Gå til innhold

KORTTEST: Pocophone F1 med Pixel Experience


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hva er det som er så ille med de skallene som ligger oppå Android egentlig? Har selv hatt både stock Android og masse mobiler med touchwiz, miui, LG og whatever og jeg klarer ikke helt å engasjere nok kalorier til å hate disse skallene. Stock Android er sikkert veldig raskt og kjekt, men så dørgende kjedelig da. For meg er det ofte mobilprodusentenes endringer som gjør Android verdt å bruke.

Så kan man si det man vil om disses evne til å oppdatere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snip

Hva er det som er «moro» med de forskjellige skallene som produsentene legger oppå Android da? Er det å ha to meldingsapper som frister? To app-butikker, og spillbutikker, innlogginer og brukerdata som er segregert mellom Google, Samsung, Huawei, Sony etc etc? Flere forskjellige helse-apper? Værdata fra to forskjellige leverandører på en gang? Notifikasjoner om alt mulig i hue og ræva, i ett sett?

 

Stock Android er eneste grunnen til å kjøre Android i mine øyne. Tar heller et rent OS som jeg kan konfigurere og lage slik jeg vil selv, enn og måtte sitte i timesvis å «rette opp» et bloata makkverk ala «TouchWiz» og lignende

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Snip

Hva er det som er «moro» med de forskjellige skallene som produsentene legger oppå Android da? Er det å ha to meldingsapper som frister? To app-butikker, og spillbutikker, innlogginer og brukerdata som er segregert mellom Google, Samsung, Huawei, Sony etc etc? Flere forskjellige helse-apper? Værdata fra to forskjellige leverandører på en gang? Notifikasjoner om alt mulig i hue og ræva, i ett sett?

 

Stock Android er eneste grunnen til å kjøre Android i mine øyne. Tar heller et rent OS som jeg kan konfigurere og lage slik jeg vil selv, enn og måtte sitte i timesvis å «rette opp» et bloata makkverk ala «TouchWiz» og lignende

Touchwiz eksisterer ikke lengre. Noen år nå siden det ble Samsung Experience som er vesentlig bedre. Stock Android er sørgelig kjedelig iforhold. Ikke særlig mye "bloat" lengre heller

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som er så ille med de skallene som ligger oppå Android egentlig? Har selv hatt både stock Android og masse mobiler med touchwiz, miui, LG og whatever og jeg klarer ikke helt å engasjere nok kalorier til å hate disse skallene. Stock Android er sikkert veldig raskt og kjekt, men så dørgende kjedelig da. For meg er det ofte mobilprodusentenes endringer som gjør Android verdt å bruke.

Så kan man si det man vil om disses evne til å oppdatere...

 

Samsung Experience.. Ikke touchwiz. Touchwiz er flere år siden det forsvant

Lenke til kommentar

........................

 

Som nevnt av andre er det i utgangspunktet ikke skallene som er problemet, men alle uinteressante appene som følger med og ofte legger seg dobbelt opp i tillegg til samme tjeneste fra Google. Gikk selv fra Nexus 5X til Huawei P20 siden jeg var litt nysgjerrig, og selv om Huawei ikke er helt krise på bloatware er det ille nok til at det uten tvil blir stock Android igjen neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er så ille med de skallene som ligger oppå Android egentlig? Har selv hatt både stock Android og masse mobiler med touchwiz, miui, LG og whatever og jeg klarer ikke helt å engasjere nok kalorier til å hate disse skallene. Stock Android er sikkert veldig raskt og kjekt, men så dørgende kjedelig da. For meg er det ofte mobilprodusentenes endringer som gjør Android verdt å bruke.

Så kan man si det man vil om disses evne til å oppdatere...

 

 

Jeg tror ryggmargsrefleks og gamle vaner er en stor årsak til at folk reagerer veldig negativt til skallene. For tidligere så var det reelt problem at mange produsenters GUI var så ressurskrevende at GUI'et i seg selv var nok til å skape lagg or merkbare forsinkelser i feks scroll, swipe, animasjon etc. I smartmobilens spede barndom var hardware spinkle greier og optimalisering av GUI ga fantastiske resultater. Mange som hang på feks xda forumet opplevde at selv smartmobiler som de egentlig hadde avskrevet og erstattet fikk et nytt og bedre liv etter enten en fullstendig overhaling med full ny custom ROM der alt av bloat er fjernet og et helt nytt OS er laget fra bunn, eller variasjoner der en roota mobilen,  strippet vekk bloat fra produsent og kanskje la inn ad block etc. 

 

Så ble jo hardware rimeligere og vi fikk stadig bedre cpu og mer ram og det var også flere produsenter som roet ned på mengde bloat og fokuserte aller mest på GUI, feks var Lg er et eksempel på en en produsent som skiftet og ble brukbar stock, HTC var kanskje ennå tidligere ute. Huawei er en annen som er helt grei stock. 

 

Ja det er fortsatt noen apps som eksisterer side om side om meg Google's apps. Men sålenge det ikke spiser ytelse, ikke ødelegger lagringsplass så er det til å leve med for de aller fleste. Og mange velger så se på det som et alternativ til stock android som ikke trenger custom ROM eller root eller plain android.

 

Det er ikke kritisk for brukerne i forhold til ytelses tap å kjøre stock smartphone idag,  selv om produsenten har lagt sitt skall og sitt GUI på toppen. Navigasjon og utseende er annerledes enn stock android, men ikke i så stor grad at folk sliter med bruken eller går seg fast i navigasjonen. Hardwaren idag gir oss plenty fart, minne og lagring så i realiteten så er det ikke et veldig merkbart tap å kjøre stock smartphone over stock android el custom ROM.

 

Et pluss med stock mobil er jo at du aldri trenger å stresse med at viktige apper slutter å virke pga rooting. Jada det finnes veier for å unngå at det detekteres at en mobil er rootet men som mange andre custom ROM brukere har erfart så skjer det plutselig saker feks etter en oppdatering el og når du trenger Vipps som mest så virker den plutselig ikke. Og du har egentlig ikke tid eller mulighet til å feilsøke eller fikse det på farten. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Leser gjennom en del av kommentarene her, og mye er riktig, men jeg synes ikke det er så mye bloatware lenger på f.eks Samsung. Ja det er noe ekstra apper her og der på de fleste slike skall, men noen av dem er jo ok også. Enig i at Sony har mye dritt som sløver ned og skal vekke deg midt på natta for å fortelle deg at «nå har jeg laget film av bildene dine!», men det er ikke alle som har så mye stæsj.

 

Og mange som kjører stock Android bruler jo uansett en annen launcher.

 

Så personlig synes jeg ikke det er så mye stress å ha et skall på min telefon.

Lenke til kommentar

Har prøvd "tilpasningene" fra huawei og sony, og er ikke i tvil om at rein android er å foretrekke. Og sony var absolutt verst. Ekstra pålogging og ekstra sted å få apper fra og som maser om oppdateringer og egne apper som erstatter "de vanlige" appene og masse drit som ikke uten videre kan avinstalleres. Slike "tilpasninger" kan sikkert gjøres bra eller ihvertfall akseptabelt, men jeg har tilgode å se noen gjøre det.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Tanken er kul! Men Xiaomi sitt OS er jo helt utrolig bra! Det er superraskt menyene er kule(synes jeg men DET er jo en egen debatt) MEN! man kan låse apper og virkelig holde de i minne! F.eks PoGo har kjørt uten å lukke seg i ukesvis :D  (6GB modell) funker IKKE på S9+ for å si det slik=) Det eneste man bør gjøre er å flashe XIAMOI.EU Romene for oss her i Norge(Europa). De opdaterer fort og submitter man en BUG løser de den kjapt:D
En annen ting med Custom OS( resurrection remix, lineage, pixel exp osv)! På dagens telefoner er det helt useless til daglig bruk. Man støter hele tiden på root detection, Bank id, Google pay, Citrix spesielt, osv.
 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...