Gå til innhold

NVIDIA klar med nForce4-detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nforce suksessen fortsetter. Athlon 64 ligger langt bak Intel når det gjelder PCI-e og det er godt å se at Nforce 4 kommer til å ha dette. Så blir spørsmålet om jeg skal beholde s754 CPU'en min eller invistere i en s939 CPU... Jaja, alltid kjekt med flere PC'er :wee:

Håper prisene blir gode, Nforce 3 250gb syns jeg aldri har vært priset noe spesielt høyt.
Lenke til kommentar
# nForce 4 støtter 4x PCIe, 5x PCI, 8x SATA og 6 PATA-kontakter.

# nForce 4 Ultra støtter i tillegg gigabit ethernet, NVIDIA RAID, SoundStorm 2 lyd, SATA-II (med NCQ og 3 Gb/s) og NV Firewall.

# nForce4 SLI støtter i tillegg to PCIe grafikkporter. Den ene blir på x16 og den andre på x8.

 

Vil ikke nForce 4 Ultra støtte PCIe 16x? Man må altså opp på nForce 4 SLI uansett om man har et PCIe grafikkkort?

Lenke til kommentar
# nForce 4 støtter 4x PCIe, 5x PCI, 8x SATA og 6 PATA-kontakter.

# nForce 4 Ultra støtter i tillegg gigabit ethernet, NVIDIA RAID, SoundStorm 2 lyd, SATA-II (med NCQ og 3 Gb/s) og NV Firewall.

# nForce4 SLI støtter i tillegg to PCIe grafikkporter. Den ene blir på x16 og den andre på x8.

 

Vil ikke nForce 4 Ultra støtte PCIe 16x? Man må altså opp på nForce 4 SLI uansett om man har et PCIe grafikkkort?

nForce4 Ultra støtter PCIe 16x, men du får ikke med den ekstra PCIe 8x for å kjøre SLI.

Lenke til kommentar
nForce 4 Ultra støtter i tillegg gigabit ethernet, NVIDIA RAID, SoundStorm 2 lyd, SATA-II (med NCQ og 3 Gb/s) og NV Firewall.
Hørtes litt vel mye ut, sikker på at det ikke er 300MB/s?

Begge deler er ca riktig 3 Gbit/s er jo "nesten" det samme som 300 MByte/s.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor de bruker så vanvittig unøyaktige tall:

3 Gbit/s = 375 MByte/s

300 MByte/s = 2,4 Gbit/s

 

Edit: Brist i hoderegningen... 300x8 er selvfølgelig 2400 og ikke 2100. (takk til Roadrunner7 som gjorde meg oppmerksom på feilen.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Syns eg leste noke om at på nforce4 SLI vil den eine grafikkporten vere på 16x og den andre på 8x, koffor det??

blir for båndbreddekrevende å ha 2x 16x?

Det er neppe det som er problemet. Det var sikkert litt dyrere å ha 2x 16x i stedet for 16x+8x. I tillegg så tipper jeg de sparer 2x 16x til et senere brikkesett for å få "ennå et argument for å oppgradere".

 

Jeg stusset også på at det ikke sto 16x PCI-express på Ultra'en. Får håpe det er en skrivefeil/forglemmelse. Ønskekomboen min er Athlon64 3400+ (Socket 754) 90nm med set Socket 754-kort basert på Nforce4 Ultra med PCI-express. Håper bare dette klaffer med priser og specs osv en gang nærmere jul.

Lenke til kommentar
Hvilken 3D-ytelse snakker vi om her da?

 

Kjører det f.eks. Doom 3 på en grei måte?

Brikkesettet har minimal innvirkning på spillytelse. Så om du får noen bra ytelse i Doom3 avhenger av helt andre faktorer (hovedsaklig CPU og grafikkort)

Mener ikke å informere deg om noe du vet veldig godt, Simen1, men i den grad dette vil være brikkesett for sokkel 754 og 939, og sannsynligvis gode brikkesett sådan, så er det vel ikke helt rimelig å si at det ikke har vesentlig innvirkning på ytelsen. (For ikke å snakke om at de støtter SLI) Dette brikkesettet støtter de prosessorene som har vist seg å gi raskest ytelse i Doom 3, så jeg ville snarere gi et ubetinget JA, 3D-ytelsen vil kunen bli formidabel, også i Doom 3.

Det er ikke ment som kverulering, Simen1, du vet åpenbart 100 ganger mer enn meg om data :)

Lenke til kommentar
nForce 4 Ultra støtter i tillegg gigabit ethernet, NVIDIA RAID, SoundStorm 2 lyd, SATA-II (med NCQ og 3 Gb/s) og NV Firewall.
Hørtes litt vel mye ut, sikker på at det ikke er 300MB/s?

Begge deler er ca riktig 3 Gbit/s er jo "nesten" det samme som 300 MByte/s.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor de bruker så vanvittig unøyaktige tall:

3 Gbit/s = 375 MByte/s

300 MByte/s = 2,1 Gbit/s

300 MByte/s = 2,4Gbit/s

Lenke til kommentar
Hvilken 3D-ytelse snakker vi om her da?

 

Kjører det f.eks. Doom 3 på en grei måte?

Brikkesettet har minimal innvirkning på spillytelse. Så om du får noen bra ytelse i Doom3 avhenger av helt andre faktorer (hovedsaklig CPU og grafikkort)

Mener ikke å informere deg om noe du vet veldig godt, Simen1, men i den grad dette vil være brikkesett for sokkel 754 og 939, og sannsynligvis gode brikkesett sådan, så er det vel ikke helt rimelig å si at det ikke har vesentlig innvirkning på ytelsen. (For ikke å snakke om at de støtter SLI) Dette brikkesettet støtter de prosessorene som har vist seg å gi raskest ytelse i Doom 3, så jeg ville snarere gi et ubetinget JA, 3D-ytelsen vil kunen bli formidabel, også i Doom 3.

Det er ikke ment som kverulering, Simen1, du vet åpenbart 100 ganger mer enn meg om data :)

Selve brikkesettet har ikke mye å si på ytelsen. Greit at det støtter de beste komponetene, men selve brikkesettet har lite å si på ytelsen

Lenke til kommentar
Hvilken 3D-ytelse snakker vi om her da?

 

Kjører det f.eks. Doom 3 på en grei måte?

Brikkesettet har minimal innvirkning på spillytelse. Så om du får noen bra ytelse i Doom3 avhenger av helt andre faktorer (hovedsaklig CPU og grafikkort)

Mener ikke å informere deg om noe du vet veldig godt, Simen1, men i den grad dette vil være brikkesett for sokkel 754 og 939, og sannsynligvis gode brikkesett sådan, så er det vel ikke helt rimelig å si at det ikke har vesentlig innvirkning på ytelsen. (For ikke å snakke om at de støtter SLI) Dette brikkesettet støtter de prosessorene som har vist seg å gi raskest ytelse i Doom 3, så jeg ville snarere gi et ubetinget JA, 3D-ytelsen vil kunen bli formidabel, også i Doom 3.

Det er ikke ment som kverulering, Simen1, du vet åpenbart 100 ganger mer enn meg om data :)

Selve brikkesettet har ikke mye å si på ytelsen. Greit at det støtter de beste komponetene, men selve brikkesettet har lite å si på ytelsen

Ja og nei. Dette er selvfølgelig definisjonsproblematikk. For en som ikke er innviet i teknikkens spissfindigheter er det informativt å vite av Nforce 4 gir bedre 3D-ytselse enn mitt KT333-brikkesett. Brikkesettet gir bedre ytelse hvis det støtter bedre komponenter, og ikke vesentlig bedre ytelse sammenlignet med de fleste brikkesett som støtter samme komponenter - i dette tilfellet f.eks. K8T800 eller K8T800 Pro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...