Gå til innhold

Ruters selvkjørende buss skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag den ble testet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det høres fornuftig ut å oppskalere og introdusere dette i Oslo, om én uke, hvis det var trafikkfarlige situasjoner hver dag på Fornebu.

 

Går nok bra,helt til den første dødsulykken... ;)

Dødsulykker i trafikken hver dag. Menneskelige feil er ofte årsaken. Hvis bilen selv kan kjøre og mennesker heller kan trekke i nødbremsen ved behov så tror jeg på ferre ulykker

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det høres fornuftig ut å oppskalere og introdusere dette i Oslo, om én uke, hvis det var trafikkfarlige situasjoner hver dag på Fornebu.

 

Går nok bra,helt til den første dødsulykken... ;)

Dødsulykker i trafikken hver dag. Menneskelige feil er ofte årsaken. Hvis bilen selv kan kjøre og mennesker heller kan trekke i nødbremsen ved behov så tror jeg på ferre ulykker

Færre ulykker, men ellers enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøre en bil på et område med såpass tett trafikk av både kjørende, sparkende, syklende og gående, så tror jeg at jeg også ville skapt en "trafikkfarlig situasjon" hver dag. Litt avhengig av definisjonen av trafikkfarlig selvsagt.

 

Men hvor små gjenstander kan bilen oppdage? Kan den potensielt kunne kjøre over et ekorn, en liten hund eller et uforsiktig barn?

Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut å oppskalere og introdusere dette i Oslo, om én uke, hvis det var trafikkfarlige situasjoner hver dag på Fornebu.

 

Mer utfyllende artikkel her:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/p6eGGX/Ruter-har-inngatt-avtale-om-leie-av-opptil-50-selvkjorende-kjoretoyer--de-forste-kommer-i-vinter

 

Kort sammendrag:

* De nye bussene skal også ha verter som kan stoppe og ta over kontrollen.

* Maxfart 15km/h.

* Skal kun brukes på korte traser.

* Dette er også et prøveprosjekt som skal oppskaleres på sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dødsulykker i trafikken hver dag. Menneskelige feil er ofte årsaken. Hvis bilen selv kan kjøre og mennesker heller kan trekke i nødbremsen ved behov så tror jeg på ferre ulykker

 

Siste oppdaterte statistikk på fylkesbasis er frå 2017, då omkom 3 (tre) menneske i Oslotrafikken. Om ein sjølvkøyrande buss skulle forårsake eitt einaste dødsfall så er det ei auke på 33% og kan vel neppe sjåast på som eit trafikksikkerheitstiltak?

 

Det er neppe trafikksikkerheit som er motivasjonen for å sette slike bussar i drift, men kostnader. Det er betydelege beløp å spare per buss viss ein kan kvitte seg med lønna personale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem sitter så med ansvaret når det går galt? Er det verten som ikke grep inn i tide? Er det programmereren? Er skal vi risikere å spasere rundt 4-hjuls roboter konskvens-beskyttet av Ruters jurister? Eller er vi der at vi må innse at teknologien ikke er moden for å gjøre avmåling mellom unnamanøver, nedbremsing og hvem som skal skånes av passasjerer, fotgjengere eller medtrafikkanter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste oppdaterte statistikk på fylkesbasis er frå 2017, då omkom 3 (tre) menneske i Oslotrafikken. Om ein sjølvkøyrande buss skulle forårsake eitt einaste dødsfall så er det ei auke på 33% (...)

 

Hvordan kan du si det? Det ville kanskje vært en økning på 33% av forventede dødsfall for 2019, men jeg tror ikke det stemmer heller.

 

Dersom det inntreffer 4 dødsfall i 2019 er det en økning på 33% fra 2017, men det ville da vært relativt tilfeldig siden vi ikke vet noe om de andre 3 dødsfallene som da må skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har for så vidt nevnt dette før, men jeg tror selvkjørende busser kan fungere perfekt på spesialtilpassed strekninger. Shuttle-service for syklister og fotgjengere gjennom tunneler og over bruer, der det er ulovlig å gå eller sykle, burde f.eks. være veldig enkelt å få til. Dette er relativt ukompliserte strekninger, uten kryssende trafikk og uten av- og påkjøringer. De eneste komplikasjonene er starten og slutten på turen, men dette lar seg løse. I verste fall får man legge til lyssignaler i hver ende, som den selvkjørende bussen kan styre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...