Gå til innhold

Guide: Flash skjermkortet tilbake! (Kun ATI!)


Jaffe

Anbefalte innlegg

FLASH SKJERMKORTET TILBAKE!

 

Er du en av de som leste en av VeXx's guider og lykkelig satte i gang å flashe skjermkortet i håp om en bedre 3dmark score men endte opp med ett ubrukelig skjermkort?

Ikke fortvil.

 

I denne guiden skal vi nemlig flashe skjermkortet tilbake ved

hjelp av et PCI-skjermkort.

 

NB! Dette gjelder kun ATI kort ettersom nvidia bruker andre programmer til å flashe biosen.

 

---------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

 

DET DU TRENGER

 

Det du trenger for å flashe skjermkortet tilbake, er:

 

1. Et PCI skjermkort (helst av litt nyere dato; etter 1996-1997 helst, siden enkelte nye hovedkort ikke støtter eldre PCI-skjermkort.)

2. Den originale biosen (du tok forhåpentligvis backup før du flashet, slik VeXx har rådet deg om, du kan også prøve å finne den på nettet. Kanskje du finner en her?) Det er lurt å gi biosen et kort navn.

3. en oppstartsdiskett

4. Flashrom

 

Nå er vil klare til å starte. Noen hovedkort krever at den settingen i bios som bestemmer om AGP eller PCI skal starte først er satt til PCI. (Dette kan du stille på med et annet AGP skjermkort. Begynner å bli en del av de :p)

 

---------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

 

START Å FLASHE!

 

Bare lag oppstartsdisketten, og kopier flashrom og biosen til disketten og så er alt klart. (Dette er mer detaljert forklart i en av VeXx's guider som ligger under viktige emner øverst i denne kateogrien.)

 

Start maskinen med PCI skjermkortet og boot fra disketten.

Når maskinen har startet opp DOS, skriv:

 

flashrom -i

 

Nå lages en liste over skjermkort i maskinen, og hvilket nummer de har.

I mitt tilfelle viste bare Radeon skjermkortet mitt som skjermkortet nr. 0.

Dette så jeg pga. at det litt lenger borte på skjermen sto RV280 som er navnet på kjernen til 9200SE.

 

Nå flasher vi kortet tilbake ved å skrive:

 

flashrom -p 0 GAMMEL-BIOS.BIN

 

Merk deg at 0 er nummeret på skjermkortet.

I noen tilfeller, kan det komme opp en WARNING eller ERROR melding, om at biosen du flasher har ulike spesifikasjoner enn den eksisterende biosen på kortet. Da skriver du:

 

flashrom -p 0 -f GAMMEL-BIOS.BIN

 

Dette "tvinger" biosen i kortet.

 

Nå skal biosen på kortet være flashet tilbake. Ta ut det gamle PCI-kortet, og start maskina. Funker det? Kjør eventuellt noen tester for å sjekke. Veldig lurt å kjøre benchmark, for da får du sett om det er noen artifacts o.l.

 

---------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

 

HVIS DETTE IKKE FUNGERER

 

Da er det en rimelig stor sjangs for at kortet har tatt kvelden pga. høy klokking eller feil som ble påført kortet med den nye biosen. I såfall er det ikke så mye mer å gjøre. :(

 

---------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

 

Oppdateringer:

 

- Linken til "ATI Bios Collection" var endret, oppdaterte den.

- Rettet en del skrivefeil o.l.

 

Mvh. Johan :D

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et Daytona SiS 6326 PCI kort, er det for gammelt?

 

Står på esken "Drivers for Windows 95,98,2000 and NT 4.0,5.0" bare lurer.

 

Btw fin tråd...

Brukte et SiS 6326 kort selv med 9200SE kortet mitt! Gikk fint på mitt NF7-S 2.0.

Kan være du må sette på PCI til første skjermkort å starte fra i BIOSen. Er ikke sikkert.. Jeg gjorde det hvertfall uansett :p

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Dette er en genial guide.... thenk på alle de som flashe of fu...er opp alt sammen!

Det må være mange av de siden jeg ser ofte poster om folk som tenker på å kjøpe nytt kort fordi flashingen gikk galt!!

bra guid :)

Endret av 3D-player
Lenke til kommentar
Har et Daytona SiS 6326 PCI kort, er det for gammelt?

 

Står på esken "Drivers for Windows 95,98,2000 and NT 4.0,5.0" bare lurer.

 

Btw fin tråd...

Brukte et SiS 6326 kort selv med 9200SE kortet mitt! Gikk fint på mitt NF7-S 2.0.

Kan være du må sette på PCI til første skjermkort å starte fra i BIOSen. Er ikke sikkert.. Jeg gjorde det hvertfall uansett :p

Godt å vite visst jeg skal flashe skjermkortet.

Lenke til kommentar
Det finnest også BIOS til dei fleste korta på internett dersom du gløymde å lagre den gamle biosen

Hmm.. Se på punkt to på hva du trenger:

2. Den originale biosen (du tok forhåpentligvis backup før du flashet, slik VeXx har rådet deg om, du kan også prøve å finne den på nettet. Kanskje du finner en her?) Det er lurt å gi biosen et kort navn.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Guide oppdatert

 

Nyere hovedkort støtter visst enda eldre skjermkort. Testa det med et ATI Mach 64 skjermkort fra 1996 og det gikk fint! Lurer på om det kanskje kan være at kortet må være plug and play eller noe for at biosen/hovedkortet skal finne og bruke det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...