Gå til innhold

Har utviklet rekkeviddestandard for elsykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no.

 

Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted.

 

Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken.

Lenke til kommentar

Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted.

 

Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken.

 

Selvsagt ,men hvis du har en sykkel som er spesifisert ganske godt (Shimao Deore XT elller lignende så er ikke de komponentene gratis heller. Jeg har en Shimano E8000 motor på min og det virker som motoren er klart det svakeste leddet på disse syklene. Nesten sjokkerende hvor mange motorer jeg har vært igjennom. (Bafang og Shimano). Lyst å prøve Bosch motor neste gang, ettersom jeg har hørt at den kutter når man girer, slik at man slipper å slite ut drivverk etter 6mnd.

 

Men over til tema så er det veldig bra at det kommer en god standard. Har sett sykler med 500watt/timer som har vært oppgitt til 120km og 40-60km. Har fint klart å tømme 500watttimer på 1,5timer hvis det er snakk om mange høydemeter.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Selvsagt ,men hvis du har en sykkel som er spesifisert ganske godt (Shimao Deore XT elller lignende så er ikke de komponentene gratis heller. Jeg har en Shimano E8000 motor på min og det virker som motoren er klart det svakeste leddet på disse syklene. Nesten sjokkerende hvor mange motorer jeg har vært igjennom. (Bafang og Shimano). Lyst å prøve Bosch motor neste gang, ettersom jeg har hørt at den kutter når man girer, slik at man slipper å slite ut drivverk etter 6mnd.

 

Men over til tema så er det veldig bra at det kommer en god standard. Har sett sykler med 500watt/timer som har vært oppgitt til 120km og 40-60km. Har fint klart å tømme 500watttimer på 1,5timer hvis det er snakk om mange høydemeter.

 

Navgir + et kjede av høyere kvalitet vil gi deg relativt lang brukstid før det må vedlikeholdes. 6000 km er greit oppnåelig, 10 0000 km går fint det og, enkelte KMC kjeder for navgir kommer faktisk med 10 000 km garanti.

 

Men navgir har ulemper også. I forhold til utvendige gir er det dyrere, veier mer, er mindre effektivt og punkterer man er det en del mer stress å få ut hjulet av ramma. Det blir spennende å se hvordan norske Kindernay utvikler seg i løpet av noen år, det kan bli et navgir som har alle fordelene til et utvendig gir - uten ulempene til tradisjonelle navgir.

 

Og før vi begynner å diskutere beltedrift. Belter slites også ut, og de må byttes, og de knirker av og til.

 

Blandet erfaring med Shimano motoren. God erfaring med Bafang MAX-Drive motoren. Noe tull er det, men det er det også på Bosch og Yamaha. Det viktigste er at det kan rettes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted.

 

Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken.

Sure, men nå vet vi jo at det ikke kommer til å skje, i beste fall de klarer å bytte et tannhjul som du MÅ kjøpe originalt om du skal reparere den hos de som koster 3-4x av hva tannhjulet burde koste. Og om en mosfet på kontrolleren er røket, en del til hva 7 kr? Så vet du at eneste du ville blitt tilbudt er å eventuelt bytte hele enheten, eller kontrolleren for flere tusen kroner. Eller om du får en kortslutning i statoren som er det som mest sannsynlig skjer når en motor går i stykker så er det ingen som kommer til å tilby å rewire statoren din selv om det er fult mulig med 200 kr i deler. Det er for tidskrevende for å få gjort hos en betalt arbeider når det gjelder elsykkel.

 

Du vet like godt som meg at alternativet i de aller fleste tilfeller vil være at et lokalt verksted kan bytte ut hele huset, men om det ikke er noe standard for hvordan de passer i ramma, tvinges forbrukeren til å kjøpe noe som muligens er vanskelig/umulig å få tak i, og de tvinges til å kjøpe av samme leverandør som kanskje fremdeles har laverer produkter av like dårlig kvalitet til alt for høy pris.

Lenke til kommentar

 

Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no.

 

Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted.

 

Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken.

Nei i dag er alt som regel bruk og kast og den tendensen ser ut til å gå videre kan ikke se for meg at noen reparerer min tv eller kjøleskap i dag hvis du ringer de som selger dette så er det et stort spørsmålstegn i tryne på dem så rep i dag er like NOPE og det er synd det skal være sånn men slik er samfunnet blitt i dag Husker i de gode dager man kunne reparere sko, tv osv de dager er desverre talte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...