disk på vei til IBAS, blir nok ikke billig men det er snakk om 40.000 bilder så det må bare gjøres....

 

/Cyrus

Lenke til kommentar
Brukbar pris på den 1TB 7200rpm, men resten synes jeg priset seg selv ut:

* Hvorfor kjøpe 5400rpm-utgaven av 1TB hvis den koster like mye som 7200rpm-utgaven?

* Hvorfor betale dobbelt så mye for 1,2TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB.

* Hvorfor betale nesten tre ganger så mye for 1,6TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB til mye lavere pris eller 3 stk 1TB.

5400 rpm-utgaven har nok en høyere driftssikkerhet. ike noe særlig annet.

Lenke til kommentar
Brukbar pris på den 1TB 7200rpm, men resten synes jeg priset seg selv ut:

* Hvorfor kjøpe 5400rpm-utgaven av 1TB hvis den koster like mye som 7200rpm-utgaven?

* Hvorfor betale dobbelt så mye for 1,2TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB.

* Hvorfor betale nesten tre ganger så mye for 1,6TB som for 1,0TB? Da kjøper man jo heller 2 stk 1TB til mye lavere pris eller 3 stk 1TB.

5400 rpm-utgaven har nok en høyere driftssikkerhet. ike noe særlig annet.

mindre varme, samt at det krever mindre strøm.

Lenke til kommentar
1TB ekstern lagring til 6118,- ... er ikke så ille det :thumbup:

4 disker i raid 1 er rimelig ille.

Ekstremsport for de som ikke er spesielt glad i dataene sine...

 

Som backupløsning ville jeg vært veldig skeptisk.

 

Mulig 1.2 og 1.6 løsningen bruker en mer fornuftig raid level (5?), og det er derfor de er dyrere.

 

Har selv skrudd sammen et raid5 array med 1.4TB tilgjengelig plass for 7500 kr.

Lenke til kommentar
1TB ekstern lagring til 6118,- ... er ikke så ille det  :thumbup:

4 disker i raid 1 er rimelig ille.

Ekstremsport for de som ikke er spesielt glad i dataene sine...

 

Som backupløsning ville jeg vært veldig skeptisk.

 

Mulig 1.2 og 1.6 løsningen bruker en mer fornuftig raid level (5?), og det er derfor de er dyrere.

 

Har selv skrudd sammen et raid5 array med 1.4TB tilgjengelig plass for 7500 kr.

Raid 1 er da meget sikkert, er det ikke? Du har jo all dataen lagret to ganger.

 

FOrsåvidt greit som off-site backup, men har ikke disse greiene nettverkstilkobling? Personlig synes jeg det er billigere, og åpent for flere muligheter å bare kjøre en gammel pc full av disker, og koble den til nett. WOL er jo som sendt fra oven til slikt. Kan du kjøre diagnostisering av diskene også, så er du litt sikrere. Fordelen med denne boksen er jo at det er enklere, og du slipper å kjøpe kontrollere støtt og stadig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som er så skummelt med disse eksterne diskene er at de kjører raid-1.

4 disker i raid 1 er rimelig ille.

Dere mener vel Raid0. Raid1 er jo speiling og dermed ganske sikkert. Det er ved Raid0 at alle data forsvinner dersom 1 av diskene tar kvelden.

 

Eller jeg burde vel egentlig ikke kalle det Raid0 men Aid0 siden R'en står for Redundant og det er nettopp dette som mangler ved Aid0.

Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerer litt på prisingen jeg også.

 

Antagelig så er det noen andre forskjeller. Var vel en kollonne til i den tabellen prisene tilsynelatende var hentet fra, men skal ikke påstå at jeg vet hva "備考" betyr jeg heller...  ;)

備考 eller Bikou i romaji kan enten bety notat eller notabene (NB!)

 

i kolonnen for 1.2TB enheten så er der en dato, 2004年12月1日 hvor 年 er toshi = år, 月 tsuki = måned, 日hi = dag. med andre ord, kun en dato og bokstavene signaliserer hva som er hva. resten av teksten 価格改定 har jeg egentlig ikke en fjerneste anelse på hva det betyr. etter det jeg vet så finnes det ikke ett japansk ord sammensatt av de kanji figurene i den rekkefølgen.

 

nederst i kolonnen på 1.2TB og i kolonnen til 1.6TB enheten så står der 受注生産 som igjen er juchuuseisan i romaji, dette ordet betyr direkte oversatt til engelsk 'build-to-order manufacturing' som løst oversatt kan bety at den er kun ment for spesielt intresserte og dem bygger en når de får bestilling på en.

 

 

så, der har vi nok grunnen til at 1.2TB og 1.6TB enhetene er så dyre. de blir bygget etter ordrer mens 1TB enheten blir masseprodusert. ikke så rart da hvorfor det er så stor forskjell på prisene.. ;)

 

 

Edit: på google's oversettingssider så blir 価格改定 delt opp i to ord, 価格 (kakaku i romaji) som igjen betyr pris/verdi/kostnad og 改定 (kaitei) som er reform. tenkte litt på dette da jeg prøvde meg selv manuelt men der og da så fikk jeg ikke noen mening ut av de ordene. nå når jeg tenker etter så kan hele linjen bety at 1-12-2004 så ble prisen redusert/endret(?).. jeg er på meget tynn is her, så dere må ikke ta det jeg har skrevet her for fakta ;)

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Det som er så skummelt med disse eksterne diskene er at de kjører raid-1.
4 disker i raid 1 er rimelig ille.

Dere mener vel Raid0. Raid1 er jo speiling og dermed ganske sikkert. Det er ved Raid0 at alle data forsvinner dersom 1 av diskene tar kvelden.

 

Eller jeg burde vel egentlig ikke kalle det Raid0 men Aid0 siden R'en står for Redundant og det er nettopp dette som mangler ved Aid0.

Stemmer, min feil sorry :blush:

 

/cyrus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...