Gå til innhold

Linux rip-off av Minix?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt noen i verden har humoren i behold i hvertfall:

Ok, I admit it. I was just a front-man for the real fathers of Linux, the Tooth Fairy and Santa Claus.

They (for obvious reasons) couldn't step forward to admit that they had gotten bitten by the computer bug, and had been developing a series of operating systems on their own during the off season. But when they started with Linux (which they originally called Freax - they do feel like outsiders, you know, and that's a whole sad story in itself), they felt that they could no longer just let it languish in obscurity. They started to look for a front-man, and since Santa Claus is from Finland and thus has connections to Helsinki University, and the tooth fairy claimed 'He's got good strong teeth,' I got selected.

Since then, I've lived a life of subterfuge, always afraid that somebody would find out the truth. I'm actually relieved that it's over, and that the Alexis de Tocqueville Institute has finally uncovered the lie. I can now go back to my chosen profession, the exploration of the fascinating mating dance of the common newt.

 

Btw, did you know that newts have more offspring if you play the harmonica to them during their mating rituals? It's true.

 

 

 

Stakkars den proprietære programvareverdenen - de går virkelig til nye høyder når det gjelder desperate forsøk på å sverte Linux.

Lenke til kommentar

Den rapporten der er jo bare bullshit.

 

Se her hva Andrew S. Tanenbaum himself mener om intervjuet han hadde med en representant av Alexis de Tocqueville institusjonen i mars 2004:

http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/

 

Det er jo klart at denne rapporten er blitt skrevet på bestilling av SCO, mfl for å svekke Linus sin troverdighet!

 

-Conductor

Endret av Conductor
Lenke til kommentar

Tanenbaum kommenterer: http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/ (han sier det bare er tull at linux er rip av minix, de er totalt ulike systemer, for de som ikke orker lese hele)

 

slashdot artikkel om samme: http://developers.slashdot.org/article.pl?...tid=106&tid=185

 

Det er bare tull, Jan Aril [email protected] har nok ikke gjort hjemmeleksa si i research denne gangen.

 

Les den øverste artikkelen, så blir alt klart. Uprofft av hardware.no å legge vekt på rapporter fra "institusjoner" som de toqueville. :no::thumbdown:

Lenke til kommentar

Det rapporten sikkert ikke legger vekt på er at Linus oppsøkte nettopp Minix brukermassen med sitt nye OS. Hvorpå de fikk umiddelbar tilgang til kildekoden, som mest sannsynligvis ville ledet til deres reaksjon på eventuelle rip offs fra minix som måtte foreligge. Men det var det ingen av.

 

Message-ID: [email protected]

From: [email protected] (Linus Benedict Torvalds)

To: Newsgroups: comp.os.minix

Subject: What would you like to see most in minix?

Summary: small poll for my new operating system

 

Hello everybody out there using minix-I'm doing a (free)

operating system (just a hobby, won't be big and professional

like gnu) for 386 (486) AT clones. This has been brewing since

april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on

things people like/dislike in minix, as my OS resembles it

somewhat

 

Any suggestions are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)

 

Linus

(ja, newsposten er legitim)

 

Legg forresten merke til "free" :thumbup:

Lenke til kommentar
Godt noen i verden har humoren i behold i hvertfall:
I can now go back to my chosen profession, the exploration of the fascinating mating dance of the common newt.

 

Btw, did you know that newts have more offspring if you play the harmonica to them during their mating rituals? It's true.

lol :thumbup:

Endret av Tfosheim
Lenke til kommentar

Ville egentlig overraske meg dersom Linux i større eller mindre grad IKKE var rip-off. Han har vel sittet på gutterommet sitt og tatt noen snarveier for å få til Linux ut, men dette var en tanke som slo meg FØRSTE gangen jeg var borti Linux for mange år siden. Jeg har aldri rotet med OS koder, så det var bare likheten mht kommandoer etc som forbauset meg. Så det at man begynner å rippe opp i disse tingene etter alle disse årene synes jeg egentlig er smålig, han har vel heller ikke tjent store penger på salg av Linux. Men er han vel ikke akkurat fattig, så noe har han også tjent penger på. Utover dette støtter jeg sef ikke at noen tar fra andre, derfor synes jeg Linus burde være ærlig og heller innrømme dersom koden eller deler av koden er tatt fra andre.. Dvs heller det enn å latterliggjøre beskyldningene på måten han gjør, for meg virker dette mer som ett forsøk på i vri seg unna enn en seriøs holdning til problematikken.

Lenke til kommentar
Ville egentlig overraske meg dersom Linux i større eller mindre grad IKKE var rip-off.

Du finner nok de aller fleste tidligere versjoner av Linux fortsatt på nettet, så du kan med egne øyne se hvordan det utviklet seg fra noe som i aller første utgave var for å teste mulititasking på en 386-prosessor.

 

Så langt har ingen funnet beviser for at Linus stjal deler av programmet fra andre, men det har hele tiden vært klart at han har basert seg på standarder (f.eks. POSIX) og filosofien bak UNIX som f.eks. å basere seg på mange enkle deler som gjør en ting godt. Nettopp det at Linux er en frisk implementering av en etablert filosofi er noe av det som gjør Linux til det det er.

Lenke til kommentar
Ville egentlig overraske meg dersom Linux i større eller mindre grad IKKE var rip-off. Han har vel sittet på gutterommet sitt og tatt noen snarveier for å få til Linux ut, men dette var en tanke som slo meg FØRSTE gangen jeg var borti Linux for mange år siden. Jeg har aldri rotet med OS koder, så det var bare likheten mht kommandoer etc som forbauset meg. Så det at man begynner å rippe opp i disse tingene etter alle disse årene synes jeg egentlig er smålig, han har vel heller ikke tjent store penger på salg av Linux. Men er han vel ikke akkurat fattig, så noe har han også tjent penger på. Utover dette støtter jeg sef ikke at noen tar fra andre, derfor synes jeg Linus burde være ærlig og heller innrømme dersom koden eller deler av koden er tatt fra andre.. Dvs heller det enn å latterliggjøre beskyldningene på måten han gjør, for meg virker dette mer som ett forsøk på i vri seg unna enn en seriøs holdning til problematikken.

Tror ikke du har skjønt det helt. Linux er basert på POSIX-standarden, som defierer en del ting med hvordan UNIX systemer skal oppføre seg. Dette er ikke noe patentert, bare offentlig informasjon, som bl.a. sikrer at UNIX systemer rett og slett oppfører seg konsistent, selv om det kommer fra forskjellige firma. Når det gjelder operativsystemer er det en begrenset menge effektive måter å gjøre ting på, slik som minne-håndtering, disk-access, nettverk etc. Disse metodene er (bør være?) innlysende for folk som skriver OS'er, og kan følgelig ikke patenteres, og ingen kan ha copyright på f.eks å skrive til minne.

 

Når det gjelder Minix, så er det ikke egentlig så mye å kopiere. Minix har en microkjerne, og Linux har en makrokjerne. Tror ikke du leste denne: http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/, les den, så lærer du kanskje noe... :)

Lenke til kommentar
Ville egentlig overraske meg dersom Linux i større eller mindre grad IKKE var rip-off. Han har vel sittet på gutterommet sitt og tatt noen snarveier for å få til Linux ut, men dette var en tanke som slo meg FØRSTE gangen jeg var borti Linux for mange år siden. Jeg har aldri rotet med OS koder, så det var bare likheten mht kommandoer etc som forbauset meg. Så det at man begynner å rippe opp i disse tingene etter alle disse årene synes jeg egentlig er smålig, han har vel heller ikke tjent store penger på salg av Linux. Men er han vel ikke akkurat fattig, så noe har han også tjent penger på. Utover dette støtter jeg sef ikke at noen tar fra andre, derfor synes jeg Linus burde være ærlig og heller innrømme dersom koden eller deler av koden er tatt fra andre.. Dvs heller det enn å latterliggjøre beskyldningene på måten han gjør, for meg virker dette mer som ett forsøk på i vri seg unna enn en seriøs holdning til problematikken.

Tror ikke du har skjønt det helt. Linux er basert på POSIX-standarden, som defierer en del ting med hvordan UNIX systemer skal oppføre seg. Dette er ikke noe patentert, bare offentlig informasjon, som bl.a. sikrer at UNIX systemer rett og slett oppfører seg konsistent, selv om det kommer fra forskjellige firma. Når det gjelder operativsystemer er det en begrenset menge effektive måter å gjøre ting på, slik som minne-håndtering, disk-access, nettverk etc. Disse metodene er (bør være?) innlysende for folk som skriver OS'er, og kan følgelig ikke patenteres, og ingen kan ha copyright på f.eks å skrive til minne.

 

Når det gjelder Minix, så er det ikke egentlig så mye å kopiere. Minix har en microkjerne, og Linux har en makrokjerne. Tror ikke du leste denne: http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/, les den, så lærer du kanskje noe... :)

Joda, men det er vel de åpenbare likhetene som har gjort at flere nå i det siste har begynt å granske Linux? Selv om POSIX er en standard, som du sier. Tanken er vel, dersom han har brukt/lånt denne, hva annet har han "lånt"? Men som jeg sa; egentlig bryr jeg meg ikke om han har tatt kode og forstår heller ikke hvorfor man gidder å rippe opp i dette etter så mange år. MEN synes fremdeles Linus kunne sagt enkelt ja, nei eller hvertfall kommet med ett konkret svar. Hver gang dette kommer på banen prøven han enten å latterliggjøre beskyldningene(sikkert ment som nei, men er vanskelig å ta det seriøst) eller så skrivet han et endeløst og langt notat.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Oioi, folk som lager noe nytt, bygger det på gammel kunnskap, hvor skal verden ende? Bra at denne skandalen kom opp til overflaten.

 

AtW

:yes:

 

Realitetene i saken er at både vinduer og unix-inspirasjon bør være tillatt i dataverden. Gode ting begge deler...

Lenke til kommentar
Joda, men det er vel de åpenbare likhetene som har gjort at flere nå i det siste har begynt å granske Linux? Selv om POSIX er en standard, som du sier.

Åpenbare likheter? Om du tenker på kommandoene så er de fleste en del av GNU-programsamlingen, og ikke en del av selve kjernen som Linus Torvalds snekret sammen. At linux ble inspirert av ting fra minix er neppe noen bombe; Linus brukte selv minix men likte ikke dette noe særlig og bestemte seg for å lage en ny kjerne.

Tanken er vel, dersom han har brukt/lånt denne (POSIX), hva annet har han "lånt"?
Huh? Hva er du forsøker å antyde? POSIX (Portable Operating System Interface) er en IEEE-standard Microsoft/IBM/Sun/Apple prøver å følge også. Men jeg vil ikke dermed påstå at disse selskapene baserer deres respektive os-kjerner på "stjålet gods"...
Lenke til kommentar
Joda, men det er vel de åpenbare likhetene som har gjort at flere nå i det siste har begynt å granske Linux? Selv om POSIX er en standard, som du sier. Tanken er vel, dersom han har brukt/lånt denne, hva annet har han "lånt"? Men som jeg sa; egentlig bryr jeg meg ikke om han har tatt kode og forstår heller ikke hvorfor man gidder å rippe opp i dette etter så mange år. MEN synes fremdeles Linus kunne sagt enkelt ja, nei eller hvertfall kommet med ett konkret svar. Hver gang dette kommer på banen prøven han enten å latterliggjøre beskyldningene(sikkert ment som nei, men er vanskelig å ta det seriøst) eller så skrivet han et endeløst og langt notat.

Dersom alle andre hadde vært fornøyde om han sa Ja/Nei så ville ingen ha klagd på Linux mer nå. Linus har, ved flere anledninger, sagt klart og tydelig ifra om at han IKKE har stjålet kildekode. Og når det ikke hjelper og (FUD-) folk fortsatt klager og syter er det ikke rart han tyr til sarkasme. Så da skjønner jeg ikke hva du er misfornøyd med? Eller mener du å si at all FUD'en faktisk har virket ?!?!?!? Jeg blir skremt! :thumbdown:

 

FUD = Fear Uncertainty Doubt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...