Gå til innhold

Nikon slipper et helt nytt kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.. Tror jeg må vente noen generasjoner før jeg bytter ut A7R2.

Skuffet over at det ikke er noen AF-motor i overgangen, jeg har litt F-mount optikk fra 90-tallet, men uten autofokus kan jeg like greit bruke det med et mekanisk adapter på Sony. Da får jeg tilgang på gammel minoltaoptikk også :)

Lenke til kommentar

Virker som et godt hus. Synd de ikke har på plass lyssterk optikk. Får håpe adapteren er på metabones nivå i alle fall da!

 

Det kommer for det meste f1.8 fastobjektiver, men på grunn av konstruksjonen vil de fange mer lys, så du vil nok i praksis få samme resultat som med et f1.4 objektiv, etter det jeg har lest.

Alle objektivene har Nano-coating og fluor foran, som beskytter godt mot støv og skitt. Og værtetting.

Testbildene ser rimelig råe ut!

Lenke til kommentar

Det kommer for det meste f1.8 fastobjektiver, men på grunn av konstruksjonen vil de fange mer lys, så du vil nok i praksis få samme resultat som med et f1.4 objektiv, etter det jeg har lest.

Alle objektivene har Nano-coating og fluor foran, som beskytter godt mot støv og skitt. Og værtetting.

Testbildene ser rimelig råe ut!

Bl litt nysgjerrig nå, samme fra f4 til f2.8 også?

Endret av gwh
Lenke til kommentar

Det kommer for det meste f1.8 fastobjektiver, men på grunn av konstruksjonen vil de fange mer lys, så du vil nok i praksis få samme resultat som med et f1.4 objektiv, etter det jeg har lest.

Alle objektivene har Nano-coating og fluor foran, som beskytter godt mot støv og skitt. Og værtetting.

Testbildene ser rimelig råe ut!

Du sier noe der. Ikke tenkt over det. Burde vel måle T-stop (lys som når sensoren) for å sammenligne ordentlig! :) 

 

hva mener du med metabones nivå?

Utifra mine erfaringer og det jeg leser på nett så er vel Metabones Speedboster de beste adapterene på markedet, og det ville vært rart hvis Nikon lager noe til egne kamera som ikke er bedre enn det i alle fall. Hvis tredjeparts adapter blir bedre enn det Nikon lager selv så er det noe som skurrer. De er ganske avhengige av at folk kan bruke sin gamle optikk på disse nye kameraene i en ganske god stund framover vil jeg tro.

Lenke til kommentar

.....

Utifra mine erfaringer og det jeg leser på nett så er vel Metabones Speedboster de beste adapterene på markedet,

...

 

Dpreview har testet, men alt er pre-production så det er vel tidlig å konkludere. De virker i hvert fall positive for AF på enkeltbilde, litt mer tvilende til følgefokus. De skriver også at Nikon ikke gir ut detaljer om protokoll mellom hus og objektiv så det vil nok hindre/forsinke tredjeparts adaptere mellom Z og for eksempel Canon EF.

 

https://www.dpreview.com/articles/0039746111/what-s-the-nikon-z-like-with-adapted-lenses

 

Bedre T-stop er vel og bra og kan kompensere for litt dårligere blender når det gjelder eksponering, men ikke for dybdeskarphet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Synd at de lager konkurrenter til Sony sin mark 2 serie, nå når Sony er på mk3...

Kunne vært interessant med konkurranse på området.

Men ca 13.000,- mer bare for navnet? Neh.

 

Er enig i at de burde gått ut for å slå Sonys speilløse, ikke bare matche de. Men 13 000 mer? Z7 koster 36000 og A7R III koster 32 000 så der er det 5000 i forskjell. Z6 koster 20 000 mens A7 III koster hele 23 000.

 

Med mindre du prøver å påstå at Z7 konkurrerer mot A7 R II og ikke III? Det kan kanskje stemme i forhold til at A7R II er ganske lik i funksjoner, men for de aller fleste så er nok det A7R III den veies opp mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd at de lager konkurrenter til Sony sin mark 2 serie, nå når Sony er på mk3...

Kunne vært interessant med konkurranse på området.

Men ca 13.000,- mer bare for navnet? Neh.

 

Er enig i at de burde gått ut for å slå Sonys speilløse, ikke bare matche de. Men 13 000 mer? Z7 koster 36000 og A7R III koster 32 000 så der er det 5000 i forskjell. Z6 koster 20 000 mens A7 III koster hele 23 000.

 

Med mindre du prøver å påstå at Z7 konkurrerer mot A7 R II og ikke III? Det kan kanskje stemme i forhold til at A7R II er ganske lik i funksjoner, men for de aller fleste så er nok det A7R III den veies opp mot.

Z7 konkurrerer nok mot a7r2 ja.

5 fps, 45mp, et minnekort, 4k 30fps, bildestabilisering, 493 fokus punkt.

 

Mot

 

5 fps, 42mp, et minnekort, 4k 30fps, bildestabilisering, 424 fokus punkt.

Lenke til kommentar

Z7 konkurrerer nok mot a7r2 ja.

5 fps 9fps, 45mp, et minnekort, 4k 30fps, bildestabilisering, 493 fokus punkt.

 

Mot

 

5 fps, 42mp, et minnekort, 4k 30fps, bildestabilisering, 424 fokus punkt.

9fps, ikke 5. 

 

Mot A7R III

10 fps, 42MP, to minnekort, 4K 30fps, bildestabilisering, 399/425 fokus punkt

 

Ganske likt mellom de to nå, ikke sant? Og ikke minst er prisen mellom Z7 og A7RIII mer lik. Så på noen tilfeldige punkt som du har valgt ut er det eneste A7RIII vinner på det som angår doble minnekort. Ikke glem at Z7 og A7RIII har 120fps 1080p, det har ikke A7RII. Z7 har også et større grep som gjør det lettere å håndtere. Z7 har også bedre værtetting (Der er Sony dårlige). Z7 har også en liten OLED skjerm på toppen som mange setter pris på. Altså er Z7 bedre enn A7RIII og A7RII på flere områder. Hvorfor konkurrerer den bare mot den ene?

 

Dette er også før man har sammenlignet kvaliteten på bilder og video, hvor Z7 kan ha muligheten til å slå RIII der også. Jeg har aldri likt Nikon så for min del er det Sony som vinner (doble minnekort er et must for profesjonelle også), men det blir for dumt å påstå at Z7 hovedsaklig konkurrerer mot A7RII og ikke A7RIII. Den konkurrerer mot begge (siden RII er billigere), men på funksjoner så konkurrerer den hovedsaklig mot A7RIII.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 9 fps med låst eksponering, og ikke i raw.

 

A7r3 har altså 824 fokus punkt.

 

Z7 har litt lengre grep, ellers er det likt i størrelse med Sony.

 

Værtettning vet vi svært lite om. Ingen som har testet nikon z7.

Men Sony overlever 30 min under en hageslange.

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Ikke tenkt over det. Burde vel måle T-stop (lys som når sensoren) for å sammenligne ordentlig! :) 

 

Utifra mine erfaringer og det jeg leser på nett så er vel Metabones Speedboster de beste adapterene på markedet, og det ville vært rart hvis Nikon lager noe til egne kamera som ikke er bedre enn det i alle fall. Hvis tredjeparts adapter blir bedre enn det Nikon lager selv så er det noe som skurrer. De er ganske avhengige av at folk kan bruke sin gamle optikk på disse nye kameraene i en ganske god stund framover vil jeg tro.

nå koster jo nikon sitt adapter "bare" $250. Eller 1000kr om du kjøper det med kamera. Er ingen optikk i denne adapteren, så burde ikke være så vanskelig for Nikon å lage noe som virker bra.

Er dog litt spent om hvor bra adapteren takler 3djeparts-objektiver.

 

Men blir spennende å se om Metabones (eller andre) klarer å lage en adapter som overfører elektronikken. Da får jo Z-serien plutselig et veldig stort utvalg av objektiver.

Lenke til kommentar

Leverer Sony fortsatt sensor til Nikon? Tvilsomt de får noe bedre ut av det enn de som designer brikken originalt vil jeg påstå.

 

Flott at Nikon tar steget kanskje det kan dra med seg Canon slik at det blir litt mer konkurranse i denne delen av markedet.

 

Jeg undres hvor mye slikt FF speilløst selger. Tråden har 16 innlegg for noe som er "revolusjonerende" for Nikon. Laber interesse generelt eller for Nikon, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Leverer Sony fortsatt sensor til Nikon? Tvilsomt de får noe bedre ut av det enn de som designer brikken originalt vil jeg påstå.

 

Flott at Nikon tar steget kanskje det kan dra med seg Canon slik at det blir litt mer konkurranse i denne delen av markedet.

 

Jeg undres hvor mye slikt FF speilløst selger. Tråden har 16 innlegg for noe som er "revolusjonerende" for Nikon. Laber interesse generelt eller for Nikon, jeg vet ikke.

Det er visstnok fortsatt en Sony-sensor. D850 skal visstnok ha litt bedre bildekvalitet enn A7rIII, hovedsaklig fordi Nikon klarte å implementere ISO 64, men i praksis vil jeg tro at RAW-bildekvaliteten fra Nikon og Sony vil være identisk for alle praktiske formål. Selv om de bruker samme sensor kan kameraprodusentene gjøre litt forskjellige valg når det gjelder kretsene rundt sensoren og filterstacken forann sensoren, men det er ganske begrenset hvor stor invirkning det vil ha.

Endret av NZ2593
Lenke til kommentar

Leverer Sony fortsatt sensor til Nikon? Tvilsomt de får noe bedre ut av det enn de som designer brikken originalt vil jeg påstå.

 

Flott at Nikon tar steget kanskje det kan dra med seg Canon slik at det blir litt mer konkurranse i denne delen av markedet.

 

Jeg undres hvor mye slikt FF speilløst selger. Tråden har 16 innlegg for noe som er "revolusjonerende" for Nikon. Laber interesse generelt eller for Nikon, jeg vet ikke.

 

Fra det nikon sier så er dette en ny sensor, som ikke er samme som den de hadde i d850.

Det har vert mye snakk om at de skulle gå vekk fra Sony, og over til towerjazz.

 

Hva gjelder bildekvaliteten skal denne nye sensoren ha litt dårligere iso kvalitet enn Sony sin 42mp.

Skarphet kommer mye an på linsene, og nikon kameraet har kun to sålangt, og dette er ikke linser av høyeste kvalitet ifølge tidlige tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 9 fps med låst eksponering, og ikke i raw.

 

A7r3 har altså 824 fokus punkt.

 

Z7 har litt lengre grep, ellers er det likt i størrelse med Sony.

 

Værtettning vet vi svært lite om. Ingen som har testet nikon z7.

Men Sony overlever 30 min under en hageslange.

Har du kilde på det? Låst eksponering er ikke noe problem, men det er jo en selvfølge at det gjelder RAW når de annonserer 9 fps. 

 

Det er en hybrid av contrast og phase detect. Om det er hanoen fordeler vet jeg ikke (jeg har ikke sett tester), men å si 824 fokus-punkter er litt villedende.

 

Z7 har lengre og dypere grep. Alle som tester den sier at den er lettere å holde i enn Sony sitt. Det har en del å si.

 

Og de reklamerer med værtetting, noe Sony aldri har sagt noe på. Det har mye å si med tanke på reklamasjon og lignende, men også hvor mye du kan stole på kameraet i dårlig vær. Sony har kommet dårlig ut i tester sammenlignet med tradisjonelle speilrefleks med værtetting.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...