Gå til innhold

[Løst] Utbytte spørsmål


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The shares in Aker BP ASA will be traded ex dividend USD 0.3124 (NOK 2.53) as

from today, 01.08.2018.

Aksjene i Aker BP ASA noteres ex utbytte USD 0,3124 (NOK 2,53) fra og med i dag,

01.08.2018.

 

 

Står vel i selve børsmeldingen tenker jeg. Da betyr det vel at man tryggt kan selge de på denne dato også vil jeg tro "med"-betegnelsen skulle bety.

 

Men hvordan er det med skatterapportering på utbytte. Må det skje adskillet i fra Aksjesparekontoen. At man må fylle ut RF-skjemaer på dette? Eller beregnes det på det totale uttaket sånn som ASK ellers fungerer?

Lenke til kommentar

Står vel i selve børsmeldingen tenker jeg. Da betyr det vel at man tryggt kan selge de på denne dato også vil jeg tro "med"-betegnelsen skulle bety.

 

Men hvordan er det med skatterapportering på utbytte. Må det skje adskillet i fra Aksjesparekontoen. At man må fylle ut RF-skjemaer på dette? Eller beregnes det på det totale uttaket sånn som ASK ellers fungerer?

 

Med ASK har du ingen papirarbeid, slik jeg har forstått det. Desto mindre er det snakk om utenlandske aksjer.

Lenke til kommentar

Som man jo ikke (amerikanske aksjer f.eks.) får kjøpt via et ASK likevel med unntak av de som befinner seg i EU/EØS. Du kan få kjøpt amerikanske aksjer via f.eks. en Nordnet Link-konto (forsikring) eller hos andre tilretteleggere som har "link"-konto. Kanskje det er noe rapportering der da, som man må gjøre for utbytte? Ellers så er vel link nokså likt en ASK, men kanskje litt annerledes likevel, da man kan kjøpe

Endret av G
Lenke til kommentar

Utbytte kan med befriende virkning for selskapet utbetales til den som er registrert eier på utbetalingstidspunktet, jf. verdipapirregisterloven § 7-4 jf. allmennaksjeloven § 4-13 (for ASA).

 

Selger du aksjen klokka tolv og dette registreres klokka ett er det ny eier som er berettiget til utbetaling hvis denne skjer klokka tre. Hvis du avtaler noe annet med kjøper (f.eks. at du likevel skal ha utbyttet den dagen) må du eksplisitt gjøre selskapet oppmerksom på det før utbetalingen skjer.

Lenke til kommentar

Børsnoterte selskap henter og betaler ut på bakgrunn av aksjonærlistene fra dagen før ex-dagen. Du kan altså selge aksjene ved åpning på ex-dagen uten at det påvirker utbytte. Du kan ofte se at det oppgis som "ex + 2", noe som henger igjen fra tiden hvor informasjonsdelingen mellom meglerhus og VPS ikke gikk så fort som idag. Vil du være helt sikker så sitter du på aksjene et par dager etter ex-dag, men har aldri hørt at det har vært et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...