Gå til innhold

Nederland skal få verdens første beboelige 3D-printede hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse selger til folk som liker hippe markedsføringsord og teknisk "mote". Med fri flyt av arbeidskraft i EU tror jeg ikke helt på argumentet om mangel på murere i Nederland. Det kan umulig være så vanskelig å få tak i en østeuropeer som hevder han kan mure..

 

Så vidt jeg kan se tilbyr disse husene litt friere utforming på noen områder, men også mer begrenset utforming på andre områder. Veggtykkelse, materialvalg, mange ulike veggsjikt, helt rette flater som egner seg som vegger for malerier, hyller, reoler, skap etc.

 

Folk som biter på 3D-print basillen vil før eller siden bli klar over at 3D-print er bare nok et "verktøy" til bygging. Det er ingen universalløsning. Det egner seg for noe, men slett ikke alt.

Lenke til kommentar

Disse selger til folk som liker hippe markedsføringsord og teknisk "mote". Med fri flyt av arbeidskraft i EU tror jeg ikke helt på argumentet om mangel på murere i Nederland. Det kan umulig være så vanskelig å få tak i en østeuropeer som hevder han kan mure..

 

Sliter vel med det samme her til lands..

Lenke til kommentar

Disse selger til folk som liker hippe markedsføringsord og teknisk "mote". Med fri flyt av arbeidskraft i EU tror jeg ikke helt på argumentet om mangel på murere i Nederland. Det kan umulig være så vanskelig å få tak i en østeuropeer som hevder han kan mure..

 

Så vidt jeg kan se tilbyr disse husene litt friere utforming på noen områder, men også mer begrenset utforming på andre områder. Veggtykkelse, materialvalg, mange ulike veggsjikt, helt rette flater som egner seg som vegger for malerier, hyller, reoler, skap etc.

 

Folk som biter på 3D-print basillen vil før eller siden bli klar over at 3D-print er bare nok et "verktøy" til bygging. Det er ingen universalløsning. Det egner seg for noe, men slett ikke alt.

 

Uvant skeptisk simen? Greia er jo at 3D print er i sin spede barndom if even that. Og potensialet kan derfor være svært stor på sikt. Per idag er det mange begrensninger i teknologien men det er nok ting som endres over tid slik at det blir langt enklere å skape det kundene ønsker på sikt. Fordelene med å kunne stole mer på automatikk fremfor ustabil eller dårlig skolert arbeidskraft er også noe som taler for 3D av bolig.

 

Det bygges mye rask idag, både mindre private prosjekter og større boligprosjekter. Vet om folk som har måtte legge ned over 15% av kjøpesum på feilretting og forbedring fordi når kravene til utbygger kom inn så forsvant foretaket bak i konkurs. 3D print kan gi repeterbare bygg, der feil kan lukes ut alt på modelleringsfasen.

 

Jeg tror at på sikt så kan 3D print bidra til bedre boliger uten at kostnadene øker som de ville gjort om en skulle valgt høyere standard med større ordinær arbeidsstokk. At 3D print blir billigere for sluttkunde har jeg liten tro på. Det er for mange aktører som ønsker å høste gevinst i forskjellige ledd til at det skjer med det første.

 

Det vil fortsatt være behov for fagfolk og håndverkere selv om en bygger med 3D print. Men endel manuelt arbeid forsvinner og da kan man heller sørge for at det brukes de beste folkene på el, vvs, modellering, slik at en unngår skjulte feil når bygget er komplett. Og dette bør en kunne klare uten å øke kvm prisen på boligen. Altså bedre bolig til samme pris som ordinær bolig. Vi er ikke der ennå men jeg den dagen vi kommer dit så kjøper jeg gjerne 3D printet bolig.

 

Det vil nok ta veldig lang tid, om en noen gang kommer dit at 3D print bolig vil bli universelle og vil kunne dekke alle boligbehov. Dette er nok mer en nisje som vil finne sin plass side om side med tradisjonell boligutvikling. 3D print vil være veldig bra for noen prosjekter og langt fra det foretrukne for andre. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...