Gå til innhold

Xbox One får støtte for mus og tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir jo spennende å se hvordan dette skal balanseres? Og hvor bra mus/tastatur fungerer i spill som ikke er optimalisert eller utviklet med tanke på bruken av det. Går da ut ifra at de med håndkontroller spiller med diverse former for aim-assist, hvorav de med mus og tastatur ikke har dette. Men det blir jo en vanskelig balansegang for at ting ikke skal følels urettferdig i online multiplayer osv..

 

Spesielt om dette skal fungere helt automagisk uten at utviklere må gjøre noe som helst. Ser for meg at det vil være en grei mengde med spill hvor håndtering av mus og tastatur vil fungere temmelig ymse. Og hvor mange utviklere kommer til å ta seg bryet med å optimalisere for bruken av dette?

Lenke til kommentar

nei det er på tide at de som holder fast på den teite joystick kontrollern får seg en lekse..

mus er mye bedre.. det er nyere teknologi også

problemet her er couch gaming.

 

en annen sak som er nevnt er matchmaking. MBK er overlegent mer presist de diskusjonen gidder jeg ikke diskutere på. Den tidligere fordelen konsoll har hatt er at alle har hatt det likt, bare skjerm og internett som har kunne vært fordeler. det er to faktorer. på pc er det mye flere faktorer i spill, ikke at det må være noen dårlig... Konsoll har på den måten vært mer "fair" og casual. Med enda en faktor i konsollmarkedet som MBK er det enda en faktor spillutviklere må tenke på, og her kommer det til å bli mange forskjellige løsninger. Det blir nok et mer sprik i spillerbasen her.

 

et annet punkt er at jeg aldri kan tenke mer musen kan føles veldig bra ut på 30fps. blir bra å teste, om det føles greit kan jo pc ha noe å lære av, da 30fps på pc føles tregt (som å dra i sirup) og hakkete så det holder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rkUbrO

 

Litt latterlig, men får håpe de som tillater det matcher de som bruker MKB mot andre som bruker MKB.

 

nei det er på tide at de som holder fast på den teite joystick kontrollern får seg en lekse..

mus er mye bedre.. det er nyere teknologi også

MKB er jo mye bedre ofc, men det er jo ikke rettferdig for de som bruker kontroll hvis de kommer opp mot noen med MKB. Hvis folk er så jævelig gira på og bruke MKB så spill på PC.

Lenke til kommentar

Flere grunner til at 30 FPS kan føles verre ut på PC kontra konsoll. En ting er jo at de som har 30 FPS på PC gjerne har det på grunn av svak maskinvare, så de har gjerne ikke en stabil 30 FPS så de har gjerne hoppende/ujevn FPS med høy frame-times og det blir jo ikke helt det samme som stabil 30 FPS og lave frame-times som gjerne er tilfellet på konsoll. Så er det jo dette med sitteavstander osv.. Er gjerne mer merkbart på en PC-skjerm du sitter klistret opptil kontra en TV hvor du gjerne har litt større distanse. 

 

Mus og tastatur er utvilsomt mer presist, men samtidig så har de fleste skytespill på konsoll alltid en form for aim-assist så du kan jo fint havne i situasjoner hvor gode spillere med gamepad er "bedre" enn gode spillere med mus og tastatur på grunn av fordelen som høy aim-assist kan gi. Så det er jo veldig spennende å se hvordan utviklere og Microsoft har tenkt til å løse og balansere det hele.

 

Det er jo ikke sånn at mus og tastatur sånn helt automatisk fungerer bra i spill heller, så hvordan løser Microsoft det når folk kobler til mus og tastatur og skal spille spill hvor utvikler ikke har tatt høyde for det i det hele tatt. Alt fra GUI-design og bevegelse med mus er jo ikke noe som automatisk vil fungere spesielt bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Blir jo spennende å se hvordan dette skal balanseres? Og hvor bra mus/tastatur fungerer i spill som ikke er optimalisert eller utviklet med tanke på bruken av det. Går da ut ifra at de med håndkontroller spiller med diverse former for aim-assist, hvorav de med mus og tastatur ikke har dette. Men det blir jo en vanskelig balansegang for at ting ikke skal følels urettferdig i online multiplayer osv..

 

Spesielt om dette skal fungere helt automagisk uten at utviklere må gjøre noe som helst. Ser for meg at det vil være en grei mengde med spill hvor håndtering av mus og tastatur vil fungere temmelig ymse. Og hvor mange utviklere kommer til å ta seg bryet med å optimalisere for bruken av dette?

Husker fortsatt nyheten om at noen PC-brukere hadde klart å hacke seg inn på Dreamcast-serverne til Quake 3 Arena. På den tiden var vel ikke aimassist særlig utbredt, og derfor var PC-brukerne mye, mye bedre enn Dreamcast-brukerne. Det ble litt støy av dette :D

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Spiller lite og når jeg først spiller vil jeg bruke kontrolleren.

Men har etterspurt mulighet for mus i Xbox operativ systemet generelt. F.eks for surfing etc så jeg har enda mindre grunn til å skru på PCen. Bruker jo mest mobilen for surfing men greit å ha muligheten med mus på Xbox.

Selv TVen min (og mange eldre TV modeller) støtter jo tastatur og mus så.

Tastatur har man jo alltid kunnet bruke for skriving generelt på Xbox men greit å kunne ha alternativet for spilling også sammen med mus.

Håper det er på plass i Insider preview snart. Har forsåvidt ikke prøvd etter siste update igår.

Lenke til kommentar

 

nei det er på tide at de som holder fast på den teite joystick kontrollern får seg en lekse..

mus er mye bedre.. det er nyere teknologi også

problemet her er couch gaming.

 

en annen sak som er nevnt er matchmaking. MBK er overlegent mer presist de diskusjonen gidder jeg ikke diskutere på. Den tidligere fordelen konsoll har hatt er at alle har hatt det likt, bare skjerm og internett som har kunne vært fordeler. det er to faktorer. på pc er det mye flere faktorer i spill, ikke at det må være noen dårlig... Konsoll har på den måten vært mer "fair" og casual. Med enda en faktor i konsollmarkedet som MBK er det enda en faktor spillutviklere må tenke på, og her kommer det til å bli mange forskjellige løsninger. Det blir nok et mer sprik i spillerbasen her.

 

et annet punkt er at jeg aldri kan tenke mer musen kan føles veldig bra ut på 30fps. blir bra å teste, om det føles greit kan jo pc ha noe å lære av, da 30fps på pc føles tregt (som å dra i sirup) og hakkete så det holder.

Du vet man ofte har mulighet for 60fps på konsoller ja??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...