Gå til innhold

TEST: Raspberry Pi 3 Model B+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi har en veldig god community som er litt lokomotiv for de andre løsningene som har dukket opp inspirert av Element 14.

Du kan laste ned alle numrene som er kommet ut om du trenger inspirasjon til et Pi-prosjektet.

https://www.raspberrypi.org/magpi/

Mye av dette kan lett overføres til andre lignende knøttepc-dingser som Orange Pi (GPIO-header er rotert 180 grader)

Årsaken til at det ikke er mye ekstra stash som SATA og eMMC på kortet er fordi dem vil beholde prisen lav.
En kan jo alltids ofre et par USB-porter til en SATA-kontroller og en USB-minnepinne.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg har spurt om dette før, men jeg har aldri fått et ordentlig svar.

 

I alle andre sammenhenger, sammenlikner dere forskjellige produkter mot hverandre. Men akkurat når det gjelder ARM enkortspc, så ignoreres hele markedet konsekvent til fordel av Raspberry Pi. Hvorfor er det sånn?

 

Hvis jeg ikke hadde visst bedre, hadde jeg vært fristet til å tro at dere hadde aksjer i det.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig fordi det er dem som har mest markedsandeler og med mest omtaleverdi. Det er er en haug med kloner som er mer eller mindre kompatible, billigere, dyrere og med mer eller mindre ekstra stash, men Raspberry Pi er fremdeles den som er best egnet for dem som ikke har satt seg mye inn i emnet. De folkene med oversikt over alternativene slik som deg vet hva dem vil ha uansett og finner også gjerne andre forum eller steder å hente info fra.

Uansett hadde det vært kjekt med dekning av andre alternativer også. Selv er jeg godt fornøyd med Orange Pi Plus 2e som jeg kjøpte istedet for Raspberry Pi. 2 GB RAM, full båndbredde på alle USB-portene, god HW for videodekoding/encoding, kostpris p.g.a kinesisk politikk, Retropi støtte, overklokkbarhet samt god Armbian-støtte gjorde utslaget for min del. Dette er rett og slett en meget god deal når man i tillegg har full GPIO støtte. Orange PI er sære på kamerastøtte, og Plus 2e mangler skjerm-utgang om man trenger å ta det med i beregningen. Bra og kompatible Android-images er litt pes å finne, men de finnes. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har ikke satt meg så mye inn i Odroid, men AllWinner H3-baserte dingser støtter bl.a h.265 hardware-dekoding og kan teknisk kjøre ut opp til 4K over HDMI. Det ligger en dedikert Kodi-partisjon som kan bootes brukervennlig i RetrOrangePi imaget. Generelt har Mali 400 bredere støtte enn 450 som var grunnen til at jeg gikk for H3 framfor en nyere H5.

C2 har litt nyere arkitektur også med Mali 450, og da lønner det seg som regel å sjekke ekstra godt opp om kompatibiliteten er god nok. Det går seg dog vanligvis til over tid.

Ser ut til at Kodi har implementert støtte for C2 siden det er lagt ut på wiki hvis det bare er det som er viktig.

https://kodi.wiki/view/ODROID

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe en slik til å bruke som mediastasjon som kjører Kodi, men såvidt jeg skjønner så lønner det seg å gå for en Odroid C2:

https://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php?g_code=G145457216438

 

Den har både eMMC, HDMI2.0, og hardware støtte for h265.

 

Noen som har erfaring eller råd vdr. denne?

Jeg har brukt RPi til Kodi-stasjon i flere år, men mangel på hardware støtte for h.265 og litt annet diverse fikk meg til å droppe RPi.

 

Jeg gikk for en NVIDIA Shield TV istedet, superfornøyd for å si det mildt :)

 

https://prisguiden.no/produkt/nvidia-shield-tv-16gb-fjernkontroll-312506

Lenke til kommentar

Jeg har brukt RPi til Kodi-stasjon i flere år, men mangel på hardware støtte for h.265 og litt annet diverse fikk meg til å droppe RPi.

 

Jeg gikk for en NVIDIA Shield TV istedet, superfornøyd for å si det mildt :)

 

https://prisguiden.no/produkt/nvidia-shield-tv-16gb-fjernkontroll-312506

 

Ja, den Shield'en ser fin ut, men prisen er jo en del strammere da. Men er det noen andre forskjeller man må tenke på i forhold til Rpi, når den bare skal brukes til å kjøre Kodi?

Lenke til kommentar

Ja, den Shield'en ser fin ut, men prisen er jo en del strammere da. Men er det noen andre forskjeller man må tenke på i forhold til Rpi, når den bare skal brukes til å kjøre Kodi?

Har hatt mindre problemer med Shield'en enn RPi. Den kjører android 8, så du kan installere alle apper som kjører på android (men det er best med apper som er optimalisert til android TV).

 

Brukervennlighet er jo et stort pluss og den er ikke så veldig mye større enn en RPi. Den har også 1000 mb ethernet og ac-wifi.

 

Den støtter 4K HDR og Dolby Atmos/DTS:X via HDMI 2.0. Den støtter også USB-DAC om du skulle ønske det.

 

Alt etter hvilken versjon du kjøper så kommer det med en fjernkontroll i tillegg til en spillkontroll, da kan du spille android-spill og gamle spill (via f.eks RetroArch).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rpi er ikke anbefalt til Kodi p.g.a ytelsesproblemer en får når full hardware-akselleresjon mangler på den. Du er begrenset til relativt lav bitrate da kun ARM er litt seig å dekode på. Du kan skvise ut 4K på Rpi 3B+, men det er 15 Hz.

 

H3/H5 er opprinnelig designet for set-top bokser for TV og digital video  og er sånn sett et bedre valg.

H3 er godt støttet i Linux nå og er i prime-time. H5 begynner å komme seg, men er fremdeles work in progress.  

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...