Gå til innhold

Bedre garanti på Seagate-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Føler meg lurt jeg da, som nylig kjøpte 200GB s-ata disk fra de med 1 års garanti eller noe :-/

Reklamasjon :)

 

I Norge har ikke garanti en døyt å si så lenge den er dårligere enn reklamasjonsida; faktisk så mener jeg det heter seg slik at man ikke kan markedsføre dårligere betingelser enn det reklamasjonstida skulle tilsi.

 

For bedrifter er det dog litt annerledes...

 

Men det er positivt at Seagate kommer med dette! Det tyder på at de setter strengere krav til seg selv og at man antagelivis løper mindre risiko ved å kjøpe deres disker. For de fleste er det vel ikke selve disken som er problemet om den ryker, men alt innholdet....

Lenke til kommentar
Føler meg lurt jeg da, som nylig kjøpte 200GB s-ata disk fra de med 1 års garanti eller noe :-/

Da har du vel 5 år nå da?

Ikke hvis han har noe annet enn Seagate da.

 

... men har de forandret innstilling når det kommer til disker som er i aktivitet mer enn bare x-antall timer hver dag? Western Digital kommer jo med sin "RAID edition" disk som de sier er optimalisert for å kjøre 24/7.
Så vidt jeg husker har ikke Seagate ment at 24/7-bruk er noe galt. Tror det var Hitachi og WD som sa dette.

 

PS. Dette lover jo egentlig svært bra! Trolig er det bakenforliggende årsaker til at seagate gjør dette. Kanskje de har utrolig lav feilprosent på diskene i perioden 3-5 år slik at det ikke utgjør noen økonomisk belastning å øke garantitiden? Så vidt jeg har hørt av erfaringer her på forumet så har alle de ca 10 (?) personene som har opplevd kræsj med seagate-diskene fått kræjen innen ca 1 måned. Dvs. at hvis disken overlever 1 måned så lever den trolig et veldig langt liv.

 

Tror nok min neste diskoppgradering blir til 250GB Seagate Barracuda 7200.8 intern SATA med 8MB slik at den ene av de gamle (Seagate Barracuda PATA 160GB 8MB) kan brukes som ekstern backupdisk via USB2.0/firewire. Den siste disekn min (Seagate Barracuda PATA 160GB 2MB) selger jeg med PC'n når den skal selges.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker har ikke Seagate ment at 24/7-bruk er noe galt. Tror det var Hitachi og WD som sa dette.

jeg måtte sjekke og det stemmer som du sier. fikk dette til svar fra en Seagate tech:

 

ATA drives are recommended for M-F, 8-5 operation. Should they be used in a more demanding environment than Home/Office, Seagate honors the warranty but does not warrant the data.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som husker at for vel et år siden så satt de fleste harddiskleverandører ned garantitiden. Og nå når Seagate setter den opp igjen så er det liksom et "nytt" salgsargument. :)

 

Uansett go gang :thumbup:

Det var vel WD som gjorde det, vet ikke om noen andre faktisk gjorde det, men det gikk masse rykter. Dessuten var det kun på 2MB versjonene WD gjorde det på, Special Edition diskene som hvertfall dengangen var alle med 8MB cache skulle det fremdeles være 3 års garanti på. Dog som en annen sa betyr denne reduksjonen lite i Europa generelt ettersom forbrukerlover gjør at produsentene i praksis må garantere produktene deres for lengre perioder uansett. I Norge har vi reklamasjon, mens jeg mener å huske at Tyskerne krever minst 2 års garanti.

Lenke til kommentar
komplett.no viser fortsatt 3 års garanti. Hva gjelder???

skriver komplett 3 år er det det som gjelder, på Seagate har de neppe oppdatert infoen enda.

 

fra artikkelen:

Ifølge et intervju hos Extremetech har en representant hos Seagate bekreftet at garantien også vil gjelde for eldre modeller som allerede finnes i butikkhyllene, selv om dette i utgangspunktet kun skulle gjelde produkter som ble utsendt til distributører etter 1. juni i år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...