Gå til innhold

SAMLETEST: 65-tommers TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dere kalibrerte tv'n skikkelig med en kalibreringa blueray eller dvd, ellers så er slike tester NULL verdt for tv'n kommer med en innstilling gjerne kalt 'demonstration' eller de butikk klare.

 

Har gjort det på flere tv'er selv og det endret brått bildekvaliteten på flere av tv'ene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at de testet TV'ene uten kalibrering, men funnet den forhåndsinnstillingen med best farger, for å finne den TV'en som gir best bilde for folk flest.

Folk flest kobler bare til TV'en og er fornøyd, de har jo tross alt kjøpt en større TV enn de hadde og er mektig imponert over størrelsen, for det er jo tross alt det som betyr noe for folk flest.

 

Vi har hatt 2 billige TV'er, en 42" og en 60" (begge LG plasma) og er fornøyd med bilde etter kalibrering. Det er godt mulig bildet hadde vært enda bedre om vi hadde kastet 10.000kr ekstra i hver TV, men så viktig er ikke TV-bildet for oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

65 tommer i det prissjiktet dere har testet her en noe man generelt bør styre unna.

 

Har gått og tenkt mye frem og tilbake det siste halve året på dette selv, skal jeg kjøpe en god 55", eller en middels 65". Endte til slutt opp med å kjøpe en 55" C7V. 

 

Har en Panasonic PX70 som har gjort jobben i ca 10 år nå, så bør være en grei oppgradering på størrelse uansett.

Endret av Zicos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har gått og tenkt mye frem og tilbake det siste halve året på dette selv, skal jeg kjøpe en god 55", eller en middels 65". Endte til slutt opp med å kjøpe en 55" C7V. 

 

Har en Panasonic PX70 som har gjort jobben i ca 10 år nå, så bør være en grei oppgradering på størrelse uansett.

Hadde jeg vært deg og grublet over et slikt valg i et halvt år, hadde jeg like gjerne spart opp litt i den perioden, og tatt 65" LG B7. Den kostet på et tidspunkt 19 999 kr. Det er kun 7k i forskjell på et produkt som skal vare hvor lenge?  :)

 

Jeg synes generelt at folk er lite flinke til å vurdere tidsforbruk og engasjement, når de budsjetterer for innkjøp. Brenner en for lyd og bilde, vet med seg selv at en ser TV eller film tosifret antall timer i uka, så ser jeg ingen grunn til å la være å kjøpe i premium-segmentet med en vanlig norsk lønn. 

 

Det som derimot burde diktere valget, er omgivelsene dine. Har du en liten stue med kort sittedistanse fra sofa til TV, ville jeg også umiddelbart avskrevet en 65-tommer. Men det blir noe annet igjen.  :hmm:

 

 

Her er anbefalingen jeg egentlig ville gjort for de som er ekstreme sportsentusiaster. Sony Bravia XF9005.

 

Det Tek gjør aldeles feil i denne testen, er at de anbefaler årets budsjettmodeller, i stedet for fjorårets sterkt prisreduserte toppmodeller. Det er fjorårets toppmodeller med en enorm prisreduksjon, som totalt dominerer i det segmentet der.  :hm:

 

F. eks. 65-tommere:

 

Sony XE9005 (17 999,-) ---> Sony XF75 (15 999,-)

 

Samsung MU8005 (12 990,-) ---> Samsung NU7455 (14 990,-)

 

I tillegg ville jeg anbefalt å skaffet en god ny dekoder for best bildekvalitet. Canal Digital kjører jo en ganske rå kampanje foran VM der du får 6 mnd kanalpakke gratis, 3 stk OnePlace-dekodere med 4K + HDR støtte til 490 kr, fri installasjon (trenger egentlig ikke parabol, fordi dekoderne er internett-baserte). På Elkjøp får en jo i tillegg et gavekort på 2500 kr når en signerer denne avtalen, uten at en trenger å kjøpe noe annet. Det er ganske sykt det.  :tease:

Endret av Agentspoon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

65 tommer i det prissjiktet dere har testet her en noe man generelt bør styre unna.

Gjelder denne påstanden fortsatt, nå som det har gått en del år med tickle down effekt fra premiumsegmentet?

 

Hoppet over det viktigste for sport når det gjelder TV, nemlig oppdateringsfrekvens (Hz). Ser du mye på sport, bør man prioritere 120 Hz native på TVen, ikke sånn 60 Hz native med 240 Hz boosted greier.

Hvorfor det? Sendingene går ikke i 100/120 Hz, da blir det uansett juksing med dupliserte bilder.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Enig med flere her. Topp-tver fra i fjor er jo så utrolig mye bedre enn disse. Håpløst å kjøpe ny modell i juni.

 

NetonNet solgte 65-tommer 8-serie Philips som var en FALD-tv til 9.990 forrige uke. Veiledende var vel 25.000 eller noe sånn da den kom. Helt sinnsykt. Ville vært et utrolig mye bedre kjøp.

Ellers stusser jeg litt på at man skryter Tizen så veldig opp, og Android så mye ned. Hos Android får man med Chromecast «gratis» noe mange setter pris på. Android TV-er blir også oppdatert i flere år - i motsetning til Samsung som gjerne kaster ut apper etter to år.

 

En annen ting jeg stusser på er at man ikke tar med lysstyrke. Kunne nevnt UHD Premium noe de ikke gjør (?). Med Powers 20% kampanje med DNB mastercard kunne man vel få en 65 OLED for ca 17k for ikke lenge siden. Lite value for money ved å kjøpe noen av disse TV-ene. På LED får man fantastisk gode TV-er hvis de er lyse nok, har baklysbelyst og lokal dimming. Skjønner dette skal være en enkel test, men virker ikke som testerne har lagt noe velt på dette.

Største problemet er at man anbefaler folk middelklass TV-er når man kan få fjorårets highend til samme pris. Evt vent til høsten med å kjøpe disse TV-ene. Er man heldig får man dem til 40-50% rabatt.

Lenke til kommentar

Enig med flere her. Topp-tver fra i fjor er jo så utrolig mye bedre enn disse. Håpløst å kjøpe ny modell i juni.

 

NetonNet solgte 65-tommer 8-serie Philips som var en FALD-tv til 9.990 forrige uke. Veiledende var vel 25.000 eller noe sånn da den kom. Helt sinnsykt. Ville vært et utrolig mye bedre kjøp.

Ellers stusser jeg litt på at man skryter Tizen så veldig opp, og Android så mye ned. Hos Android får man med Chromecast «gratis» noe mange setter pris på. Android TV-er blir også oppdatert i flere år - i motsetning til Samsung som gjerne kaster ut apper etter to år.

 

En annen ting jeg stusser på er at man ikke tar med lysstyrke. Kunne nevnt UHD Premium noe de ikke gjør (?). Med Powers 20% kampanje med DNB mastercard kunne man vel få en 65 OLED for ca 17k for ikke lenge siden. Lite value for money ved å kjøpe noen av disse TV-ene. På LED får man fantastisk gode TV-er hvis de er lyse nok, har baklysbelyst og lokal dimming. Skjønner dette skal være en enkel test, men virker ikke som testerne har lagt noe velt på dette.

Største problemet er at man anbefaler folk middelklass TV-er når man kan få fjorårets highend til samme pris. Evt vent til høsten med å kjøpe disse TV-ene. Er man heldig får man dem til 40-50% rabatt.

 

Se på LGs SK8500 for TV med rå lysstyrke, full array local dimming (bakbelysning) og gnistrende farge til en helt rå pris!

Lenke til kommentar

 Android TV-er blir også oppdatert i flere år - i motsetning til Samsung som gjerne kaster ut apper etter to år.

Du har ikke tilfeldigvis lenke til datamaterialet som bygger opp under denne påstanden? Nyskjerrig, fordi den ene Samsung TV-en hos oss fikk oppdateringer i 4 år før det var slutt, mens den andre, som er på 4 året, får fortsatt oppdateringer, begge mellomklasse / øvre mellomklassemodeller.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis lenke til datamaterialet som bygger opp under denne påstanden? Nyskjerrig, fordi den ene Samsung TV-en hos oss fikk oppdateringer i 4 år før det var slutt, mens den andre, som er på 4 året, får fortsatt oppdateringer, begge mellomklasse / øvre mellomklassemodeller.

At Samsung TV-en ble oppdatert i 4 år med helt nye apper og ny funksjonalitet stiller jeg meg uforstående til.

 

 

Det samme kan langt fra siges om Samsungs Tizen, LGs webOS og Panasonics myHomeScreen (tidl. Firefox OS). Hvert år introduceres nye funktioner. Det er jo Smart TV, forstås. Der er fuld fart på. Så meget fart på, at disse tv-platforme, som alle har eksisteret siden minimum 2015, ikke en eneste gang er blevet opdateret til seneste udgave af styresystemet. Den seneste version er i stedet forbeholdt årets nye modeller.

 

Bliver det anderledes i 2018? Nej.

 

Apps forsvinder og sikkerheden halter

Ved at undlade at opdatere styresystemet i tv-skærme, går brugere glip af sikkerhedopdateringer og funktionalitet.

 

De manglende opdateringer fragmenterer platformen, hvilket fører til, at apps og tjenester med tiden forsvinder. Det sker blandt andet fordi skærmene ikke længere understøtter de aktuelle videoformater. Der er mange eksempler på, at bl.a. Netflix, DR TV, Viaplay, TV2 Play, YouTube, Eurosport Player og andre tjenester forsvinder på få år gamle TV.

 

Videre kan vi lese:

 

 

 

Android TV skiller sig ud Midt i mørket lyser Android TV op. Selvom styresystemets ydelse ikke får de pæneste ord med på vejen, skal det have ros for at modtage regelmæssige opdateringer.

 

Sony, TCL og Philips er alle i gang med at udrulle Android 7.0 på tværs af en række modeller. Producenterne får hjælp af Google til at holde Android TV-platformen opdateret. Den blev introduceret i 2014 baseret på Android 5.0 (Lollipop) og blev implementeret i de første tv-skærme i foråret 2015.

 

Sidenhen har Sony opdateret samtlige modeller til version 5.1 og senere 6.0. Selskabet er på nuværende tidspunkt i gang med at udrulle 7.0 til samtlige solgte Android TV. Sony har også bekræftet, at Android 8.0 udrulles på i hvert fald 2018-modellerne, men har endnu ikke kommenteret på tidligere modeller.

 

Philips har droppet første generation af Android TV, men har ellers fulgt samme drejebog som Sony. Selskabet har bekræfet, at Android 8.0 udrulles senere, men har ikke bekræftet til hvilke modeller.

 

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1525688438

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...