Gå til innhold

Vil ATI støtte PS 3.0 i 2005?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til tross for offentlige ukvemsuttalelser med hensyn til NVIDIAs bruk av Pixel Shader 3.0 i GeForce 6800-serien, som er en av egenskapene i den siste DirectX-versjonen, ser det nå ut til at ATI likevel akter å støtte programmeringsmetoden i den neste grafikkbrikken sin.

Dette kan komme som en overraskelse på mange, ettersom dagens GPU-er fra ATI ikke støtter Pixel Shader 3.0 fordi ATI har satset på 3Dc i stedet.

Det skulle bare mangle at R500 fikk støtte for SM3.0, dette burde være ganske innlysende.. Som Ati også har utalt mener dem at SM3.0 blir viktig "down the road".

 

Mange av argumentene om hva som er best av 3Dc og Pixel Shader 3.0 har imidlertid vært fokusert på billedkvaliteten, mens det senere har vist seg at Pixel Shader (PS) 3.0 ikke har noe å si for denne.

Har vist seg? Vi kan komme til å se utviklere som ikke koder enkelte effekter for PS2.0. Dessuten er det VS3.0 (som nesten aldri blir nevnt) hvor de største forbedringene ligger.

 

Det er derimot klart at den vil være en helt ny design

Hvordan er dette klart? Dette er forsatt rykter. Ifølge et intervju med ATi på Beyond3D så tyder det på at alle DX9 chipene dems vil være basert på R300.

Lenke til kommentar

Nå blir nvidia eid i sitt eget spill igjen snart...  :tease:

3dc+ps3.0?

Eller så sitter nvidia ikke på ræva, og slår tilbake med enda en teknologi og en ny brikke de og.

Heh, nvidia har ikke kommet med noe særlig nytt siden geforce serien... og ps 3.0 er ikke en SÅ stor forbedring i forhold til ps 2.0... Den største forskjellen liggger i spranget ps 1.0-1.4 til 2.0 (b) En av grunnene til at ati ikke implementerte ps 3.0 var fordi det meningsløst da dagens spill såvidt har tatt i bruk ps 2.0....

Lenke til kommentar

Nå blir nvidia eid i sitt eget spill igjen snart...  :tease:

3dc+ps3.0?

Eller så sitter nvidia ikke på ræva, og slår tilbake med enda en teknologi og en ny brikke de og.

Heh, nvidia har ikke kommet med noe særlig nytt siden geforce serien... og ps 3.0 er ikke en SÅ stor forbedring i forhold til ps 2.0... Den største forskjellen liggger i spranget ps 1.0-1.4 til 2.0 (b) En av grunnene til at ati ikke implementerte ps 3.0 var fordi det meningsløst da dagens spill såvidt har tatt i bruk ps 2.0....

Ja, men kanskje de kommer med no HELT nytt.. Sier vi.. Vet jo aldri..

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier MistaPi.

Hmm...så alle DX9 brikkene vil være basert på R300? rykter da men, vet ikke om det er så dumt egntlig jeg..? For DX spill da, virker jo som om de funker supert syns jeg :) OpenGL er vel en annen sak..? :) hehe.

 

Mange av argumentene om hva som er best av 3Dc og Pixel Shader 3.0 har imidlertid vært fokusert på billedkvaliteten, mens det senere har vist seg at Pixel Shader (PS) 3.0 ikke har noe å si for denne.

Beklager, men jeg syns det blir feil å si dette. PS 3.0 gir mulighet til å lage laaangt mer avanserte og realistiske effekter enn PS 2.0, og med bedre ytelse enn PS 2.0. Det er fakta. Såklart det "har noe å si" for bildekvaliteten? Hallo?

 

Hadde vært artig å se en demo av en mann ellernoe som fantes i to versjoner:

#1: Bruker 3Dc komprimering av Normal Maps og PS 2.0

#2: Bruker DTX(?) komprimering av Normal Maps og PS 3.0.

Da kunne man finne ut hvem som hadde egenskapen til å få mannen til å se mest mulig realistisk ut for eksempel.. :)

 

Det sies at R520-brikken, som tidligere var antatt å hete R500, også vil være langt mer programmerbar enn tidligere brikker. Profesjonelle 3D-kort, som for eksempel 3D Lab's Wildcat-serie, har lenge vært 100% programmerbare.

Er ikke NV40 fullt programmerbar? Eller gjelder det 'bare' video-chip delen av brikken?

Lenke til kommentar
Hvordan er dette klart? Dette er forsatt rykter. Ifølge et intervju med ATi på Beyond3D så tyder det på at alle DX9 chipene dems vil være basert på R300.

Definer basert på ?? Om det skulle være uklart hva jeg tenkte på så er det vel slik at Ati går vel over til Fp16 og Fp32 med R5x0 brikken, sliter med å se hvor likhets trekkene skulle ligge sammen med at det er snakk om Sm3 støtte.

Endret av Robin B
Lenke til kommentar
,06/08/2004 : 17:08]Beklager, men jeg syns det blir feil å si dette. PS 3.0 gir mulighet til å lage laaangt mer avanserte og realistiske effekter enn PS 2.0, og med bedre ytelse enn PS 2.0. Det er fakta. Såklart det "har noe å si" for bildekvaliteten? Hallo?

Man har mulighet å dele opp instruksjoner i flere pass eller loope dem via ATi's F-buffer. Så vidt jeg vet er det ikke noe man kan lage med PS3.0 som ikke er mulig å gjøre med PS2.0. Med VS2.0 og VS3.0 er det dog en litt annen historie.

 

Er ikke NV40 fullt programmerbar? Eller gjelder det 'bare' video-chip delen av brikken?

Dem sikter til GPU'en. SM3.0 eller ikke, NV40 har begrensinger. Men for spill er det nok hovedsaklig ytelsen som setter begrensingene.

Lenke til kommentar
Hvordan er dette klart? Dette er forsatt rykter. Ifølge et intervju med ATi på Beyond3D så tyder det på at alle DX9 chipene dems vil være basert på R300.

Definer basert på ??

At det er R300 arkitekturen som ligger i grunn. Mer enn det kan jeg ikke si.

Det er ihvertfall det Dave Baumann har hintet fram til.

 

EDIT: SM3.0 betyr nødvendigvis ikke at det blir en clean sheet design, det er kun en utvidelse av SM2.0. Men R420->R500 vil nok uansett bli en større oppdatering enn R300->R420.

Vanligvis er det et nytt API som driver et nytt design.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Teit artikkel, dette er ikke nyheter.

hadde vært nyhet hvis det var rykter om at de ikke skulle inkludere ps 3.0

 

grunnen til at det ikke er med på r420 var vel fordi det ville krev at de måtte ha omdesignet den mye mer enn de gjorde fra r380.

Så eneste grunnen til at de disser det, er at de ikke har det selv enda..

argumentet dems var vel at ps 3 ikke var ordentlig aktuelt før neste år..

Lenke til kommentar

ja men vis man ikke vil skifte Skjermkort om 5-6 månder så er nå 6800U mest framtids retta da.. pga Sm3!

 

men X800XT er et bra kort det og!

 

den har mange muligheter den å pga den er mindre bruker mindre strøm bruker en mindre kort plass! unntatt X800XT IceQ 2 da! hehe

 

men jeg er ikke helt sikker enda hvem som er best, siden HL2 ikke er ut enda og de riktige driverne er ikke ute enda eller!

 

så i slutten av august til in September! da har du/dere nok svar på alt vil jeg tro!

Lenke til kommentar

Dette bør være en selvfølge, ja.

Husk på at Nvidias toppmodeller nå støtter DirextX9.0c fullt ut, mens ATIs ikke gjør det. Og om det at det kommer til neste år, til neste år kommer nok DirextX10,

og da vil Nvidia kanskje støtte det. Det jeg vil fram til er at ATI vil ligge en DirextX-versjon bak Nvidia hele tiden dersom et slikt løp skal fortsette. Og det høres vel ikke bra ut, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...