Gå til innhold

old* guide to filmmaking [03.05.08]


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Oppdatering juli '10:

 

Dette er en gammel guide jeg skrev når det kanskje var relevant på en tid der jeg kanskje hadde noe vettugt å komme med. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å slette innholdet, men på oppfordring fra moderator fant jeg det lurest å la det stå.

 

Så hvis du har klart å søke deg frem til denne tråden, vær varsom, informasjonen er tidvis ustrukturert og utdatert.

 

:)

 

Oppdatering november 2007:

 

Da er det på tide med et heftig ansiktsløft av denne godt over tre år gamle guiden. Jeg skrev denne når jeg gikk på vgs og det var en tid hvor jeg var mye involvert i amatørfilmproduksjoner. De siste årene har det stagnert veldig grunnet livssituasjonen(e) jeg har befunnet meg i, men jeg har for all del ikke gitt opp filmproduksjon.

 

«Stop aspiring. Start doing.» Robert Rodriguez

 

Denne guiden kommer hovedsaklig til å ta for seg kortfilmproduksjon ettersom det er det eneste jeg har gjort og sannsynligvis det de fleste her inne gjør.

 

Dagens kortfilmer er, på samme måte som musikkvideoer, ofte avanserte og komplekse små saker. Dette gjelder spesielt musikkvideoer som ofte fungerer som eksperimenter av mer eller mindre kjente regissører. Mange kortfilmer holder også et veldig høyt nivå; man skal bruke under en halvtime ("vanlig" blant oss ungdom/amatører er vel alt fra 5 til 15 minutt, men 30 minutt er maksgrensen for en kortfilm) på å vise frem noe pent, konkludere med noe lurt, eller sette ett eller annet problem på spissen. Blant annet. Flere filmskapere, deriblant Martin Scorsese, mener at folk som ikke har noe å si, ikke skal lage film. Akkurat her deler jeg ikke helt det samme synet som Scorsese, selv om han er inne på noe lurt; man kan lage noe bare for å lage noe, men man skal ikke lage crap om det ikke er noe hensikt med det.

 

Jeg har prøvd å banke det inn i hodet på folk at historien faktisk ikke er det viktigste med en film, men det er måten du forteller den på. Ta Kill Bill for eksempel; dama er ute etter hevn. Hvor ligger underholdningsverdien i det? Jo; det er måten Tarantino strukturerer hele saken på som gjør filmen til det mesterverket mange mener at den er. Om du prøver selv, skal du nok se at du klarer å skrelle av de fleste lagene til nesten alle filmer som er laget. Og det er slik du kan gjøre det når du skal pitche en ide. Selv liker jeg å basere filmer på ting jeg har hørt, sett, lest eller tatt fra løse luften. Ting jeg finner interessante og som jeg tror jeg kan vise andre på en kul/bra/fin måte.

 

For det er ikke lett å finne på ideer til gode filmer. Plot-tørken i Hollywood er ikke uten grunn. Stikk ned på biblioteket og plukk opp en bok med filosofisk innhold. Baser en historie på noe Platon, Aristoteles, Sokrates eller noe en av de gutta har sagt. Se en film og baser din film på et sitat, et scenario, en karakter fra denne filmen. Slike ting funker og er ofte mer effektivt enn å sitte på rompa og nedtegne dramaturgiske modeller, plot-twists eller en grafe over hvordan filmen din skal utløpes. Husk at det er kortfilmer det er snakk om.

 

«Anxious, inexperienced writers obey rules; rebellious, unschooled

writers break rules; an artist masters the form.» Robert McKee

 

Etter at du har skrevet din pitch eller synopsis, er det på tide å skrive manuset. Personlig har jeg ikke pitchet så mange filmer. Jeg pleier å begynne rett på manuset. Som følge av dette har jeg mange ufullstendige historier liggende, men disse er fine å ha i etterkant til inspirasjon. Du må nesten finne ut selv hva du foretrekker.

 

Der er ikke en stor kunst å strukturere et manus, hva det inneholder er en annen sak. Et manus skal skrives i Courier (eventuelt Courier New) og størrelse skal helst være 12 punkter. Selv foretrekker jeg 11 punkter. Akkurat dette er en smakssak, men standarden er altså 12 punkter. Det kommer litt an på om du er av den typen som regner èn side som ett minutt; det gjør ikke jeg. For meg var det nok å lese et par manus, etter det kunne jeg stort sett hele strukturen. Jeg har også lest et par guider etc. og det anbefales hvis du ønsker å skrive korrekt.

 

Den kanskje mest populære programvaren til manusforfatting er Final Draft. Hvis du ikke ønsker å betale noe kan celtx være et godt alternativ. Personlig bruker jeg Open Office av ren vane, men lær deg gjerne å bruke egnet software før som siden.

 

Nedenfor har jeg satt opp et eksempel på hvordan et manus kan skrives.

 

FADE IN:

 

INT. PARKERINGSHUS - REGNFULL DAG

 

THOMAS står urolig inne i et parkeringshus og tripper for å holde varmen.

Han venter på noen, noe vi ser siden han ser på klokken hele tiden.

 

THOMAS (V.O.)

(monoton stemme)

Jeg hadde avtalt å møte ham dagen før.

Jeg hadde egentlig ikke lyst, men følte

jeg måtte gjøre det for hennes skyld.

 

CUT TO:

 

EXT. PARKERINGSHUS - SAMME TID

 

MANNEN som THOMAS skal møte står utenfor parkeringshuset og røyker.

Han er, i motsetning til THOMAS, rolig. I alle fall utenpå.

 

Manus kan skrives på flere forskjellige måter, to måter hovedsakelig; spec- og shooting script. Et spec script er slike vi leser på internett og slike som selges i bokhandlere i USA. Shooting script er strukturert på en annen måte og er nesten umulige å lese med flyt. Jeg anbefaler deg som skriver denne siden for å lese manuskripter.

 

Du kan også bestille manus på nett, for eksempel på Play.com.

 

Jeg skriver nesten alle mine manus på engelsk og har derfor vendt meg til å bruke engelske betegnelser i manuset som CUT TO, FADE IN/OUT, DISSOLVE TO osv. Jeg har ennå til gode å lese et skikkelig norsk manus og vet faktisk ikke hva som brukes i stedet for det engelske ord og uttrykk. Om du vil bruke norske eller engelske betegnelser får være opp til deg, men jeg har erfart at korrekte engelske uttrykk er enkelt og greit.

 

Ord & uttrykk man bør kunne for å skrive manus:

  • C/U - Close-up - Nærbilde
     
     
  • MS - Medium Shot - Halvnært bilde
     
     
  • LS - Long Shot - Totalbilde
     
     
  • V.O. - Voice Over - Stemmen er "lagt på"
     
     
  • O.S. - Off Screen - Stemmen er i selve filmen, men den som snakker viser ikke
     
     
  • P.O.V. - Point Of View - Kameraet er øynene til en karakter
     
     
  • M.O.S. - No Sound - Ingen lyd i filmen
     
     
  • CRAB - Camera moves to the right or left - Hele kameraet beveger seg til en side
     
     
  • PAN - Camera-lense moves to the right or left - Kameraet panorerer fra side til side
     
     
  • TILT - Camera-lense movies up or down - Kameraet "ser" opp eller ned
     
     
  • BOOM - Camera moves up or down - Hele kameraet beveger seg opp eller ned
     
     
  • DOLLY - Camera moves in/out from subject - Kameraet beveger seg fra eller i mot noe
     
     
  • ZOOM - Dette vet dere hva er

Etter manuset er ferdig er det storyboards som gjelder. Mange tegner ned scenarioer før, under og etter manuset er ferdig. Selv foretrekker jeg å gjøre det etterpå. Man skal vel egentlig tegne hvert eneste klipp, men synes du dette er en kjedelig og slitsom prosess tegner du heller litt mindre tegninger eller færre store. Blir du først komfortabel med storyboards, er det en vanskelig vane å vende. Selv bruker jeg ofte denne modellen til mine storyboards.

 

Er man fullstendig i mot storyboards, går det an å bruke noe som heter shotlist. Jeg har brukt det et par ganger, men foretrekker storyboards. Større produksjoner bruker gjerne begge deler.. På en shotlist setter man opp hvert eneste shot og skriver hva som skal skje, hvilken vinkel osv.

 

«Perhaps it sounds ridiculous, but the best thing that young filmmakers

should do is to get hold of a camera and some film and make a movie

of any kind at all.» Stanley Kubrick

 

Selv filmingen er ofte en slitsom og presset prosess. Filmskapere som Guy Ritchie og Darren Aronofsky sier selv at mesteparten av produksjonen består av søvnløse netter og mye arbeid. Det gjelder å planlegge godt, slik at ting går mer smertefritt.

 

Å lage en film handler ofte om å finne en stil, en identitet om du vil. Det er fullt lovlig å teste ut flere stiler, som for eksempel Ang Lee gjør. En liten porsjon flaks tror jeg også er viktig under en innspilling. Det hender ofte jeg glemmer noe vesentlig når jeg er ute å filmer. Enten det er utstyr, penger e.l. er det alltid kjipt. En liste over nødvendigheter er en fin ting å ha.

Eksempel:

  • - Kamera
    - Lader
    - Ekstra batteri
    - Manus
    - Storyboards
    - Lampe
     
     
    - Pistol
    - Frakk
    - Hatt
    - Telefon

Et tips til dere som skriver og regisserer alene; skaff deg en assistent - en av kompisene dine. Det er veldig greit å ha når timene blir lange. Det er alltid greit å ha noen til å holde orden på alle papirene og annet materiale; selv har du nok å gjøre kreativt sett. Har du en kompis som har et videokamera, så bør du teste ut å skyte en film med to kameraer. Det gir deg store muligheter for kryssklipping i etterkant.

 

Noen av de kuleste effektene og triksene kan du gjøre under filming. Ting som ikke er mulige i post-produksjon. Jeg har benyttet meg heftig av filmtrikset som kalles for verdens første. Nemlig stop-action. Dette var konge når jeg redigerte analogt for en tid tilbake. Du ser det hele tiden på tv, men du tenker sikkert ikke noe videre over det. Noen nysgjerrige sjeler har nok tenkt to ganger og kanskje også finnes ut hvordan det gjøres, for det er ganske logisk. It goes like this:

  • Eksempel; film en tom vei. Det er en forutsetning at kamerat står stille og at omgivelsene ikke beveger seg. Film i rundt 10 sekunder, så stopper du kamera. Så hiver du inn en ting/person/ett eller annet inn i bildet og filmer i 10 sekunder til. I redigeringsprogrammet hiver du så inn en fade etter ønske, cross-over funker fint. Det vil da se ut som at den tingen du stappet inn i klipp to, fader inn fra ingenting. Ganske tøft hvis du lærer å bruke det kreativt.

Ingenting er bedre enn erfaring når det kommer til filming. Ingenting. Du kan ikke lese deg til gode kreative egenskaper, du må prøve deg frem. Lag mye og lag det på rett måte, så blir du bedre.

 

Lyssetting du benytte deg av i en filmproduksjon. Noen liker å trikse med forskjellige lysfiltre på lysene, men alt du trenger er et par-tre lyskastere, så ser alt så mye bedre ut. En lav blender på et sterkt belyst motiv fjerner grain i bildet og får det til å se mye mykere ut.

 

«And I do think there's a new crop of American filmmakers coming. And

they're in high school right now. They're in Mrs. Dawson's English class!

They've got new tools, they've got computers and the video cameras,

which are the equivalent of our super-8mm training ground. It's even

better because they can shoot for free. We had to gather up like four

bucks, five bucks to buy a roll of film, another three bucks to process it,

and that was a very limiting [thing], in high school you've gotta rake

leaves for three hours to shoot a roll of film! So these new filmmakers

have these advanced editing tools with the incredible manipulation of

imagery available on a standard computer.» Sam Raimi

 

Når alle scener i filmen er i boks og eventuelle lydsekvenser er spilt inn, er det klart for redigering. De fleste ungdommer i dag er velsignet med tilgang til PC og dermed også digital videoredigering - noe som igjen gir endeløse muligheter. Erfaringsmessig kommer man veldig, veldig langt med gode tekniske kunnskaper i avanserte redigeringsprogrammer og er du interessert i dette så har du gode forutsetninger for å lage gode kortfilmer. Personlig har jeg alltid fokusert mer på manus og produksjon, men jeg har som mål å bli dyktig i avanserte redigeringsprogrammer etter hvert. Det har bare ikke vært prioriteringen min frem til nå.

 

I stedet for å gå inn på alle forskjellige redigeringsprogram henviser jeg heller til Oversikt over redigeringsprogram som er en veldig bra guide skrevet av brukeren Torbjørn T.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, stilig :) Flott guide. - Jeg kan bare fortelle hvor herlig det er å ha

alt dette "papirarbeidet" klart når en skal filme. Manus, Storyboard, Shot List

Production Plan som jeg slet med å lage viste seg å være MEGET hendige i selve

produksjonen. - Fra nå lager jeg alltid papirarbeid uansett hva jeg skal filme

(ikke alltid når det er dokumentar o.l.).

 

Jeg har selv skrevet noe om en produksjon jeg gjorde i England for litt siden,

det er skrevet i Engelsk - men kan skrive litt om det på Norsk hvis det er

ønskelig av noen. Tekstene ligger på http://advert.velmont.net . Kan forsåvidt

gi dere alt papirarbeidet også, hvis noen er interessert. Da må jeg bare

grave laptopen frem.

 

Jeg er også ganske tom akuratt nå, skal ut litt. - Jeg kan se om jeg kan

komme med noen skikkelige inspill senere, - håper folk kan få bruk av

guiden din :) Og at vi om 1mnd kan kritisere et utall med bra filmer i

videokritikken :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
EDIT: Antar du går medialinjen eller noe slikt?

Jeg hoppet av to år media, går nå allmen påbygg 3.

 

Trodde ikke jeg skulle få så positiv tilbakemelding. Får bare lage den enda fyldigere da. :)

 

Edit: De meste jeg kan om film er selvlært.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Oi oi, dette var fine saker! Jeg har aldri laget film før, så det kan jo komme godt med! Eller, jeg har filmet før, men aldri med eget kamera. Elsker å filme, tilogmed bare sånn på tull av og til. Elsker å filme når noen av vennene mine har en vanlig dialog (så et klipp vennina mi filma åsså var det tilfeldigvis med noe sånn som

venn1: har du lypsyl?

venn2: ja

venn1: .. den er jo halv tom.. var ikke den ny igår?

venn2: jo, vi bruker så mye når vi er samla på LAN

(var bare sånn bursdagslan da)

men alikavel, jeg elsker sånt. :)

Dessuten er jo kunstfilmer ganske artige å holde på med (sånn som den jeg har posta om og trenger hjelp med!! lol)

 

Men uansett, Wh1te, kjempefin post! Jeg lagra noe av det du sa på ei notisblokk så jeg har det, og kan lese over det grundigere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hyggelig å høre :)

 

kanskje du kan putte inn manus-utklippet i en CODE-tag, så kan du putte inn litt mellomrommer slik at dialogen kan bli bittelitt midtstilt..?

 

Putter jeg det inn slik, får jeg ikke den riktige fonten. Og hvem bruker vel Final Draft når de skriver uansett? Er ikke vits å midstille replikkene. Ikke i word.

Lenke til kommentar
EDIT: Antar du går medialinjen eller noe slikt?

Jeg hoppet av to år media, går nå allmen påbygg 3.

 

Edit: De meste jeg kan om film er selvlært.

Selvlært er vellært. - Jeg gikk et år i Oxford på media linjen der, det var mye praktisk,

men det var ikke mye de kunne lære vekk om film til en som allerede kunne noe. Så jeg

fikk gjøre hva jeg ville store deler av året. Ble litt lesing om "hvordan komme på gode

idéer (som jeg sliter med :p)" - og litt koselesning om filmtekniske ting på senga (ahh,

jeg elsker det - fikk "du kan mer enn vi kan-karakter" på hele "Video Technology"-delen

:)

 

Å, men snork nå. Glemt hva jeg skulle skrive.

Forressten, kan du lage en changelog til ting du endrer på? Jeg gidder ikke lese

hele smørja hver gang jeg ser du har redigert - er greiere å bare si hva som er lagt til /

tatt vekk. :)

Lenke til kommentar

Lest nå. Hadde allerede lyst på DVkam til filming av bl.a. snowboard, men det kan jo (og vil, dersom jeg kjøper) bli brukt til film. Dersom jeg får med noen kompiser som kan hjelpe meg og ha roller. Drev og lagde noen sucky filmer da jeg var liten, men de ble egentlig bare crap. Vanskelig å klippe med sånn vanlig kamera (husker ikke hva det heter). Lagde forresten en litt tøff lego-animasjonsfilm som et prosjekt i 8. klasse. Bare synd at vi ikke visste hvordan vi skulle legge på stemmer etterpå, så vi kommenterte mens vi filmet. Og i en slik film blir det mye klipping, uten at vi hører lyden. Kan jo tenke dere hvor mye av kommentarene som forsvant...

Lenke til kommentar
Det må jeg si, en utrolig imponerende guide. Du kan virkelig mye om video til å være bare 17 år. Kjempebra. Fint du faktisk tar med den filosofiske introen om hvorvidt man BØR lage film eller ikke!

Mer teknisk enn det du beskriver det som her trenger man faktisk heller ikke være. Alle manus bør skrives i Courier og hver side tilsvare 1 minutt, men mer enn det trenger man egentlig ikke tenke på. Det er ganske laid-back med en gang du kan alle reglene, for da ser du om/hvorfor du bør sløyfe dem :) (noe jeg gjør i alle ledd av filmene våre) Men som oftest er det slik at om du kutter ned på preproduksjonen vil du bruke mer energi i etterarbeidet og under filminga. Oftest mye mer også... Derfor bør du satse på å ha hvert eneste ledd så tight som overhodet mulig, uten at alt kommer ut av kontroll og du ikke blir ferdig med filmen.

Menn har også en fin evne til å tenke kun teknisk, og ikke på følelser i det hele tatt... Standard feil. Mens jenter på den andre siden vil at alt skal være følelsesmessig flott men driter ofte i teknikken. Det gjelder å bli flink til begge de to tingene... For oss gutta gjelder det altså å få skuespillerne til å slappe av... Sørge for at de har nok mat og ikke kjeder seg. Ikke bli sure på noen og krangle bare for å vinne en diskusjon og så videre. Dvs motarbeide konkurranseinstinktet i deg... Vanskelig nok til tider :)

Jeg skal melde tilbake igjen når jeg har tid igjen og gi dere noen saftige lenker til gode tips på nettet... Det meste dere kan finne i filmbøker kan dere lære dere gratis på nettet. Dere kan jo kanskje starte med www.nva.no som er Norges Videoamatørers nettsider... De er en trivelig gjeng med et bra nettverk av videoklubber rundt om i landet, som kanskje ligger i nærheten av der du bor!

Lykke til!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...