Gå til innhold

FEATURE: Vil gjøre en forskjell for inaktiv ungdom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trening skal ikke være gøy

Helt enig, det er teit å kombinere noe sunt med noe man får lyst til å gjøre. Trening skal gjøre vondt, og gi en vond smak i munnen når man er ferdig. Helst skal man ønske å aldri gjøre det igjen. Hver gang. Det er motiverende.

 

Edit: /s

Endret av XmasB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trening skal ikke være gøy

 

Helt enig, det er teit å kombinere noe sunt med noe man får lyst til å gjøre. Trening skal gjøre vondt, og gi en vond smak i munnen når man er ferdig. Helst skal man ønske å aldri gjøre det igjen. Hver gang. Det er motiverende.

Hvorfor er det teit? Nå er vel ikke dette prosjektet myntet på machomenn som finner motivasjon i smerte, men ungdom som har store problemer med alt som har med fysisk fostring å gjøre og mest sannsynligvis hater all sport. En person med den innstillinga du tydeligvis har, vil jeg tro er etter forholdene ellers, i såpass god form likevel. Hadde alle vært slik ville ikke dette prosjektet vært påtenkt engang. Hvis dette blir en suksess og det i fremtiden har utviklet seg og blitt mer tilgjengelig (og det er mange nok interessante spill), tror jeg det kan gjøre hverdagen til mange ungdom i målgruppen mye bedre. Også mange med f.eks psykiske problemer som ofte ikke "orker" å få noe mosjon, kan bli mye bedre hvis de nærmest "kan lures" til å trene mer med slike tiltak.

Lenke til kommentar

 

 

Trening skal ikke være gøy

Helt enig, det er teit å kombinere noe sunt med noe man får lyst til å gjøre. Trening skal gjøre vondt, og gi en vond smak i munnen når man er ferdig. Helst skal man ønske å aldri gjøre det igjen. Hver gang. Det er motiverende.

Hvorfor er det teit? Nå er vel ikke dette prosjektet myntet på machomenn som finner motivasjon i smerte, men ungdom som har store problemer med alt som har med fysisk fostring å gjøre og mest sannsynligvis hater all sport. En person med den innstillinga du tydeligvis har, vil jeg tro er etter forholdene ellers, i såpass god form likevel. Hadde alle vært slik ville ikke dette prosjektet vært påtenkt engang. Hvis dette blir en suksess og det i fremtiden har utviklet seg og blitt mer tilgjengelig (og det er mange nok interessante spill), tror jeg det kan gjøre hverdagen til mange ungdom i målgruppen mye bedre. Også mange med f.eks psykiske problemer som ofte ikke "orker" å få noe mosjon, kan bli mye bedre hvis de nærmest "kan lures" til å trene mer med slike tiltak.

Beklager om det ikke var åpenbart at svaret mitt var ironisk. Jeg trodde det var tydelig, men skulle kanskje avsluttet med "/s". ?

 

Vi er helt enige.

 

Jeg skulle gjerne hatt noe som gjorde trening mer morsomt og motiverende. Det nærmeste jeg har kommet er spill på mobilen (som Ingress og Pokémon Go) for å motivere til å gå mer og utforske nye steder.

Lenke til kommentar

 

 

 

Trening skal ikke være gøy

Helt enig, det er teit å kombinere noe sunt med noe man får lyst til å gjøre. Trening skal gjøre vondt, og gi en vond smak i munnen når man er ferdig. Helst skal man ønske å aldri gjøre det igjen. Hver gang. Det er motiverende.

Hvorfor er det teit? Nå er vel ikke dette prosjektet myntet på machomenn som finner motivasjon i smerte, men ungdom som har store problemer med alt som har med fysisk fostring å gjøre og mest sannsynligvis hater all sport. En person med den innstillinga du tydeligvis har, vil jeg tro er etter forholdene ellers, i såpass god form likevel. Hadde alle vært slik ville ikke dette prosjektet vært påtenkt engang. Hvis dette blir en suksess og det i fremtiden har utviklet seg og blitt mer tilgjengelig (og det er mange nok interessante spill), tror jeg det kan gjøre hverdagen til mange ungdom i målgruppen mye bedre. Også mange med f.eks psykiske problemer som ofte ikke "orker" å få noe mosjon, kan bli mye bedre hvis de nærmest "kan lures" til å trene mer med slike tiltak.
Beklager om det ikke var åpenbart at svaret mitt var ironisk. Jeg trodde det var tydelig, men skulle kanskje avsluttet med "/s". ?

 

Vi er helt enige.

 

Jeg skulle gjerne hatt noe som gjorde trening mer morsomt og motiverende. Det nærmeste jeg har kommet er spill på mobilen (som Ingress og Pokémon Go) for å motivere til å gå mer og utforske nye steder.

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

 

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet

Lenke til kommentar

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

 

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet 

 

 

Fullstendig uenig. Det er ingenting galt i å søke motivasjon for å trene eller bevege seg. Hva som motiverer er forskjellig fra person til person. Det viktigste er at man gjør noe. Jeg velger å snu på det: Du kommer ikke langt i livet dersom du rakker ned på de som ikke er bygget opp akkurat som deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

 

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet 

 

 

Fullstendig uenig. Det er ingenting galt i å søke motivasjon for å trene eller bevege seg. Hva som motiverer er forskjellig fra person til person. Det viktigste er at man gjør noe. Jeg velger å snu på det: Du kommer ikke langt i livet dersom du rakker ned på de som ikke er bygget opp akkurat som deg selv.

Den eneste motivasjon burde være å holde deg i form, alt kan ikke være morsomt i livet.

Lenke til kommentar

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet

 

Den eneste motivasjon burde være å holde deg i form, alt kan ikke være morsomt i livet.

 

Hvis du er litt åpen for at ikke alle skrudd sammen som deg, så innser du kanskje at det for alle ikke er nok. Hadde det vært nok ville vi neppe sett at 1 av 4 ungdom var overvektige. Supert om du har motivasjon til å trene ofte og holde deg i god form, men en del av befolkningen sliter med dette.

 

Litt urovekkende å se at noen får seg til rakke ned på de som forsøker å finne ekstra motivasjon for å gjøre livet sitt bedre. Men om disse uttalelsene er representative for deg som person så har du kanskje valgt god form fremfor sosiale evner. Vet ikke hvor gammel du er, men i voksenlivet kommer man ikke langt med sånne holdninger. Velger heller å tro at du egentlig er en oppegående person som bare har valgt å formulere deg litt skarpt.

 

Alt kan ikke være morsomt i livet, men livet blir mer morsomt når man forsøker å mer moro der man kan. Om motivasjonen er god form alene, eller også fordi det er gøy å drive på med spiller egentlig liten rolle når sluttresultatet blir det samme. Det er en grunn til at det er lettere å få barn til å drive på med fotball enn å løpe rundt en bane hele dagen. De synes det er morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trening må gi mening. Hvis det oppleves som meningsløst, så gidder man ikke over tid. Det er 2 måter å gi det mening på:

 

1) Personlige og psykologiske grunner, som at man har overbevist seg selv om at en bedre helse forebygger livsstilssykdommer som overvekt, dårlig kondisjon og diverse, særlig når man blir eldre.

 

2) Å gjøre treningen inspirerende nok til at man gidder å fortsette med det, så som å holde treningen variert og morsom. For noen kan det være å sykle byen rundt av og til, kanskje se en ny del av byen. For andre å oppleve alle byens treningsfasiliteter, trene på alle foreskjellige måter som finnes. For andre igjen, kan motivasjonen være å delta i et løp av noe slag, som ikke er så ofte i året, men så trener man for å holde seg i form til dette løpet, fordi det er en opplevelse av sosialt samhold og aksept å delta i det.

 

Ett stort problem med trening er at for mange binder treningen til sosial stigmatiséring, altså hva man ser på tv, og ikke til personlige grunner. Trening skal være noe man gjør for sin egen del, fordi det gir nettopp mening. For min del må trening være en del av noe større, ellers blir det meningsløst.

 

Penger kan også være en motivasjon. Hvis noen tilbød noen en fysisk krevende jobb med 5 millioner i årslønn, og fått så lang tid som nødvendig for å komme i form og holde ned jobben, så ville omtrent hvem som helst tatt den jobben uansett fysikk, og ville blitt i bedre form over tid. Selv om det ikke var en jobb, og det bare var en økonomisk insentiv. Men dette er jo ikke så realistisk for alle, dog det er litt paradoks, for det er nesten mandatorisk med en viss fysisk helse for å holde ned enhver jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet

 

Den eneste motivasjon burde være å holde deg i form, alt kan ikke være morsomt i livet.

 

Hvis du er litt åpen for at ikke alle skrudd sammen som deg, så innser du kanskje at det for alle ikke er nok. Hadde det vært nok ville vi neppe sett at 1 av 4 ungdom var overvektige. Supert om du har motivasjon til å trene ofte og holde deg i god form, men en del av befolkningen sliter med dette.

 

Litt urovekkende å se at noen får seg til rakke ned på de som forsøker å finne ekstra motivasjon for å gjøre livet sitt bedre. Men om disse uttalelsene er representative for deg som person så har du kanskje valgt god form fremfor sosiale evner. Vet ikke hvor gammel du er, men i voksenlivet kommer man ikke langt med sånne holdninger. Velger heller å tro at du egentlig er en oppegående person som bare har valgt å formulere deg litt skarpt.

 

Alt kan ikke være morsomt i livet, men livet blir mer morsomt når man forsøker å mer moro der man kan. Om motivasjonen er god form alene, eller også fordi det er gøy å drive på med spiller egentlig liten rolle når sluttresultatet blir det samme. Det er en grunn til at det er lettere å få barn til å drive på med fotball enn å løpe rundt en bane hele dagen. De synes det er morsomt.

Poenget mitt er at gøy trening ofte ikke er god trening. Har mye erfaring med personer som har det gøy og sosialt på trening, men det blir ingen ting av det, de bare er der for å være der.

Dersom du er overvektig, så har du ikke annet valg en å ta deg selv i nakkeskinnet å komme deg i form, og om det ikke er nok motivasjon, så viser faktisk forskning at du lever 10 år lengre med litt løping hver dag.

Jeg er kanskje litt skarp i formuleringene, men det er ikke for å være slem.

Lenke til kommentar

 

 

Dersom du alltid trenger en gulrot foran trynet ditt for å lure deg bort fra sofaen, så er du ille ute.

En halv times joggetur hver dag så er du allerede langt bedre trent en mesteparten av befolkningen, du trenger ikke mer enn det, klarer du ikke å samle nok motivasjon til det så kommer du ikke langt i livet

 

Den eneste motivasjon burde være å holde deg i form, alt kan ikke være morsomt i livet.

 

Hvis du er litt åpen for at ikke alle skrudd sammen som deg, så innser du kanskje at det for alle ikke er nok. Hadde det vært nok ville vi neppe sett at 1 av 4 ungdom var overvektige. Supert om du har motivasjon til å trene ofte og holde deg i god form, men en del av befolkningen sliter med dette.

 

Litt urovekkende å se at noen får seg til rakke ned på de som forsøker å finne ekstra motivasjon for å gjøre livet sitt bedre. Men om disse uttalelsene er representative for deg som person så har du kanskje valgt god form fremfor sosiale evner. Vet ikke hvor gammel du er, men i voksenlivet kommer man ikke langt med sånne holdninger. Velger heller å tro at du egentlig er en oppegående person som bare har valgt å formulere deg litt skarpt.

 

Alt kan ikke være morsomt i livet, men livet blir mer morsomt når man forsøker å mer moro der man kan. Om motivasjonen er god form alene, eller også fordi det er gøy å drive på med spiller egentlig liten rolle når sluttresultatet blir det samme. Det er en grunn til at det er lettere å få barn til å drive på med fotball enn å løpe rundt en bane hele dagen. De synes det er morsomt.

Poenget mitt er at gøy trening ofte ikke er god trening. Har mye erfaring med personer som har det gøy og sosialt på trening, men det blir ingen ting av det, de bare er der for å være der.

Dersom du er overvektig, så har du ikke annet valg en å ta deg selv i nakkeskinnet å komme deg i form, og om det ikke er nok motivasjon, så viser faktisk forskning at du lever 10 år lengre med litt løping hver dag.

Jeg er kanskje litt skarp i formuleringene, men det er ikke for å være slem.

 

 

Tror mange som ikke liker fysisk trening ikke er eksponert for mange treningsformer utenom, fotball, treningsstudio og løping. Det finnes fysisk aktiviteter for alle man må bare utvide horisonten noe.

 

Om vinteren prøver jeg å få så mange dager jeg har penger til på fjellet for å kjøre ski. Å kjøre offpiste er slitsomt de lengste bakkene kan ta 20-30 minutter å forsere alt ettersom hvor krevende terrenget er. Har en god følelse i kroppen flere dager etter en vellykket dag på fjellet. Kjenner meg 10 kg lettere og avslappet, det kjipe er at jeg kjenner at hverdagens mas og kjas kommer sigende tilbake.

 

Sykler mye på sommeren ingenting er som å ta en is på brygga etter 3-4 timer på sykkelsete du får sett mye av nærmiljøet som du vanligvis ikke opplever i f.eks bil og området du kan utforske er jo ellevilt mye større enn som jogger. De siste årene har jeg fått oppleve ganske mange flotte steder jeg aldri hadde vært om det ikke var for sykkelen.

 

Tok akkurat Brattkortet for å kunne være sikrer i klatring og angrer ikke på det helgekurset en time i klatreveggen og armene mine er kjørt. Du forlater også den virkelige verdenen de minuttene du er i klatreveggen fordi du må være 100% fokusert på hva du gjør.

 

Selvsagt kan det være dritt å kjøre intervaller men da blir "kaffeturene" på sykkelen enda deiligere og lettere å gjennomføre. 

Trening skal ikke alltid være morsomt det sier jo også toppidrettsutøvere at noen dager er veldig vanskelige å glede seg til treningg, men jeg mener man har bommet om hver trenings økt er kjip og uten glede. At man har et par dager som er kjipe for å utvikle sin fysiske kapasitet er jo greit nok, men om det hver dag er et ork på treningstudioet og det er det eneste man gjør skal du være jævlig disiplinert.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Trening skal ikke være gøy

Helt enig, det er teit å kombinere noe sunt med noe man får lyst til å gjøre. Trening skal gjøre vondt, og gi en vond smak i munnen når man er ferdig. Helst skal man ønske å aldri gjøre det igjen. Hver gang. Det er motiverende.

Hvorfor er det teit? Nå er vel ikke dette prosjektet myntet på machomenn som finner motivasjon i smerte, men ungdom som har store problemer med alt som har med fysisk fostring å gjøre og mest sannsynligvis hater all sport. En person med den innstillinga du tydeligvis har, vil jeg tro er etter forholdene ellers, i såpass god form likevel. Hadde alle vært slik ville ikke dette prosjektet vært påtenkt engang. Hvis dette blir en suksess og det i fremtiden har utviklet seg og blitt mer tilgjengelig (og det er mange nok interessante spill), tror jeg det kan gjøre hverdagen til mange ungdom i målgruppen mye bedre. Også mange med f.eks psykiske problemer som ofte ikke "orker" å få noe mosjon, kan bli mye bedre hvis de nærmest "kan lures" til å trene mer med slike tiltak.

Beklager om det ikke var åpenbart at svaret mitt var ironisk. Jeg trodde det var tydelig, men skulle kanskje avsluttet med "/s".

 

Vi er helt enige.

 

Jeg skulle gjerne hatt noe som gjorde trening mer morsomt og motiverende. Det nærmeste jeg har kommet er spill på mobilen (som Ingress og Pokémon Go) for å motivere til å gå mer og utforske nye steder.

 

 

Hehe, nå ble jeg faktisk overrasket og nesten glad. Trodde du var helt seriøs jeg, hehe. Jeg sliter selv med motivasjon til å holde meg i form, gå på treningsstudio ser jeg på som døden, men jeg er 44 år, røyker, spiller mye data og beveger meg alt for lite, så jeg _må_ snart begynne å finne på noe som kan motivere meg til å få nok trim, ellers dauer jeg som 55 åring frykter jeg, med kols bak datan, hehe. Derfor syntes jeg dette prosjektet hørtes veldig bra ut. Jeg har aldri likt sport (bortsett fra i form av dataspill, hehe) så hvorfor ikke forene sunn trim med nettopp dataspill, som mange som nettopp sliter med dårlig helse pga lite morsjon, liker å drive med. 

Lenke til kommentar

Må si den beste spill/trening jeg har opplevd er Kinect Adventure, så synd at de ikke har laga en oppfølger til Xbox one. Problemet med spinning er at på slutten av dagen er jo alt du gjør å trå på en sykkel, med Kinect adventure var det hopping, dukking, sparking, veiving med armer, med mer så fikk brukt hele kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...