Gå til innhold

I.D. Vizzion er Volkswagens selvkjørende luksusdrøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biler, helt selvkjørende. Uten pedaler og ratt?
Hmm. lurer på hva reaksjonen blir ved et uhell i trafikken, eller en ulykke. Hvor føreren -  unnskyld passasjeren er det vel nå -  har tatt seg noen skarpe. Hva vil da reaksjonen bli? Har han fortsatt ansvaret for "hva bilen finner på"?
 

En ting er om han kjører med "åpent barskap" i bilen. Da blir reaksjonen sikkert "drikking på offentlig sted".  Jada, Riks- Fylkes- Kommunale veier er regnet som offentlig. Eller en offentlig parkeringsplass.  På samme vis kan du risikere å bli bøtelagt i en taxi på vei til eller fra festen. Om du blir tatt meg glasset eller flaska i hånd, vel og merke. 

Endret av Håkon Skaar
Lenke til kommentar

Fire seter...

 

Kan ikke en eller annen lansere en skikkelig seks eller sjuseter som ikke koster over en mill med fornuftig rekkevidde?

 

Har en Grand Voyager Ltd 4WD i dag. En 3.3l V6 som gurgler mellom 1.8 og 2.4 på mila. Den dagen noen lanserer en el-bil med tilsvarende eller bedre innvendig plass, firehjulsdrift og et ratt til under millionen så bestiller jeg pronto.

Lenke til kommentar

Hvorfor er setene plassert i kjøreretningen? Hadde det ikke vært tryggere å sitte med ryggen til kjøreretningen? Med stort display i bakruta, kunne man vist video fra frontkamera, slik at man får følelsen av å sitte i kjøreretningen. En tilleggsfordel ville være at man vil føle seg tryggere ved kraftig oppbremsing, da man vil oppleve at man trykkes "bakover"- bort fra faren foran bilen :-)

Lenke til kommentar

Fire seter...

 

Kan ikke en eller annen lansere en skikkelig seks eller sjuseter som ikke koster over en mill med fornuftig rekkevidde?

 

Har en Grand Voyager Ltd 4WD i dag. En 3.3l V6 som gurgler mellom 1.8 og 2.4 på mila. Den dagen noen lanserer en el-bil med tilsvarende eller bedre innvendig plass, firehjulsdrift og et ratt til under millionen så bestiller jeg pronto.

 

Det finnes jo allerede, med en startpris på 724.320 kr.

Lenke til kommentar

 

Fire seter...

 

Kan ikke en eller annen lansere en skikkelig seks eller sjuseter som ikke koster over en mill med fornuftig rekkevidde?

 

Har en Grand Voyager Ltd 4WD i dag. En 3.3l V6 som gurgler mellom 1.8 og 2.4 på mila. Den dagen noen lanserer en el-bil med tilsvarende eller bedre innvendig plass, firehjulsdrift og et ratt til under millionen så bestiller jeg pronto.

Det finnes jo allerede, med en startpris på 724.320 kr.

 

Den startprisen er for fem seter med det minste batteriet uten vinterhjul og utstyrspakker. Videre kan ikke X egentlig sammenlignes med Grand Voyager når man ser på seks eller sjuseterskonfigurasjonen, har du prøvd å sitte bakerst i X'en på lengre kjøreturer? Og den faller ikke inn i kategorien fornuftig rekkevidde med 75kWt batteriet. Fornuftig rekkevidde i mine øyne er i denne sammenheng at de lukter på 50 mil etter WLTP. Ja, jeg bruker min personlige standard i diskusjonen, men jeg har kjørt el-bil i over fem år nå, og det er den nedre magiske grensen, spesielt i denne kategorien bil som gjerne medfører lengre turer med storfamilien og fullastet bil.

 

Og ja, man klarer å få en 100 til under millionen, men man er nesten oppe i 900 uten utstyrspakke om man legger på 100kWt batteri, sju seter og vinterhjul. Og la oss være ærlige, du klikker i det minste på premium oppgraderingspakken når du først kjøper bil i denne prisklassen. Og når det først er så ille så kjører du autopilot også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan ikke en eller annen lansere en skikkelig seks eller sjuseter som ikke koster over en mill med fornuftig rekkevidde?

Elektriske regner jeg med.. Det finnes bruke 7-seters model S og X på markedet fra henholdsvis ca 0,4 og 0,7 millioner.

 

Ellers enig i at det bør komme konkurrenter i den klassen. Gjerne 9-setere også(B-sertifikat). Eller for å dra den ennå lengre: 17-seters (D1-sertifikat) leddbil med 6 hjul og lav "limmo" takhøyde. Gjerne med drift på alle akslene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...