Gå til innhold

Fil-endelse / Extensions Guide


Bruun

Anbefalte innlegg

Mange her på forumet spør ofte om hvilke programmer som hører til forskjellige fil-endelser. Det er også mange som lurer på dette med bin/cue-filer. Jeg skal her ta for meg de viktigste fil-endelsene og hvor du kan finne ut hva som hører sammen.

 

Det første jeg vil skrive om er en side som jeg anbefaler alle å ha som bokmerke. Siden www.filext.com har en diger database med de fleste fil-endelsene som finnes der ute. På forsiden har du muligheten til å søke etter den endelsen du undrer deg over, og du vil få svar på hvilket program som bruker denne.

Eks: Jeg søker etter endelsen .rar. Jeg får da opp 2 resultater. Den øverste er den mest sannsynlige løsningen (som regel). På den øverste står det "WinRAR Compressed Archive", samt en link til programmets hjemmeside. Jeg får også opp en del annen informasjon om fil-endelsen som jeg som regel ikke har bruk for.

 

 

 

Nå vil jeg ta for meg de filendelsene folk spør mest om. Dette er de som er viktige å vite kunne for å få fult utbytte av din pc.

MERK: Fil-endelesene er beskrevet som det det er mest brukt til. Eks: En .bin fil er også en AVG Anti-Virus oppdaterings-fil.

 

.rar - WinRAR Compressed Archive - En eller flere filer/mapper som er komprimert og pakket sammen for å enklere holde styr på filer. Det mest utbredte programmet for denne typen filer er WinRAR

 

.001, .002, etc - Dette er oppdelte .rar filer. Hvis en .rar fil er delt opp i 50 filer, trenger du alle disse for å pakke ut innholdet.

 

.bin/.cue - CDRWin CD Image File/CDRWin Description File for a CD-Image - Dette er CD-image filer. Dette er filer som (vanligvis) inneholder innholdet på en cd eller dvd-plate. .bin filen inneholder selve filene, mens .cue filen er en informasjons-fil som man trenger for å brenne en .bin fil. Merk at det går ann å brenne uten .cue filen, men dette kan resultere i feil på cd'n.

Hvis du har en .bin fil, men ikke en .cue fil som passer til, kan du bruke programmet Cueator til å lage dette.

Det finnes mange brenne-programmer som kan bruke disse filene, blandt dem er Nero og Alcohol 52%/120% .

For å åpne, redigere og lage slike filer kan du bruke programmet UltraISO.

 

.iso - ISO-9660 CD Disc Image - Dette er også en image fil som inneholder data. Se .bin/.cue.

 

.zip - Compressed Archive File - Dette er, som .rar, et komprimert arkiv. WinZip og WinRAR er de mest brukte programmene for åpne disse filene, men med Windows XP kan du åpne dem uten noe ekstra program

 

.nfo - System Info File/Warez Group Info File - Hvis du åpner denne filen for første gang i Windows, vil den prøve å åpne den gjennom System Information. Dette er fordi denne filendelsen er informasjonsfiler som Windows bruker for å vise informasjon om noe, som f.eks. et program. Men de fleste bruker denne endelsen som et informasjons-dokument om Warez-filer. Disse trenger du bare Wordpad eller Notepad for å åpne.

 

.jpg/.bmp/.gif/.png - Bilde-filer - Dette er i bunn og grunn bilder. De forskjellige endelsene forteller om hvordan bildene er komprimert og hvilken kvalitet de er i. Eks: .jpg-bilder har dårligere kvalitet enn .bmp bilder, men bruker i gjengjeld mye mindre plass. Disse filene kan du åpne med Windows sitt eget program, Paint.

 

.mpg - MPEG 1 System Stream - Universal komprimert film som kan spilles av i Windows Media Player uten noe ekstra codec. Dette formatet kan spilles av i de fleste videoprogrammer, og i de fleste operativsystemer.

 

.avi/.divx - Audio Video Interleave File - Dette er (som regel) en film som er kodet med et codec, som f. eks. DivX eller XviD. Kan åpnes med hvilket som helst video-program, så lenge du har det rette codecet installert. Jeg anbefaler å skaffe en codec pack, som for eksempel K-Lite Mega Codec Pack. Man kan også bare laste ned VLC Media Player som er en mediaavspiller som ikke trenger noen codecs for å spille av filer.

 

 

Mange lurer også på hva forskjellen mellom JPEG og JPG filer er. Teoretisk sett er det ingen forskjell, men noen programmer behandler disse filene forskjellig. Jeg er veldig usikker på akkurat dette temaet så ikke quote meg på akkurat dette.

 

Hvis noen har noe å tilføye eller å krangle på, så er det bare å si ifra.

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kan man også legge til at jeg kan lage et bilde og kalle det for "bilde.zip", men bilde skal fortsatt åpnes i et bilde-program.

Det er kun hvis "bilde.zip" er skrevet som navn mens du har gjemt filtypen.

 

F.eks nedover i Win Explorer står det:

bilde1

bilde2

bilde3

bilde4

..da er filtypen skjult, og du kan skrive bilde.zip uten at programmåpningen blir forandret.

 

Men hvis det står slik nedover til vanlig:

bilde1.jpg

bilde2.jpg

bilde3.jpg

bilde4.jpg

...da er filtypen ikke skjult, og hvi du da skriver .zip helt til slutt vil filen åpnes i WinZip/Rar/Ace.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

fins en egen fileext guide ting for bilder på forum.akam.no også, du kan godt

linke til den tråden.... Hum. Skal komme tilbake om jeg ikke sovner først.

 

Du trenger ikke skrive til bilder da, er lettere at en bare har infoen en plass.

Ellers er det mye en kan legge til, men filext.org eller hva det var har vel det

meste uansett.... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
.mpg - MPEG 1 System Stream - Ukomprimert film som kan spilles av i Windows Media Player uten noe ekstra codec.

MPEG-filer er komprimert, men benytter en gammel og åpen komprimeringsalgoritne som er meget utbredt, og kan spilles av uten videre ikke bare i Windows Media Player, men også i andre programmer/operativsystemer. Eneste ulempen med formatet er at den ikke komprimerer like effektivt som nyere codecs som f.eks XVID.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Bare for å være pirkete, så kan jeg presisere at 001, 002 osv. filer er ACE ikke RAR filer. RAR filer er som det står nevnt ovenfor kalt RAR, R00, R01, R02 osv. Dette gjør da selvfølgelig ingen forskjell for mannen i gata, eller ved tastaturet om du vil, da WinRAR pakker ut ACE filer. Den eneste forskjellen man vil oppleve er at WinRAR ikke har lagt til automatisk fil assosisjon til disse ACE filene som er bare en anne type komprimerings teknikk. Sånn så fikk jeg sagt det og.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
*snip*

 

.zip - Compressed Archive File - Dette er, som .rar, et komprimert arkiv. WinZip var det første programmet som brukte disse filene, men nå er det mange programmer som åpner disse. Blandt annet URL=http://rarlabs.com/download.htm]WinRAR[/url] og Windows XP denne endelsen.

*snap*

Nåja, husker da å ha fiklet med PKzip/unzip for sikkert 10 år siden, så Winzip var ikke akkuratt det første zippe-programmet nei

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...