Gå til innhold

EU med programvare-patenter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg skal ta patent på en sum-funksjon, så alle må betale meg når de skal summere to tall...

 

litt satt på spissen, men det er jo slik det kan bli. ikke noe problem for de som bare lager programmer for morro skyld, men skal man lage ting å tjene penger på, må man med en slik patentering trå forsiktig..

Lenke til kommentar

Dette er det tåpeliste jeg noengang har lest tror jeg :ermm: hva i svarte er det som fårgår i skallen på Amerikanerne da. Kommer det der til å bli en virkelighet så håper jeg virkelig en ellerannen galning lager en Golden Eye lignende sak å fremskynder all elektronikk dit den kom fra, for det er helt klart at denne generasjonen ikke klarer å takle det. Da kan de heller se hvem som blir varmest av å tvinne tommeltotter

 

Blir virkelig arg av å lese sånt som det der :thumbdown:

Lenke til kommentar

Patenter er egentlig en bra ting med tanke på raskere utvikling, men om patentet innvilges for alltid eller for svært lange perioder og dermed kan beskyttes rettslig svært lenge så vil det virke alt for konkurransehemmende. Det er ikke bra. Nå som utviklingen går ekstremt raskt innen f.eks IT-industrien så bør patentgiverne ta hensyn til dette og innvilge patentene for kortere perioder. F.eks 2-5 år vil være passe innen mange typiske IT-områder.

 

I mer tradisjonell industri, f.eks bil- eller skipsindustri så er det nok bedre om patentene innvilges for lengre perioder. F.eks 5-20 år.

Lenke til kommentar
Mottiltak

Hva kan du gjøre motvirke dette? Du kan signere underskriftskampanjer, skrive til politikere og gjøre andre oppmerksomme på problemet. Har du en hjemmeside kan du linke til noen av organisasjonene nevnt under, og har du mulighet for det kan du skrive innlegg eller artikler i aviser. Se også NoSoftwarePatents.com for flere ting du kan foreta deg."

Eller du kan engasjere deg mot EU/EØS. Norge er et lite land, men nokså rikt på naturressurser. Hva har vi å tjene på la andre bestemme over oss? Joda, ting kunne absolutt vært bedre enn de er i dag, men hva er sjansen for at det hjelper noe å flytte all beslutningsmyndighet til brussel, hvor de viktigste beslutningene taes bak lukkede dører..

 

Så lenge vi bestemmer over oss selv er det ihvertfall mulig med en forandring. Bare det norske folk tar seg sammen og ikke fortsetter å stemme inn en gjeng med ungdomsskole-dropouts som gladelig ville solgt bestemora si for en fest med røkke og de store gutta. Og helst noen som tenker på annet enn hvordan de kan heve avgiftene slik de får mere penger til å ansette folk som kan bestemme hvor mye en flaske øl skal koste i butikken..

Lenke til kommentar

Jeg skal ta patent på de idéen om å se på en skjerm for å få informasjon. Samtidig skal jeg ta patent på idéen å spise. Lisensen min sier at dette er gratis og til fri bruk for alle untatt lobbyistene og politikerne som stemmer for dette. Om det ikke fungerer med å hindre de mat, stopper jeg kanskje at de før ulure idéer via skjermen sin.

Lenke til kommentar
Patenter er egentlig en bra ting med tanke på raskere utvikling, men om patentet innvilges for alltid eller for svært lange perioder og dermed kan beskyttes rettslig svært lenge så vil det virke alt for konkurransehemmende. Det er ikke bra. Nå som utviklingen går ekstremt raskt innen f.eks IT-industrien så bør patentgiverne ta hensyn til dette og innvilge patentene for kortere perioder. F.eks 2-5 år vil være passe innen mange typiske IT-områder.

 

I mer tradisjonell industri, f.eks bil- eller skipsindustri så er det nok bedre om patentene innvilges for lengre perioder. F.eks 5-20 år.

Patenter er ment å beskytte forskning, slik at du kan tjene inn igjen tjene inn igjen utgiftene, og helst få en rimelig god avkastning til å veie opp for risikoen, ved å ha et forskingsprosjekt gående i flere år.

 

En ide som tar to min å tenke opp / få ned på papiret kan man ikke akkurat si at driver utviklingen fremover.

Software-patentene som popper opp overalt nå om dagen handler stort sett bare om hvordan man løser et trivielt problem, og er dessuten ofte så vide at de kan tolkes til å dekke alt mulig. Vi bør absolutt ikke la storkapitalen kjøpe seg enerett til å drive forretning, nei.

Lenke til kommentar

Vil bare gjøre alle oppmerksomme av hva jeg kommer til å ta patent på:

Ideen om at mennesker skal puste inn oksygen.

Ideen om varme opp vann til varmt vann.

Ideen om å drepe en annen person med et våpen.

Ideen om å saksøke andre.

Ideen om å stemme.

Ideen om fri rettshjelp.

Ideen om å spille på en datamaskin eller konsol.

Ideen om at strøm kan produseres ved vannkraft, atomkraft, kullkraft osv.

Ideen om at biler skal kjøre på veier.

Ideen om at tog skal gå på skinner.

Ideen om at båter skal flyte.

Ideen bak newtons lover (siden newton selv ikke tok patent)

 

Og helt til slutt vil jeg ta patent på:

Ideen om å ta patenter på ideer :p

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at de problemene jeg løser på jobben og det jeg utvikler kan falle under et eller annet stygt patent. Slike regler blir en trussel mot min jobb og dermed min livskvalitet, og det igjen kan få seriøse følger for livet mitt. De fleste ansatte i IT-bransjen burde derfor stille seg svært kritiske til dette forslaget.

 

Men jeg tror samtidig at når noe av såpass stort omfang får etablert seg skikkelig, har det samtidig signert sin egen dødsdom. Når alle konsekvensene kommer for en dag i kaoset som følger, vil man innse at dette var feil. Spørsmålet er hvor mye som blir ødelagt før og som går med i dragsuget når dette politistatliknende opplegget kollapser....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...