Gå til innhold

Truer med utflagging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om butikkene kunne få momsfradrag på 24% hvis di kunne bevise at di varene di selger er lett tilgjengelige gjennom utenlandske web-shopper og derfor også burdet få dette fradraget.

 

Jeg mener fortsatt at 1000 kroners grensa bør innføres, men at man bør likestille norske webshopper og utenlandske, husk at staten tjener i tilegg til 24% på selve fortjenesten nettbutikken har + skatt som arbeiderne betaler til staten etc...

Lenke til kommentar
slappe folk! litt konkuranse er alltid sundt!

Nei! Dette skjer over hele Vesten, i alle deler av samfunnet. Vi ødelegger oss selv fra innsiden, og fortsetter det mye lengre, har vi intet igjen å vise for vår enorme rikdom. Vi kan ikke gå til å bli et land der hele økonomien er basert på at folk gjør tjenester for hverandre.

Lenke til kommentar
slappe folk! litt konkuranse er alltid sundt!

Nei! Dette skjer over hele Vesten, i alle deler av samfunnet. Vi ødelegger oss selv fra innsiden, og fortsetter det mye lengre, har vi intet igjen å vise for vår enorme rikdom. Vi kan ikke gå til å bli et land der hele økonomien er basert på at folk gjør tjenester for hverandre.

Er ikke økonomien allerede basert på at vi gjør tjenester og selger varer til hverandre da?

Lenke til kommentar
slappe folk! litt konkuranse er alltid sundt!

Nei! Dette skjer over hele Vesten, i alle deler av samfunnet. Vi ødelegger oss selv fra innsiden, og fortsetter det mye lengre, har vi intet igjen å vise for vår enorme rikdom. Vi kan ikke gå til å bli et land der hele økonomien er basert på at folk gjør tjenester for hverandre.

Er ikke økonomien allerede basert på at vi gjør tjenester og selger varer til hverandre da?

Land må også ha en viss produksjon, enten av kunnskap eller fysiske produkter.

Nå skal det jo sies at å drive nettbutikk i innlandet selvfølgelig er tjenesteyting, og at kommentarer min var mer rettet til bunnloses utsagn.

Lenke til kommentar
Da havner tollfrigrensen fort ned til ca. 500,- når politiker ser dette..... :(

synes at 500kr er en grei sum å sette grensa til. det med konkuranse er jo bra men på like kriterier. er jo dumt vist en butikk kan selge ting til 24% lavere pris enn en annen.

 

sjøl er jeg egentlig ikke så opptatt av den diskusjonen, bor nå på svalbard som ikke er moms pliktig :D

Lenke til kommentar

Når det gjelder hardware, så koster jo veldig mye over 1000kr. Er jo vanskelig å dele opp et skjermkort eller en cpu. Er nok butikker som microplex som vil tjene mest på det. Det eneste som koster over 1000kr er vel kabinetter, psu'er og vannkjølingssett. Og vannkjølingssettene kan vel sikkert deles opp.

Lenke til kommentar
Hva om butikkene kunne få momsfradrag på 24% hvis di kunne bevise at di varene di selger er lett tilgjengelige gjennom utenlandske web-shopper og derfor også burdet få dette fradraget.

 

Og hva tror du det vil koste å administrere et slikt system ?

Dette ville komme til å bli utrolig ressurkrevende. Alle som selger noe som koster under kr 1000,- og som er mva belagt kommer selfølgelig til å prøve seg, og om det mot formodning ikke finnes noen webshop i utlandet som selger det aktuelle produktet så kommer de i såfall til å sørge for at de blir satt opp en webshop som gjør det.

 

Jeg mener fortsatt at 1000 kroners grensa bør innføres, men at man bør likestille norske webshopper og utenlandske, husk at staten tjener i tilegg til 24% på selve fortjenesten nettbutikken har + skatt som arbeiderne betaler til staten etc...

 

Og hvem tror du ender opp med å betale for det ressurskrevende, byråkratiske systemet du har foreslått over ?

 

Det hadde i så tilfelle vært mye greiere å innføre momsfritak for alle varesalg under kr 1000,-, men det kan vi jo bare drømme om at kommer til å skje.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så gir jeg en lang kabel i hva som skjer, hvis det fører til at prisene blir lavere. Hvis leveringtiden blir den samme, og servicen like god, så kan de holde på slik for min del.

Dette kommer nok til å ødelegge mange arbeidsplasser over tid, men det får så være, det er S(t)aten selv som gjør dette.

Hvis ikke vi levde i et land med så sinnsykt høye avgifter så hadde man ikke engang tenkt på å kjøpe i fra utlandet (utenom når man ikke får tak i det til lands). At vi har en del andre fordeler, og mange goder gjør ikke opp for det, er mange andre land som har det like godt, men likevell ikke har like høye avgifter som vi.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, så gir jeg en lang kabel i hva som skjer, hvis det fører til at prisene blir lavere. Hvis leveringtiden blir den samme, og servicen like god, så kan de holde på slik for min del.

Dette kommer nok til å ødelegge mange arbeidsplasser over tid, men det får så være, det er S(t)aten selv som gjør dette.

Hvis ikke vi levde i et land med så sinnsykt høye avgifter så hadde man ikke engang tenkt på å kjøpe i fra utlandet (utenom når man ikke får tak i det til lands). At vi har en del andre fordeler, og mange goder gjør ikke opp for det, er mange andre land som har det like godt, men likevell ikke har like høye avgifter som vi.

Vel i korte trekk er jeg uenlig med deg, de flese andre landene i FN sin top 5 over hva er de beste landene, har 3 en underskudd i sine stadsbudskjett, untatt norge, og et annet land.

 

HUSK folkens, at hvis varen ikke er kjøpt i norge eller en norsk nettbutikk er den ikke innenfor den norske kjøpsloven. Og den norske kjøpsloven er svært god. :yes:

 

Jeg tror også at dette vil gjøre at mange norske netbutuitikker vil gå konk, så det vil bli fære, noe som fører til mindre konkuranske.

 

Er enig med gspr sine utalelser.

Lenke til kommentar

Interessant vinkling...

 

Husk en ting: vi har høye priser, men så har søren meg sabla høye lønninger også! Går prisene ned, må lønningene på et tidspunkt gå ned også! En økning av tollgrensa er absolutt på sin plass, men vinklingen i artikkelen er høyst interessant og bør uansett taes til ettertanke. Fjerner man momsen fra det fleste datakomponenter som selges i f.eks. Sverige, havner man fort under 1000,- og dermed kan Faales scenario komme til virkelighet. Man kan får dugelig med maskinvare til en rimelig penge

Lenke til kommentar
HUSK folkens, at hvis varen ikke er kjøpt i norge eller en norsk nettbutikk er den ikke innenfor den norske kjøpsloven. Og den norske kjøpsloven er svært god.  :yes:

Fra 1. juli 2003 er dette endret. Er varen kjøpt i en nettbutikk som ligger innenfor EU/EØS har du rettigheter etter den norske kjøpsloven! se her

Endret av gresh
Lenke til kommentar

Se f.eks på Usas og Englands "moms". VAT'en hos dem er jo så lav at i forhold til Norge så blir det svinbillig. Nå skal ikke jeg si at økonomien til landene deres er noe særlig bra, men de holder det gående.

 

Jeg husker ikke helt hvor mange milliarder Norge hadde i overskudd etter sist budsjett, men mye var det. Tenk på hvor mye godt som kunne blitt gjort for de pengene. Eller oljefondene. Inflasjon meg her og der, noe må gjøres uansett. Helsenorge forfaller. Om prisene går ned, så må nok lønningene ned også, men de trenger jo ikke falle i takt med dem likevell. Uheldigvis så er det slik at noen er ekstremt rike, og andre klarer seg eller sliter.

 

EDIT: Forandret på et utsagn..

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Bamsefar, du sier at prisene blir høyere og høyere. Her tar du feil, i forrige kvartal hadde norge for første gang på gud veit hvor mange år en prisnedgang. Hvis man samtidig tar lønnsøkningen vi har hatt i norge de siste årene og sammelikner med pristigningen, kan du helt klart se at Norge har blitt billigere og billigere de siste årene.

Endret av alkazelters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...