Gå til innhold

60.000 Kroner i gebyr for en byggesøknad. Kan det koste så mye ?


Anbefalte innlegg

1000 kroner er vanlig fakturapris, men det er fordi man har en del timer som ikke blir fakturert. Pris per arbeidstime er normalt lavere.

 

Om man inkluderer sykemeldinger og arbeidsgiveravgift så burde timekostnaden bli 300 kroner. I tillegg kan man inkludere at ca 10-20% jobber ikke med byggesaker og kostnaden for kontor noe som ikke burde være veldig dyrt i Nittedal.

 

Ergo, 500 kroner timen er hva det burde koste.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saksbehandlere i kommunen er neppe like dyre i drift som private rådgivende arkitekter og ingeniører, bare å se på biler og hus til de respektive det. Der skal også produseres overskudd som skal gi utbytte og dekningsbidrag for alt det som ikke er direkte inntektsgivende. Det er ikke tilfelle for en kommuneansatt.

De har sikker litt lavere lønn, men bedre pensjon og mere kursing osv. De private tjener sjelden så mye som 10% til overskudd. AtW

Lenke til kommentar

1000 kroner er vanlig fakturapris, men det er fordi man har en del timer som ikke blir fakturert. Pris per arbeidstime er normalt lavere.

 

Om man inkluderer sykemeldinger og arbeidsgiveravgift så burde timekostnaden bli 300 kroner. I tillegg kan man inkludere at ca 10-20% jobber ikke med byggesaker og kostnaden for kontor noe som ikke burde være veldig dyrt i Nittedal.

 

Ergo, 500 kroner timen er hva det burde koste.

Folk på byggesak har også helt sikkert timer som ikke "faktureres", de har møter og administrasjon som alle andre. 300 inkludert arbeidsgiveravgift og sykdom høres lavt ut, og du har ikke tatt med pensjon. Det er hyggelig at du tror det offentlige er dobbelt så effektivt som det private, men det er neppe realistisk. AtW

Lenke til kommentar

 

1000 kroner er vanlig fakturapris, men det er fordi man har en del timer som ikke blir fakturert. Pris per arbeidstime er normalt lavere.

 

Om man inkluderer sykemeldinger og arbeidsgiveravgift så burde timekostnaden bli 300 kroner. I tillegg kan man inkludere at ca 10-20% jobber ikke med byggesaker og kostnaden for kontor noe som ikke burde være veldig dyrt i Nittedal.

 

Ergo, 500 kroner timen er hva det burde koste.

Folk på byggesak har også helt sikkert timer som ikke "faktureres", de har møter og administrasjon som alle andre. 300 inkludert arbeidsgiveravgift og sykdom høres lavt ut, og du har ikke tatt med pensjon. Det er hyggelig at du tror det offentlige er dobbelt så effektivt som det private, men det er neppe realistisk. AtW

 

 

Jeg tror ikke du helt klarte å forstå hva jeg sa. Fakturapris er normalt rundt 1000 kroner per time, og det er også riktig for kommunen. Men her snakker vi om hvor mange uker de bruker på hver søknad, og da snakker vi ikke lenger om fakturerte timer, men vi snakker om alle timer. 

 

Og 300 kroner timen er hva kostnaden burde være. Jeg vet at noen offentlige departementer har latterlig høy sykemeldingsrate, så i virkeligheten kan det koste 400 kroner timen. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er "fakturerte timer" som er den reelle kostnaden, når resten av det du gjør på arbeid er for å støtte opp ditt "fakturerbare arbeid". AtW

 

Det gir ingen mening å snakke om fakturerte timer, når man snakker om kommuneansatte som ikke krever betaling for fakturerte timer. 

 

Kan ikke du komme med et regnestykke? Vis oss hvordan prisen blir 1000 kroner time.

Lenke til kommentar

 

Det er "fakturerte timer" som er den reelle kostnaden, når resten av det du gjør på arbeid er for å støtte opp ditt "fakturerbare arbeid". AtW

 

Det gir ingen mening å snakke om fakturerte timer, når man snakker om kommuneansatte som ikke krever betaling for fakturerte timer. 

 

Kan ikke du komme med et regnestykke? Vis oss hvordan prisen blir 1000 kroner time.

 

 

Jo, det gir masse mening, bare fordi de tar fastpris per oppdrag, så er ikke situasjonen nevneverdig annerledes i praksis, det er ikke mulig å sitte å jobbe direkte med oppdrag hele tiden, derfor vil området i snitt kun sitte med direkte arbeid for kunden ca 80% av tiden, hvorfor skal dette være noe annerledes i det offentlige?

 

Jeg har skissert regnestykket, se på selskaper i samme bransje, de har omtrent 1250 i rate, ca 80% fakturerbare timer, og et overskudd som er i beste fall 10% (ofte nærmere 5), hva får deg til å tro det offentlige er dobbelt så effektive?

 

AtW

Lenke til kommentar

Private firma i same bransje fakturerer rundt 80% og har en rate på ca 1250 ink mva. AtW

1250 eks mva er mer riktig.

 

300 kroner time inkl arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, kontor, IT-utstyr osv høres latterlig lavt ut. I følge Tekna sin statistikk tjener et kommunalt ansatt Tekna-medlem med 10 år på baken i gjennomsnitt 615 000 kroner i året, mens en mer nyutdannet i gjennomsnitt tjener 540 000 kroner i året.

Lenke til kommentar

Jo, det gir masse mening, bare fordi de tar fastpris per oppdrag.

 

Du glemte å si hvorfor det gir mening.

 

Hitill har du bare sagt, det gir mening fordi de ikke kan jobbe med kundene 100% av tiden. Det er ingen som er uenig i, men du har ikke fortalt oss hva det har med saken å gjøre.

 

Jeg har skissert regnestykket, se på selskaper i samme bransje, de har omtrent 1250 i rate, ca 80% fakturerbare timer, og et overskudd som er i beste fall 10% (ofte nærmere 5), hva får deg til å tro det offentlige er dobbelt så effektive?

 

Jeg vil ha et regnestykke, ingen sammenligninger. Hvis du ikke engang kan regne ut kostnadene, så vet alle at du ikke vet du prater om.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Private firma i same bransje fakturerer rundt 80% og har en rate på ca 1250 ink mva. AtW

1250 eks mva er mer riktig.

 

300 kroner time inkl arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, kontor, IT-utstyr osv høres latterlig lavt ut. I følge Tekna sin statistikk tjener et kommunalt ansatt Tekna-medlem med 10 år på baken i gjennomsnitt 615 000 kroner i året, mens en mer nyutdannet i gjennomsnitt tjener 540 000 kroner i året.

 

 

Trenger du en med mastergrad i realfag, teknologi eller naturvitenskap for å behandle byggesøknader? Har du en kilde på at de bare ansatter slike folk?

 

Og de 300 inkluderer ikke kontor og IT-utstyr.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Jo, det gir masse mening, bare fordi de tar fastpris per oppdrag.

 

Du glemte å si hvorfor det gir mening.

 

Hitill har du bare sagt, det gir mening fordi de ikke kan jobbe med kundene 100% av tiden. Det er ingen som er uenig i, men du har ikke fortalt oss hva det har med saken å gjøre.

 

Jeg har skissert regnestykket, se på selskaper i samme bransje, de har omtrent 1250 i rate, ca 80% fakturerbare timer, og et overskudd som er i beste fall 10% (ofte nærmere 5), hva får deg til å tro det offentlige er dobbelt så effektive?

 

Jeg vil ha et regnestykke, ingen sammenligninger. Hvis du ikke engang kan regne ut kostnadene, så vet alle at du ikke vet du prater om.

 

 

Ja, nei gud forby at man faktisk ser på virkeligheten, og ikke et regnestykke. Så mye verre å se på reelle tall en dine tall du trekker ut av ræva. Det er flere børsnoterte selskap i bransjen, de publiserer disse tallene. Se feks på siste kvartal for multiconsult som er det største norske børsnoterte selskapet i bransjen(?).

 

Ellers er sammenlikningen åpenbar, om man kan fakturere 80% av tiden, så kan man det, uansett om man tar fastpris eller fakturer per time. derfor må du dele timekostnaden på ca 0,8, uansett om du fakturere kunden per time eller fast som byggesakskontoret.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Private firma i same bransje fakturerer rundt 80% og har en rate på ca 1250 ink mva. AtW

1250 eks mva er mer riktig.

 

300 kroner time inkl arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, kontor, IT-utstyr osv høres latterlig lavt ut. I følge Tekna sin statistikk tjener et kommunalt ansatt Tekna-medlem med 10 år på baken i gjennomsnitt 615 000 kroner i året, mens en mer nyutdannet i gjennomsnitt tjener 540 000 kroner i året.

 

 

Trenger du en med mastergrad i realfag, teknologi eller naturvitenskap for å behandle byggesøknader? Har du en kilde på at de bare ansatter slike folk?

 

Og de 300 inkluderer ikke kontor og IT-utstyr.

 

 

Et årsverk er ca 1700 timer, med 615k så er det i overkant av 360 kroner timen i ren lønn, i tillegg kommer kostnader til pensjon, arbeidsgiveravgift, sykdom og permisjoner (og kostnader til reiser, sosiale arrangment osv osv). 

 

Min erfaring med byggesak er at sakbehandlerene ofte har mastergrad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med debatten.

 

"Gebyr for en byggesøknad" er rett og slett en beskattning, hverken mer eller mindre.

 

Da er det irrelevant hvorvidt komuneansatte er effektive, eller ikke, samt hvor mye de får betalt, hvilke frynsegoder de har etc.

 

Om dette hadde vært i privat regi i ett fritt marked ville gebyret vært 0 kroner. Å late som noe annet fremstår som virkelighetsfjernt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, nei gud forby at man faktisk ser på virkeligheten, og ikke et regnestykke. Så mye verre å se på reelle tall en dine tall du trekker ut av ræva. Det er flere børsnoterte selskap i bransjen, de publiserer disse tallene. Se feks på siste kvartal for multiconsult som er det største norske børsnoterte selskapet i bransjen(?).

 

Haha, du klarer ikke engang å regne det ut. 

 

Og forskjellen mellom deg og meg er at jeg klarer å ta et regnestykke ut av ræva. Du er så langt ifra virkeligheten at du ikke engang klarer det.

 

Det er en grunn til at jeg ber deg om å komme med et regnestykke, fordi det vil vise nøyaktig hvor du mener kostnadene kommer fra. Da kan du ikke lenger bare remse opp en masse kostnader og si, dette blir sikkert 1000 kroner per time.

 

Ellers er sammenlikningen åpenbar, om man kan fakturere 80% av tiden, så kan man det, uansett om man tar fastpris eller fakturer per time. derfor må du dele timekostnaden på ca 0,8, uansett om du fakturere kunden per time eller fast som byggesakskontoret.

 

 

Hvis jeg vil regne ut timeskostnaden, hvorfor må jeg dele timskostnaden på 0.8? Og du har fortsatt ikke gitt oss en kilde for 0.8.

 

Det du prøver å argumentere for er at man skal bruke fakturapris og ikke total timespris, men hitill har du bare kommet med argumenter som har ingenting med saken å gjøre.

 

Min erfaring med byggesak er at sakbehandlerene ofte har mastergrad.

 

AtW

 

Din erfaring er ikke en kilde. Vis oss en kilde at de ansetter hovedsakelig Tekna-medlemmer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Ja, nei gud forby at man faktisk ser på virkeligheten, og ikke et regnestykke. Så mye verre å se på reelle tall en dine tall du trekker ut av ræva. Det er flere børsnoterte selskap i bransjen, de publiserer disse tallene. Se feks på siste kvartal for multiconsult som er det største norske børsnoterte selskapet i bransjen(?).

 

Haha, du klarer ikke engang å regne det ut. 

 

Og forskjellen mellom deg og meg er at jeg klarer å ta et regnestykke ut av ræva. Du er så langt ifra virkeligheten at du ikke engang klarer det.

 

Det er en grunn til at jeg ber deg om å komme med et regnestykke, fordi det vil vise nøyaktig hvor du mener kostnadene kommer fra. Da kan du ikke lenger bare remse opp en masse kostnader og si, dette blir sikkert 1000 kroner per time.

 

Min erfaring med byggesak er at sakbehandlerene ofte har mastergrad.

 

AtW

 

Din erfaring er ikke en kilde. Vis oss en kilde at de ansetter hovedsakelig Tekna-medlemmer.

 

 

Sånn i motsetning til deg, som ramser opp kostnader og sier det er 300 kroner per time?

 

Men dette gidder jeg ikke lenger Camlon, jeg har vist deg reelle tall fra bransjen, fra den virkelige verden, men det er tydelig at du er mer opptatt av å prøve å forsvare ditt eget urealistiske tall en hva virkeligheten er. Så får du heller komme tilbake om du har noen ordentlige tall som underbygger din sak, og du har et ønske om en saklig diskusjoner.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn i motsetning til deg, som ramser opp kostnader og sier det er 300 kroner per time?

 

Jeg kom med faktiske tall, og kom frem til at kostnaden burde være på ca 500 kroner timen. Du kan selvfølgelig være uenig i regnestykke, og jeg ville vært villig til å diskutere. 

 

Men klarer du ikke engang å komme med et regnestykke så er det noe seriøst galt med tankegangen din.

 

Men dette gidder jeg ikke lenger Camlon, jeg har vist deg reelle tall fra bransjen, fra den virkelige verden, men det er tydelig at du er mer opptatt av å prøve å forsvare ditt eget urealistiske tall en hva virkeligheten er. Så får du heller komme tilbake om du har noen ordentlige tall som underbygger din sak, og du har et ønske om en saklig diskusjoner.

 

AtW

 

Du har ikke kommet med noen tall for offentlig sektor, du har kommet med tall (uten kilder) for privat sektor og så hevdet at det er likt. Å diskutere frem og tilbake om de er like eller ikke, er meningsløst. 

 

Derfor ba jeg deg om å komme med et regnestykke, og det klarte du ikke. Jeg har også bedt deg om kilder, men det klarte du heller ikke. Jeg ber deg komme med tall, fordi det tar deg vekk fra de useriøse sammenligningene dine og over til den virkelige verden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Trenger du en med mastergrad i realfag, teknologi eller naturvitenskap for å behandle byggesøknader? Har du en kilde på at de bare ansatter slike folk?

Her er tre tilfeldige annonser fra finn.no. (du finner flere ved å klikke på lenken):

 

- https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=110031590

- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=110312669

- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=110093336

 

Alle krever utdannelse på høyskole eller universitet. De søker i praksis etter folk som kan velge og vrake i jobbmarkedet. Snittlønna i det private for denne yrkesgruppa passerte 800 000 for et par år siden. Du skal være bra naiv om du tror noen takker ja til en tredjedel av lønna for å starte i kommunen.

Lenke til kommentar

 

Trenger du en med mastergrad i realfag, teknologi eller naturvitenskap for å behandle byggesøknader? Har du en kilde på at de bare ansatter slike folk?

Her er tre tilfeldige annonser fra finn.no. (du finner flere ved å klikke på lenken):

 

- https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=110031590

- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=110312669

- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=110093336

 

Alle krever utdannelse på høyskole eller universitet. De søker i praksis etter folk som kan velge og vrake i jobbmarkedet. Snittlønna i det private for denne yrkesgruppa passerte 800 000 for et par år siden. Du skal være bra naiv om du tror noen takker ja til en tredjedel av lønna for å starte i kommunen.

 

Så de krever ikke mastergrad, da bør du se på lønningene til NITO og ikke lønningene til Tekna. Da får vi i kommunal sektor

0 år: 500k

10 år: 572k

 

Og i privat sektor 

0 år: 500k

10 år: 647k

 

I tilegg må vi inkludere sekretærer og andre som hjelper dem med byggesøknadene, og da havner timelønnen på rundt 250 kroner timen. Kan være at de ikke har sekretærer, og legger all administrasjon på teknikerene men jeg beregnet hva kostnaden burde være.

 

https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...