Gå til innhold

PCI Express: NV34 og RV380 testet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hovedpoenget med PCI Express er vel å lage en standard som ikke kommer til å virke som en flaskehals lengre, slik som PCI gjør nå...

 

AGP8x er vel ikke akkurat en flaskehals på skjermkort enda, men senere ville det nok vært det...PCI bussen er jo treig som F den...

vel, PCI er bortimot noe av det vi har hatt lengst som fremdeles er "standard", hvis vi ser bortifra floppy, og IDE som begge fases sakte men sikkert ut nå.

Lenke til kommentar
må ikke skjermkort lages for pci express? hvis du feks bruker 4500kr på at radeon 9800xt så vil du jo gjerne kunne bruke det fram i tid..

man får nok kjøpt en slags overgang , vil jeg tro.

Neppe.

 

Rent fysisk kan jeg ikke helt se hvordan man kan plassere den uten å ha en vesentlig ombygging av kabinettet. Videre er teknologiene svært forskjellig, signalene går på forskjellige hastigheter (66MHz mot 2.5GHz) og PCI Express er bygget på et "seriellt prinsipp" med færre men raskere datakanaler enn AGP.

Lenke til kommentar

jeg leste en plass at AGP port fredeles vil være standard på hovedkort i minst et par år til nettop for folk skal få bruke de gamle skjermkortene. Så det bør du ikke være redd for. Det kan vel ikke koste mye å legge inn en agp port i stedet for en pci express siden teknologien for lengst er ferdigutviklet.

Lenke til kommentar
må ikke skjermkort lages for pci express? hvis du feks bruker 4500kr på at radeon 9800xt så vil du jo gjerne kunne bruke det fram i tid..

man får nok kjøpt en slags overgang , vil jeg tro.

Neppe.

 

Rent fysisk kan jeg ikke helt se hvordan man kan plassere den uten å ha en vesentlig ombygging av kabinettet. Videre er teknologiene svært forskjellig, signalene går på forskjellige hastigheter (66MHz mot 2.5GHz) og PCI Express er bygget på et "seriellt prinsipp" med færre men raskere datakanaler enn AGP.

Hvor stor ytelsesøkning er det snakk om her?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe "bastant" om ytelseforbedringen, men tallene 10-20% og rundt 15% har vel hennholdsvis ATI og Nvidia snakket om. Fordelen ligger ikke i økt båndbredde men vesentlig raskere kommunikasjon mot resten av systemet, gjennom lavere latency og mindre "issues" som trekker ned ytelsen, totalt sett.

 

AGP (for alt annet enn bakover kompatiblitet, og da i første rekke for "billige/lowend" maskiner som benytter billige skjermkort) kommer til å møte enden på veien svært snart.

 

Er planen å kjøpe noe som skal vare noen år (uten å oppgraderes) så er AGP greit nok, men handler og oppgraderer du i rykk og napp ville jeg tenkt meg om før jeg brukte mer enn 1500-2000 på et AGP kort idag, levetiden (og gjenslagsprisen) er for begrenset.

Lenke til kommentar

Er det ikke lite vist å linke til http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress når det koster 3000$ å f.eks laste ned datasheets der?

 

Jeg håper at BTX og PCI ekspress ikke blir faset sakte inn, men at ATX og PCI blir tvert kuttet bort. At de for en gangs skyld ikke bryr seg så mye om bakover kompabilitet.

 

 

EDIT: En ting jeg lurer på er om PCIeks. 16x kort kan brukes i de kortere PCIeks. 1x portene. Og hvor lang tid det tar før vi ser kort som har den kortere PCIeks. 1x, og ytelsen på disse.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Ingen av de nye brikkesettene for AMD/Intel kommer til å erstatte PCI med PCI-Express fullstendig, da de kommer fortsatt til å ha PCI-kontroller ved siden av PCI-Express.

 

Det er først og fremst AGP som PCI-Express skal erstatte, men det er ikke pga. båndbredden (AGP8X har en maks båndbredde på 2.1GB/s) ettersom alle skjermkort har sitt eget minne (f.eks. Geforce FX 5950 har 256MB DDR-minne som kjører på 950MHz med en maks båndbredde på 30GB/s) så representerer ikke båndbredden til AGP-bussen i seg selv noen flaskehals i dag. AGP har derimot andre begrensninger som gjør at man etterhvert ønsker å bytte den ut, først og fremst fordi den bare kan gi opptil 25W (50W m/AGP Pro) til skjermkort noe som er for lite. Da PCI-Express kan gi opptil 75W til skjermkort, så er den sånn sett å foretrekke fremfor AGP.

 

For mer om PCI-Express så se her:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1087

Lenke til kommentar
mm.. så det vil si at de nye hovedkortene blir levert med 1agp port og resten PCI ekspress, hva med "gamle" PCI kort da? som feks AudigyZS lydkort. osv..

Nye hovedkort vil f.eks bli levert med 1 PCI Express x16 port, "noen" PCI Express x1 porter og "noen" gammeldags PCI spor.

 

AGP porter forsvinner nok ganske brått, gammeldagse PCI spor vil være med oss sikkert et år fremover (på mange hovedkort, om ikke alle).

 

Hvor rask overgangen til BTX blir er ikke godt å si, men jeg håper og den blir rask (billigere for oss :)).

Lenke til kommentar

Ok, hva er BTX?

Men...hvis de først skulle bytte ut AGP med PCI-express... så er jeg kanskje litt småskuffa over at det ikke er mer enn 10-20% ytelsesøkning på ferde.

Hvis vi ser på et eksempel....hva er det i FPS? Hvis jeg hadde ligget stabilt på 50FPS i ut2003 nå, så hadde et blitt...hva, 55-65fps? ikke utroolig mye mer men...

Kanskje når PCI blir flere x (dvs PCI x48 osv?) hvis det skjer mulig at det øker ytelsen ytterligere..

menmen... Hvert steg framover er velkommen..ellerno *s*

Lenke til kommentar

BTX er en ny formfaktor (som betyr ny layout på hovedkort, kabinetter og strømforsyning/kontakter) som og kommer nå i 2004.

 

PCI Express x16 er det meste som er på "planen" enda, siden hver x16 slot har 4GB/s båndbredde og ikke deler med noe (dvs en maskin med 4 st x16 slotter vil ha 16GB/s I/O båndbredde) så tror jeg ikke i overskuellig fremtid vi har behov for noe mer. Den dagen vi har det så vil trolig en bedre løsing være uttarbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...