Gå til innhold

The Last of Us 2 har fått ny dato


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I The Last of Us sitt tilfelle handler det nok om to ting. På den ene siden har PlayStation allerede inngått avtaler med forhandlere om salg av spillet. For eksempel antall og hvilke spesialversjoner de får osv. Sony er nødt til å overholde disse avtalene. I tillegg er spillet utelukkende historiedrevet, og Druckmann og resten av teamet hos Naughty Dog vil at flest mulig skal spille det fri for spoilers og oppleve ting sammen. Tror ikke det er helt tilfeldig at ny dato kom kun timer etter en lekkasje.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Man snakker om "logistiske årsaker" til at spill ikke slippes til planlagt tid nå. Hva med å ha en digital slipp og så ha fysisk slipp senere. 

Forstår ikke hvorfor digitalt media skal stoppes av "logistiske årsaker".

Det er kjip behandling av butikkene som lever av å selge spill og konsoller av Sony. Og ekstra dårlig behandling i "disse tider" når fysiske butikker sliter ekstra mye. Verken, du, jeg, Sony eller butikkene er tjent med å selge færre fysiske utgaver av TLoU2 over tid.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nimrad said:

Det er kjip behandling av butikkene som lever av å selge spill og konsoller av Sony. Og ekstra dårlig behandling i "disse tider" når fysiske butikker sliter ekstra mye. Verken, du, jeg, Sony eller butikkene er tjent med å selge færre fysiske utgaver av TLoU2 over tid.

Kjip behandling av butikker som lever av å selge spill? Det har da aldri stoppet effektivisering, nedskjæringer og modernisering i bedrifter før at noe kan oppfattes som kjipt? 

Hadde forklaringen vært så enkel og noble.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Kjip behandling av butikker som lever av å selge spill? Det har da aldri stoppet effektivisering, nedskjæringer og modernisering i bedrifter før at noe kan oppfattes som kjipt? 

De er ikke tjent med det. Sony er også avhengig av disse butikkene for å selge konsoller og spill. Det er egne importører i hvert enkelt land som sørger for distribusjon, reklame osv. Uansett hvor onde du mener alle selskap er så er de som sagt ikke tjent med å gi spesialbehandling til den digitale versjonen.

Lenke til kommentar
Quote

Uansett hvor onde du mener alle selskap er så er de som sagt ikke tjent med å gi spesialbehandling til den digitale versjonen.

Onde? De lever av å tjene penger, det gjør alle som selger en vare. Alt dreier seg om kroner og øre - follow the money.

Det er ikke uforståelig at Sony fortsatt har det største benet i salg av fysisk media, men er det noen som får spesialbehandling her så er det jo fysisk media, ellers ville man lansert spillet digitalt uavhengig av tilstand på fysisk media distribusjon.

Jeg regner med at de dermed fortsatt har best inntekt på salg av fysisk media kontra digitalt og at det ene og alene er årsaken til at de fortsatt prioriterer den salgskjeden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Alt dreier seg om kroner og øre - follow the money.

Nei, det er klassisk misforståelse at alle selskap mangler skrupler så lenge det er penger å tjene. Jeg er totalt uenig.

Theo343 skrev (8 timer siden):

Jeg regner med at de dermed fortsatt har best inntekt på salg av fysisk media kontra digitalt og at det ene og alene er årsaken til at de fortsatt prioriterer den salgskjeden.

Hva mener du med "best inntekt"? Høyest? Jeg har jo irritert meg i årevis allerede over at digitale spill er så fryktelig dyre. Jeg foretrekker digitalt, for jeg har ingen planer om å selge videre, og da er det myyye lettere og mer praktisk å bruke digitalt. Det er i tillegg billigere å selge digitalt for Sony, både i form av kostnader, men også at det ikke kan videreselges. Argh.!

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det må være noen økonomiske insentiver til at de prioriterer fysisk media. Eks. at tallene viser best/høyest inntjening via de kanalene eks. 

 

Quote

Nei, det er klassisk misforståelse at alle selskap mangler skrupler så lenge det er penger å tjene. Jeg er totalt uenig.

Akkurat dette tenker jeg likevel dreier seg om økonomi, selv om de kanskje PR messig kan komme med uttalelser som vil få det til å se bedre ut. "Vi ønsker å støtte butikkene og de ansatte der" osv.

Hvis Sony hadde hatt elendig inntjening via fysisk media så hadde de selvsagt ikke utsatt lansering pga. fysisk media distribusjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Hvis Sony hadde hatt elendig inntjening via fysisk media så hadde de selvsagt ikke utsatt lansering pga. fysisk media distribusjon.

"Elendig" er jo relativt, men det er både høyere kostnader og lavere inntekter per spill fysisk vs digitalt. Uten at jeg har tall å vise deg så er det flere faktorer:

  • "Grossistene" skal ha betalt. I Norge importerer Nordisk Film alt fra Playstation. De skal ha penger for det.
  • Butikkene skal ha betalt. Elkjøp selger ikke spillene gratis.
  • Produksjon av cover, materiale og blu-ray-plate
  • Fraktkost i flere ledd
  • Av en eller annen rar grunn synker prisen på fysiske spill typisk raskere enn digitale
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det må være noen økonomiske insentiver til at de prioriterer fysisk media. Eks. at tallene viser best/høyest inntjening via de kanalene eks. 

Det tror jeg også, men jeg tror hovedpoenget er avtaler med grossistene, for det er definitivt ikke høyere marginer på fysisk salg.

Lenke til kommentar

Vi er helt enige på hvor fordyrende det er å produsere og distribuere fysisk media, men tiår med effektivisering av kostnader og metoder har gjort dette til et velsmurt maskineri som det ser ut som enkelte henger for lenge igjen i.

Det er nok ikke høyere marginer, men høyere total inntjening muligens på bakgrunn av antall solgte fysisk media vs. digitale nedlastinger. Jeg håper jeg tar feil for selv om arbeidsplasser er viktig så er det enkelte tjenester som helt naturlig bør digitaliseres.

Å brenne data til en fysisk optisk plate som transporteres verden rundt for så å lese den av igjen er veldig arkaisk nå i 2020.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 28.4.2020 den 12.23):

Onde? De lever av å tjene penger, det gjør alle som selger en vare. Alt dreier seg om kroner og øre - follow the money.

Det er ikke uforståelig at Sony fortsatt har det største benet i salg av fysisk media, men er det noen som får spesialbehandling her så er det jo fysisk media, ellers ville man lansert spillet digitalt uavhengig av tilstand på fysisk media distribusjon.

Jeg regner med at de dermed fortsatt har best inntekt på salg av fysisk media kontra digitalt og at det ene og alene er årsaken til at de fortsatt prioriterer den salgskjeden.

Nei det er ikke det. Jeg forklarte deg det i første post. 

Lenke til kommentar
On 4/27/2020 at 10:16 PM, CommanderKeen said:

I The Last of Us sitt tilfelle handler det nok om to ting. På den ene siden har PlayStation allerede inngått avtaler med forhandlere om salg av spillet. For eksempel antall og hvilke spesialversjoner de får osv. Sony er nødt til å overholde disse avtalene. I tillegg er spillet utelukkende historiedrevet, og Druckmann og resten av teamet hos Naughty Dog vil at flest mulig skal spille det fri for spoilers og oppleve ting sammen. Tror ikke det er helt tilfeldig at ny dato kom kun timer etter en lekkasje.

Quote

 

Sony forteller i et blogginnlegg at den nye datoen for The Last of Us Part II blir 19. juni. Spillet skulle opprinnelig slippes 29. mai, men ble utsatt på ubestemt tid for om lag en måned siden på grunn av koronapandemien. 

 

Burde man ikke da hurtiglansert spillet på digital plattform hvis man er redd for at spillere skal bli spoilet av den store lekkasjen? 19. juni er ganske langt frem i tid og det er et mirakel at man unngår spoilere bare en uke eller to.

Men jo, det er forståelig ift. avtaler man evt. må overholde men avtaler kan reforhandles under ekstraordinære forhold som man i grunn har 2 av her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...