Gå til innhold

34 selskaper saksøkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo umulig å si noe uten å kjenne detaljene i saken, det er rett og rimlig at patenthaverene får glede av patentene sine, samtidig er det mye jalla-saksøking i bransjen, spesielt software, alle har jo 100 patenter hver, sånn at de kan saksøke tilbake om de blir saksøkt. Patentutdelingen i softwarebransjen har jo gått berserk for lenge siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er ikke patenter i seg selv, men hva man kan få patenter på. Når man kan få patenter på enkle ting som krever minimalt med forskning, da virker patentene mot sin hensikt. Formålet med patenter skal være å oppfordre til publisering av forskningsresultater. Og da bør det ligge reell forskning bak.

 

Hva som er tilfelle i denne saken vet jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Det ville vært interessant med flere detaljer, men i utgangspunktet er jeg veldig skeptisk. Til syvende og sist er det vi som forbrukere som må betale for dette. Ting blir dyrere, og LCD-skjermer får dårligere kvalitet.

 

Når det er så mange andre firmaer involvert, så burde det ringe en alamrklokke. Det burde ikke være lov å komme med slikt helt plutselig. Det gjør markedet usikkert, og kundene får svi.

Lenke til kommentar
Det ville vært interessant med flere detaljer, men i utgangspunktet er jeg veldig skeptisk. Til syvende og sist er det vi som forbrukere som må betale for dette. Ting blir dyrere, og LCD-skjermer får dårligere kvalitet.

 

Når det er så mange andre firmaer involvert, så burde det ringe en alamrklokke. Det burde ikke være lov å komme med slikt helt plutselig. Det gjør markedet usikkert, og kundene får svi.

Det skaper nok noe "turbulens".

Det er jo trist om dette skulle gå ut over priser til kundene.

 

Men kanskje det kan fremskynde utviklingen av andre skjermteknologier. Nevner OLED da.. Selv om det sikkert er patenter i bildet der også. Selskapene får vel bare betale for lisensene for OLED da.

Lenke til kommentar

Patenter på software er djevelen, det er det lite tvil om. Men nå snakker vi om faktiske fysiske produkter og måter å løse problemer på, som å fjerne "grums" i lcd paneler, da snakker vi om noe annet. Det er jo tydelig at det er noe fornuftig bak denne teknologien til Honeywell siden såpass mange selskaper faktisk bruker den.

 

Om de har et reelt krav på penger/tilbaketrekking av produkter som bruker teknologien osv det er det vanskelig å si, men det virker ikke helt usannsynelig.

Lenke til kommentar

Mulig du hadde blitt litt forbanna, hvis du hadde, la oss si, stengt deg inne i studio i 4 uker, bestemt på å lage en kjempesuperlåt som skal bringe deg masse penger i kassa. Så, etter 3 uker hører du på P3 en dag, en sang som har kliss lik melodilinje som den du sitter og skriver på! Noen har vel gått forbi studioet, hørt en catchy melodi og dratt hjem og kopiert den før du hadde den ferdig.

 

Noe lignende er det i denne saken tror jeg.

 

Mener jeg leste en plass at mannen som fant opp musa på 80-tallet engang ikke fikk et rødt øre for oppfinnelsen sin, andre firmaer tok patent før han tenkte så langt, og han ble sittende med skjegget i postkassa for å si det mildt. Fyren kunne vært verdens rikeste mann hadde han tatt patent på datamusa, men det var ingen som hadde hørt om å styre en PC med noe sånt før, så han tenkte vel interessen var minimal. Man kunne faktisk kjøpe mus til Commodore 64. Amigaene i 1986 hadde fullt musestyrt OS (workbench) out of the box. Windows kom etter maaaaange år senere.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Synes alltid slike søksmål er morsomme når det gjelder teknologi som har vært i bruk i flere år uten at noen har reagert.

 

Det er vel ikke nødvendigvis snakk om tyveri, men enkelt og greit at man ikke har undersøkt om noen faktisk har utviklet denne teknologien før. Mener jeg så en statistikk for noen år siden som viste at ganske så store deler av forskningen er dedikert til ting som allerede faktisk er patentert. Dvs de som driver forskninger(har bestilt resultatene) ikke er klar over at teknologien allerede finnes. Personlig tipper jeg det er noe slikt som har skjedd her, at LG og Samsung har betalt trenger ikke å ha annen forklaring at det er selskaper som er vandte med å kopiere/lisensiere andres produkter.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

De to største produsentene av LCD skjermer, LG Philips og Samsung, er ikke nevnt fordi begge har allerede betalt lisensen for å bruke teknologien fra Honeywell.

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10944

 

Hehe, litt komisk å se denne artikkelen dagen før HW.no nevner Honeywell saken mot de 34 selskapene som bryter patenten deres. LG Philips og Samsung har ikke mangel på penger akkurat, men man kan jo lure på hvor mye lisensen koster...

 

Ser ut som de sterke blir sterkere mht denne saken. Kontrastforhold på 1000:1... ouch!

 

Her kommer det også frem at Samsung nå satser mer på ergonomi og bildekvalitet.

 

Og jeg som syntes at mine to SyncMaster 172v skjermer var bra... :dribble:

 

EDIT: Siden Philips og Samsung er de eneste som ser ut til å få tatt i bruk denne teknologien ved skrivende stund, vil det vel egentlig bety at det er de to selskapene som bestemmer om det blir en prisøkning i LCD markedet i nærmeste fremtid, noe som jeg tviler på vil skje (men det er vel allerede de som påvirker prisene mest, så hvem vet hva de kan finne på :roll: ).

 

I langtids-perspektiv, så blir nok prisene lavere på LCD teknologi. Enten betaler de andre selskapene for teknologien som Honeywell har å tilby, eller så begynner de med egen research. Dette kan få de til å sette opp prisene på produktene deres (for å kompensere for det de har tapt), men da har de jo og *bling! bling!* konkurrentene å kjempe mot, som vil allerede være ett trinn foran dem.

 

Jøss! Skrev jeg virkelig SÅ mye? :D

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...