Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Velkommen til den store ASUS A8N tråden

Et hvert hovedkort burde ha en hjemmeside slik BP6 har. Så hvorfor ikke ha ett “eget” forum på hw.no? Her kan alle poste informasjon, problemer og andre ting som angår hovedkortene:

Asus A8N-SLI Deluxe

Asus A8N-SLI

Asus A8N-SLI Premium

 

asus_a8nsli-d_l.jpg

 

Nyheter:

 

Her er ett forum med oversikt over hvilket OCZ minne som er best til Premium og en god oversikt over hva som er best innstillinger på forskjellige OCZ minne. http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=15898

Netshop anbefaler dette minnet: OCZ 400 2048 ELDCPE-K

 

Andre forum som bla omhandler minne timings på ASUS hovedkort http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=54

 

Alle A8N SLI kortene støtter selvsagt Athlon X2 med nye bioser

BIOS til A8N-SLI har kommet, her er BIOS 1011 ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket9...LI/1010-002.zip

A8N-SLI Deluxe: BIOS 1015 er ute . For enkel oppdatering bruk ASUS update, som ligger på cden.

Nye nForce drivere er ute sjekk linker under.

A8N-SLI Premium: Beta BIOS 1007.002 er ute . For enkel oppdatering bruk ASUS update, som ligger på cden.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Historie

A8N ble lansert i midten av november, og den ble raskt omtalt i bla. hw.no. Det gikk an å bestille A8N fra bl.a. komplett i slutten av november (som jeg gjorde) slik at vi skulle få kortene rett før jul. -Slik gikk det ikke, :nei: men i februar ble det enklere og enklere å få tak i kortet.

9. mars testet hw.no deluxe versjonen, og det endte med:

hw_anbefales_5.jpg

PCWorld testet kortet 17. mars det endte slik:

AFEB0730-F05C-7124-45D301118A221CF1.jpg

I Juni kom det BIOS slik at kortet også kunne bruke de nye Athlon X2. Da kom også det oppdaterte hovedkortet A8N-Premium med passiv kjøling på nord brikke istede for en vill veps av en vifte.

a8nsli-p_l.jpg

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Linker

Her er en engelsk språklig side hvor det analyseres og diskuteres om A8N -Her er det mye bra ;)

A8N-SLI: Her er drivere BIOS o.l. lagt ut

A8n-SLI Deluxe: Her er drivere BIOS o.l. lagt ut, her kan BIOS 1011 final lastes ned, beta versjon av 1012 har også kommet ut.

A8N-SLI:her er spesifikasjoner o.l. lagt ut av ASUS.

A8n-SLI Deluxe:Og her er spesifikasjoner o.l. lagt ut av ASUS.

A8N-SLI Premium:Og her er spesifikasjoner o.l. lagt ut av ASUS.

 

Drivere fra nvidia til både grafikk og nforce

A8n-SLI Deluxe:litt info ang bios'er her: http://www.lejabeach.com/ASUS/A8N-SLI_D/a8nslidbios.html

--------------------------------------------------------------------------------------

Problemløsing

Viktig: Oppdater biosen din fra den orginale 1002, til 1004 eller nyere og de fleste problemene forsvinner

A8N er ett av de første nForce4 hovedkortene og det er sikkert innlagt et par barnesykdommer som oppstår hos flere av oss, det er først og fremst for å få orden på disse denne tråden er opprettet. Det er sikkert de samme problemene som dukker opp hos mange av oss, og da er det jo greit om løsningen på dem er samlet på ett sted.

Hvordan oppdaterer man biosen?

Det er mange måter å gjøre dette på. 1. Den enkleste er å bruke ASUS Update som igger på cden. 2. Hvis du har en FAT partisjon kan du kopiere BIOS filen dit, og starte opp med cden (den er selvoppstartbar). 3. Du kan også starte opp i BIOS update mode. 4. Du kan bruke en Win98 diskett å starte opp med, for så å FLASHe.

Kan man bruke A8N-SLI Deluxe BIOS på et A8N-SLI? NEI!!

 

Her er noen problemer som Daytona har måtte streve med (fra side 11):

"Problem 1" / "Error under oppstart" (Daytona*)

Bruker ikke den medfulgte cpu kjøleren til Amd 3500 prosessoren

får derfor feilmelding ved oppstart ,jeg fant ikke noen instillinger i bios for å slå av denne overvåkningen.Måtte koble kabinett viften på cpu strøm kontakten for å få det til å virke.

Jørn:Hvis du går inn i BIOS -> BOOT -> HALT ON og velger "No errors" istedet for "All, but keyboard", slipper du feilmeldingen om viften i starten.

Kong Basse:Man kan også innstallere voice editoren som ligger på cden, da kan man disable eller til og med forandre lydene som kommer under POST. -Du kan f.eks legge inn stemmen til morra di ;) Man kan også skru av voice funksjonen inne i BIOS -> BOOT -> HALT ON

 

"Problem 2"

Etter at windows var installert, nektet maskinen å slå inn skjermen under oppstart.

Resatte bios uten at dette hjalp.

Resatte bios og holdt samtidig inn delete knappen på tastaturet under oppstart, og skjermen slår seg på ,gikk da inn i bios igjen og valgte harddisk som skulle boote først.

Maskinen staret på nytt ,men skjermen slår ikke inn.

Sitter meg fortvilet inn i stuen en halvtimes tid,når jeg nå starter opp maskinen,virker alt OK! og jeg får installert alle drivere ,har ikke hatt slike problemer siden.

Rolfilk: Jeg hadde problem 2 også, oppgrderte til seneste bios(fra jimramse, side 9 i tråden) Men da slutte dvd-rom (plextor 916) på virke måtte skru av udma for at den skal virke igjen.

Når den ikke virket brukte windows 3 ganger så lang tid på å starte.

 

"Problem 3"

Overklokkings problemer/bruker feil?

Dersom jeg velger å stille inn ram hastigheten fra på eks 433 ,resettes de manuelle cpu oveklokkings instillingene og maskinen starter da opp med multiplier x11.

Dersom jeg overklokker cpu og lar ram hastighet så til auto ,starter maskinen med eks ddr256 dual hastighet.

krister461: for å klokke minne så må du stille Max Memory Clock til DDR400 for å få det til å kjøre synkront, DDR333 for å få det til å kjøre 4/5 osv...

 

Firewall

Installerte nvidia utility programvare som fulgte med på CD

I det nvidia programmet var det nvidia firewall ,som hindret meg i å få tigang til min router.så jeg kom meg ikke på internett før jeg hadde avinnstallert dette programmet.

rolfik:Firewall kan slåes av med medfølgende programvare. (jeg fikk icon på desktopen)

 

Firewall2: Når du skal kopiere inn ethernettdriverne og brannmuren får du disse meldingene:

FAILED TO COPY TO C:\PROGR~1\NVIDIA\NETWOR~1\BIN\FW_WATCH.EXE

COULD NOT COPY APP_POPUP.EXE

COULD NOT COPY APPFLTUI.DLL

COULD NOT RUN NTRAYFW.EXE

Last ned disse filene zip dem inn i <nv firewall install root>\bin (typisk c:\program files\nvidia corporation\networkaccessmanager\bin), deretter åpner du comando linjen, går inn i den samme "bin" katalogen og skriver "regsVR32 AppFltUi.dll" og dermed funker firewallen. :thumbup:

Kong Basse:Ved å heller bruke de nyeste nforce driverne som er på www.nvidia.com (f.eks versj. 6.39) så slipper du det problemet...

 

"Nortbridge viften bråker"

Mange har klagd over at det er for mye med 8000 o/min på NB viften, problemer ang dette er tatt opp på en nabotråd hvor Lord_Linus har montert en Zalman NB kjøler til kun 69kr som fungerer topp, er helt lydløs (passiv ribbe)

I198498.jpg

krister461Man kan også bruke vifte styring, jeg har stilt viften ned til 6000 o/min og den er helt stabil.

På side 68 er det lagt ut bilder av en zalman passiv kjøler, dr er det også tips for hvordan man kan montere den og samtidig få plass til ett stort eller to vanlige skjermkort.

Oppdatering:nabotråden har vi fått et svar fra ASUS.NO -Gå innpå side 11 og les :)

Loffelur:HIS 3dkort og zalman chipsett kjøler funker ikke hvis man ikke vil kappe:(

 

 

"Problemer med harddisken"

Enkelte har oppdaget problemer med harddisken sammen med nforce4 drivere, dette gjelder sesielt WD's Raptor. Det er antakelig et driverproblem, (spesielt i 6.39?)

EPE: Om du setter raptoren på s-ata port 4 (sort), i stede for port en så vil det virke, og du kan installere nforce4 driverne omigjen.

PS Den enkle måten å komme inn i windows på: Start opp i "Last Known good configurasjon", eller "Safe mode". Men dette løser ingenting.

 

"Hjelp jeg har bare 20pins strømforsyning"

Det går fint å sette en 20pins strømforsyning ned i 24pins kontakten på A8N, man trenger ikke overgang. PS Du bør helst ha 400W strømforsyning for ett vanlig A8N opsett.

 

Ai Booster problemer

Hvorfor i all verden dukker Ai Booster opp hver gang Windows starter?

Og hvorfor dukker denne feilmeldingen også opp?

ObixFeilmeldingen dukker opp på grunn av at vi bruker "," som desimalskille istedenfor som i det Engelske oppsettet hvor en bruker "." som desimalskille.

I Kontrollpanel kan du endre dette til "." under språk/region/tall. Bare endre desimalskilletegn fra , til . og start maskin på nytt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Har du tenkt å kjøpe dette kortet?

Da dette kortet kom ga kritikerne dette kortet fine karakterer (gjerne 5 av 6) pga det var ett nytt kort med nye og mange tilkoblingsmuligheter. Kortet hadde dessverre en svakhet som gjorde at dette kortet ikke var helt max, og det var overklokkingen, den var i mange tilfeller direkte svak. -Men ASUS har her hjulpet mye til, og de har omtrent sluppet en ny BIOS i uken. Nå er kortet faktisk veldig bra til overklokking og JimRamse har fått sin 1,8GHz Athlon 3000+ opp i utrolige 2,9GHz med luftkjøling (riktignok ikke stabilt). Og det er ikke noe problem å få en winchester cpu opp i 2,4-2,6GHz stabilt med luftkjøling. Fortsatt er det litt igjen på BIOS fronten, bla. er ikke kortet så glad i å stille på volten, men forhåpentligvis er dette noe som kommer. Chipsettviften bråker også litt, men om du kjøper en zalman chipsett vifte til en femtilapp og putter på har du et lydløst kort.

Konklusjon: Et bra kort til prisen, men det finnes bedre overklokkingskort (bl.a. fra DFI) MSI har også et kort, det har bedre lyd og bluetooth på hovedkortet, men det er også dyrere, så om du ikke trenger dette er A8N-SLI for deg.

 

9. mars testet hw.no deluxe versjonen, og det endte med:

hw_anbefales_5.jpg

17. mars testet testet PCWorld kortet

AFEB0730-F05C-7124-45D301118A221CF1.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------

Overklokking for nybegynnere

Her er en mini guide for hvordan du kan klokke med ASUS A8N. De innstillingene som jeg har skrevet er langt ifra aggressive, og de kan gjøres med billig minne og med vanlig boxed cpu vifte. Og vips så går f.eks din 3200+ på over 3500+ spec. Skal du klokke mer er det bare å prøve seg frem, ett steg av gangen. Og det er bare å poste på forumet om det er noe å lure på.

 

Trykk "del" når du starter opp. Du kommer da inn i BIOSen

Trykk høyre piltast for å komme til Advance

 

Gå inn i CPU configuasjon

Velg Hyper transport 4X

Gå inn i DRAM Configuasjon

Velg:

Max Memory clock "DDR333"

1T/2T Memory timing "1T"

 

Gå tilbake og inn i Jumperfree configurasjon

Bytt overklokkings modus til "Manuel"

Velg CPU Frequency "230"

PCI "33,33"

PCIe "100Mhz"

Vel CPU spenning til "1,45V"

Trykk F10 for å lagre

 

Om du ikke får systemet stabilt på dette kan du prøve med 1,5Volt, men da du ha god kjøling. CPUen bør ikke gå opp i 60grader ved å kjøre prime95.

 

For å sjekke om systemet er stabilt kan du f.eks bruke Prime95 og velge "torture test"

Test gjerne med Super PI og post gjerne dine super pi resultater. Selv klarer følgende med innstillingen 1M:

35sek på 2,5GHz, minnet på 417DDR/CL2-3-3-7-1T Du finner ut innstillingene dine ved å bruke CPU-Z

----------------------------------------------------------------------------------------

Oppsummering av de første 50 sidene

ivc har laget et referat av det meste som er skrevet på de første femti sidene som kan være til interesse her

Dette kan være til stor hjelp for andre, og det er mye mer info ang overklokking enn det som står i mikro guiden "overklokking for nybegynnere" over.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trukke de somler, tror de heller jobber på harde livet, så mye som ting orker for å få dem ut. Stor prestisje å være først ute + mye penger i det. Men situasjonen er slik at det ble funnet en bug i nForce4 chipsettet eller noe slikt (ifølge de rykter jeg har lest) derfor er kortene blitt holdt tilbake/trukket tilbake. Så har man situasjonen hvor f.eks komplett.no har bestillt over 1300 stk av Deluxe og nesten 1000 av vanlig utgaven og regner med at komplett er ikke ene og alene om å vente på en så stor bunke med kort. Så presset er stort på fabrikkene.

Lenke til kommentar

våkn opp. Det er dessverre en vanlig forestilling en er vitne til. Det hjelper heller ikke at en webshop nylig fikk bot for markedsføringstriks ser det ut til. Vet at det er endel av Dere som er involvert i forskjellige netshop's som er aktive på dette forumet, så istedet for å hyle opp i protest så ta dette til Dere. Disse kortene er enda ikke produsert for levering til Norge. Datoene er ren fantasi, og reflekter overhode ikke varer som er på vei.

Lenke til kommentar
våkn opp.

Datoene er ren fantasi, og reflekter overhode ikke varer som er på vei.

Hvis du ser på denne siden

http://usa.asus.com/support/download/item....Deluxe&Type=All

så ser du at bios og drivere og alt av software er klart. Det tar selvsagt en stund å frakte dette fra østen til norge, men det skulle ikke være noe i veien for at vi hadde kortet i midten av januar, selv om de pr i dag er under produksjon og fortsatt er "varme".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...