Gå til innhold

Ekstreme iMac Pro slippes 14. desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har haft Mac siden 1994 og syns fremdeles macOS er det beste operativsystemet, men de siste årene har Apple bare fokusert på iPhone og iPad og totalt ignorert kunder som vil ha en stasjonær maskin der skjermen ikke er innbygget. Mac mini ble sist oppdatert 2014 og Mac Pro 2013! De selges fremdeles til samme pris!

Det har også blitt mindre og mindre muligheter til oppgradering. Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, Mac mini og også iMac 21 har fastloddet RAM-minne, sånn at det er umulig også for Apple-servicepersonell å oppgradere! Hele hovedkortet må skiftes. Ryktene sier at også iMac Pro vil få svært få oppgraderingsmuligheter.

Det eneste positive som skjedd de siste årene er at Apple åpnet opp for eGPU over TB3, sånn at man i hvert fall kan få litt mulighet til oppgradering der, men da selvfølgelig begrenset av TB3 sine maks PCIe 3.0 x4 og ikke x16 som i stasjonære maskiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er nå så extremt med dette?

Det som er ekstremt er vel at en Mac har ytelse ,-)

 

Massevis av Apple-maskiner oppigjennom som har hatt knall ytelse og heftige spesifikasjoner. Det ekstreme er som vanlig at den "koster en nyre", men når det er standarden så vil jeg egentlig ikke bruke ordet ekstrem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel skrevet litt som provokasjon. Imidlertid må jeg medgi at i min tid som butikkmedarbeider i litt over 3 år, har jeg aldri sett noen kjøpe en toppspesifisert Mac til 40 000. :p

 

Det kommer vel helt an på bruken det. Vet om mange har kjøpt Mac til langt over 40 000, men det er snakk om produksjonsmaskiner som tjener inn beløpet noenlunde kjapt.

 

Folk som klager på prisen til iMac Pro bør heller sammenligne specsa med tilsvarende rigg. Dyrt blir det uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er vel skrevet litt som provokasjon. Imidlertid må jeg medgi at i min tid som butikkmedarbeider i litt over 3 år, har jeg aldri sett noen kjøpe en toppspesifisert Mac til 40 000. :p

 

Det kommer vel helt an på bruken det. Vet om mange har kjøpt Mac til langt over 40 000, men det er snakk om produksjonsmaskiner som tjener inn beløpet noenlunde kjapt.

 

Folk som klager på prisen til iMac Pro bør heller sammenligne specsa med tilsvarende rigg. Dyrt blir det uansett!

Men kjøper du en arbeidsstasjon fra HP, Dell eller Lenovo kan den i hvert fall oppgraderes etterhvert!

 

Jeg tror ikke de fleste som klager på prisen her innser at en CPU fra Intels Xeon W-serie koster en god del bare den. 10-kjerneren koster 15000 kr i følge https://www.prisjakt.no/product.php?p=4604620, altså ca 50% mer enn i9 7900X som har tilsvarende ytelse.

Man kunne komme betydelig billigere unna med mye mer ytelse per krona (og altså noe lavere ytelse) ved å gå for Ryzen Threadripper eller i9 X-serien, men både Apple og Intel er kjente for å ta godt betalt for de siste ekstra prosentene, så jeg er ikke overrasket her.

(Noen argumenterer med at man må ha Xeon for ECC-minne, men Ryzen støtter det også. Det er bare Intel som valgt å legge en artifisiell begrensing på i5/7/9 for å videre separere konsumentprodukter fra bedriftsprodukter.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg vil, så har jeg råd. Om jeg vil spørs nok. Heller mer mot en standard iMac + en eGPU-løsning, om jeg kan finne en driftssikker løsning som kan bruke den interne skjermen både på MacOS og Windows/Bootcamp. Da kan jeg oppgradere skjermkortet etter behov senere, og la resten av maskinen være. (Så store behov har jeg da heller ikke lenger, etter at jeg pensjonerte meg er det vel eventuelt et nytt spill jeg får lyst på som krever noe...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva er nå så extremt med dette?

 

Prisen. For øvrig er dette no' rask du med enkelthet kan raske i sammen for PC og få bedre ytelse på alle fronter for under halve prisen. Det viktigste forblir at du også kan kjøre et OS med rikt utvalg programvare. Skulle du få i oppgave i å gjøre en jobb som avviker det minste fra hva en datamaskin vanligvis benyttes til får du erfaring med hvor elendig utvalg det er på programvaresiden når det kommer til Apple operativsystem. Dessuten har du ingen interesse av å støtte opp om et selskap besatt av propritaritet i den spesifikke hensikt å bedra sin kundemasse med overpris. Bare mentalt forstyrrede mennesker kan falle for den mentale korrupsjon å gi Apple penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...