Gå til innhold

Dette gigantteleskopet skal avdekke universets mysterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Burde hatt et på månen i retning jorden i søken på intelligent liv. :)

 

Blir spennende å se bilder fra denne.

 

 

 

 

- Greit nok at det var ment som en spøk, men personlig så ser jeg nytteverdien i å gjøre det.

 

Dog, det hadde blitt desto mer omkostelig å bygge ut et slik på månen.

Men en "Research Outpost" på månen hadde ikke vært noen dum ide.

 

Der er mange ulemper med et slikt prosjekt, men der finnes også en god del fordeler.

Lenke til kommentar

Blir spennende det der. Gleder meg selv til James Webb Space Telescope skal settes i bane i 2019, er arvtagaren til Hubble, og er 100 ganger kraftigere. Denne skal gå i bane langt forbi månen.

For de som er interessert https://www.youtube.com/watch?v=v6ihVeEoUdo

https://youtu.be/U1niwcncpKM

https://www.jwst.nasa.gov/



 

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her viser jeg skammelig utvitenhet, men;

 

Betyr optisk at det er optimalisert for fotografering, primært av synlig lys, eller kan det også brukes til andre typer observasjoner?

Med optisk mener de nok en større del av spekteret å ikke kun begrenset til det øyet ser, men heller ikke sånn at det kan brukes til radio-bølger. :) Dette er laget for fotografering med spesialkamera ja. Klart, det er ingen teknisk hindring for hverken å bruke det til å se igjennom, eller å koble til et Canon 6D kamera for å ta bilder via, men det er vel ikke helt det det er designet for...

 

Speil-teleskop har den fordelen at det reflekterer og fokuserer et veldig stort frekvensspekter som overgår det synlige lys-spekteret med enorme verdier.

Det kan derfor brukes med vanlige RGB filtre for å gjengi samme farger som øyet ser, eller det kan brukes med smal-bånd filter som kun slipper igjennom lyset til enkelte gasser (eller hvilken som del av spekteret, naturligvis). Sistnevnte er en veldig kjent løsning for å gi mye farger og enorm kontrast til tåker. For eksempel Ha, SII og OIII filter, som fremdeles er innenfor det visuelle spekteret, settes sammen og danner fargene vi normalt ser fra Hubble. Dette er altså ikke på noen måte farger slik vi ville sett de, men farger som er slått sammen på alternative måter for å gi maksimal kontrast og detaljer.

 

Kanskje mer interessant er det nok likevel å gå utenfor dette, å heller fokusere på ting langt utenfor det visuelle spekteret. Dette er noe som blant annet lar forskerne se "rett igjennom" større støvskyer i verdensrommet, for eksempel ved å fotografere i infrarødt. Forskjellige deler av spekteret langt utenfor det visuelle kan fremdeles deles opp og slås sammen for å skape forskjellige typer fargebilder, men dette er altså igjen ikke farger slik øyet ville sett de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(...)

 

Kanskje mer interessant er det nok likevel å gå utenfor dette, å heller fokusere på ting langt utenfor det visuelle spekteret. Dette er noe som blant annet lar forskerne se "rett igjennom" større støvskyer i verdensrommet, for eksempel ved å fotografere i infrarødt. Forskjellige deler av spekteret langt utenfor det visuelle kan fremdeles deles opp og slås sammen for å skape forskjellige typer fargebilder, men dette er altså igjen ikke farger slik øyet ville sett de.

 

 

Takk. Dere svarer forsåvidt det jeg mistenkte, at dette kanskje er noe fokusert på å hente inn informasjon i eller i alle fall rundt det menneskelige synsfeltet. Dette vil jo gi flotte bilder og visuelle fremstillinger vi aldri har sett før, men med de avstandene vi har er det kanskje ikke disse typer teleskoper som vil lære oss mest nytt. I tillegg kommer det jo flere store teleskoper og da av forskjellige typer, så sammen vil man kunne se, måle og beregne over et bredt spekter. Denne typen framstår for meg som fokusert på det første. Men da vet jeg altså lite om hvilke måleområder som man kan forsterke gjennom optikk.

 

Er spent på JWST også.

Lenke til kommentar

 

Her viser jeg skammelig utvitenhet, men;

 

Betyr optisk at det er optimalisert for fotografering, primært av synlig lys, eller kan det også brukes til andre typer observasjoner?

 

Det er i hvert fall ikke et radioteleskop. Både synlig og "usynlig" lys vil jeg tro. Gjerne flere "farger" samtidig.

Nå er vel strengt tatt radiobølger lys de også. Alt vi omtaler som lysbølger og radiobølger er fotoner i forskjellige frekvenser. Alt på den elektromagnetiske skalaen er lys. Ergo radiobølger = lys.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Lenke til kommentar

 

Burde hatt et på månen i retning jorden i søken på intelligent liv. :)

 

Blir spennende å se bilder fra denne.

 

 

 

- Greit nok at det var ment som en spøk, men personlig så ser jeg nytteverdien i å gjøre det.

 

Dog, det hadde blitt desto mer omkostelig å bygge ut et slik på månen.

Men en "Research Outpost" på månen hadde ikke vært noen dum ide.

 

Der er mange ulemper med et slikt prosjekt, men der finnes også en god del fordeler.

 

 

Nå har vi faktisk masse satellitter i bane som gjør den jobben, så helt den store hensikten ser jeg ikke. Spesielt siden månen også roterer, og den vil i første omgang ser mer av verdensrommet ellers enn av jorden.

 

Om noe, så måtte det være nettopp det, å se verdensrommet fra en annen vinkel som ville gjort det mer spennende. Men om vinkelen er stor nok til at det i praksis har noe å si. er jeg usikker på. Tenker noen "billige" satellitter kan gjøre den jobben like godt, og da får vi flere vinkler å studere.

Lenke til kommentar


 


 


 


Burde hatt et på månen i retning jorden i søken på intelligent liv. :)
 
Blir spennende å se bilder fra denne.


 




- Greit nok at det var ment som en spøk, men personlig så ser jeg nytteverdien i å gjøre det.

Dog, det hadde blitt desto mer omkostelig å bygge ut et slik på månen.
Men en "Research Outpost" på månen hadde ikke vært noen dum ide.

Der er mange ulemper med et slikt prosjekt, men der finnes også en god del fordeler.


 
 


Nå har vi faktisk masse satellitter i bane som gjør den jobben, så helt den store hensikten ser jeg ikke.
Spesielt siden månen også roterer, og den vil i første omgang ser mer av verdensrommet ellers enn av jorden.
 
Om noe, så måtte det være nettopp det, å se verdensrommet fra en annen vinkel som ville gjort det mer spennende.
Men om vinkelen er stor nok til at det i praksis har noe å si. er jeg usikker på.
Tenker noen "billige" satellitter kan gjøre den jobben like godt, og da får vi flere vinkler å studere.


 

 

- Der finnes mange "For" og "Imot" grunner for å velge det ene fremfor det andre.

Det der med satellitter er både en positiv og negativ ting.
Fordelen med å velge å bygge ut en "Research-Outpost" på månen er mange, selv om der også er en del ulemper..

En positiv ting er at månen i seg selv er en satellitt.
Og den er langt større enn en vanlig "man made"-satellitt.
Det gjør at dens bane er mye mer relativt stabil.

Månen er fortsatt utsatt på lik linje som med en vanlig satellitt.
Men siden flatemålet/volumet er langt større så alt av utstyr er mindre utsatt i så måte.
En annen ting som størrelsen på månen gir er muligheten til utvidelse og oppgradering i mye større skala.

Der finnes mange typer satellitter som har spesifikke egenskaper.
En "Research-Outpost" på den annen side har potensiale til å kunne utføre samtlige av oppgavene til en mengde "enkeltstående" satellitter.

En annen fordel med en "Research-Outpost" er at den er bemannet på lik linje som med en romstasjon i bane rundt Jorden.
På den måten kan eventuelle problemstillinger bli tatt hånd om fortløpende uten de største forsinkelsene som man ofte opplever med vanlige satellitter.

Rekkevidde og line of sight er en smal sak da siden selve teleskopet/teleskopene kan bli plassert på forskjellige lokasjoner rundt omkring på månens overflate.

Når det kommer til både bane og/eller rotasjon så er polene et godt utgangspunkt for plassering av et teleskop.
Selv om de fleste teleskop også er i seg selv dreibare, som gjør at de kan mer eller mindre siktes inn på noe mer spesifikt.

Det jeg i utgangspunktet likte med innlegget som var mer ment som en spøk, var det at ved å ta bilder og målinger av Jorden så legger det til rette for en mal om du vil.
En baseline-måling som kan gjøre det lettere å identifisere annet inteligent liv andre plasser i universet.

En annen fordel blir det at dem kommer lengre vekk enn vanlige satellitter, så romsøppel er ikke et så stort potensielt problem som for vanlige satellitter.

-----

Side note...:
En annen fordel med en "Research-Outpost" på månen vår er muligheten til å kartlegge potensielle påkjenninger som menesker blir utsatt for ved lengre opphold i rommet.
Og det å leve på en annen "planet" enn Jorden.

På den måten så er det lettere å gjøre noe med situasjonen om noe skulle oppstå i motsettning til å sende folk til Mars.

Baby steps, som det heter på fint...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

 

 

Burde hatt et på månen i retning jorden i søken på intelligent liv. :)

 

Blir spennende å se bilder fra denne.

 

 

 

 

 

- Greit nok at det var ment som en spøk, men personlig så ser jeg nytteverdien i å gjøre det.

 

Dog, det hadde blitt desto mer omkostelig å bygge ut et slik på månen.

Men en "Research Outpost" på månen hadde ikke vært noen dum ide.

 

Der er mange ulemper med et slikt prosjekt, men der finnes også en god del fordeler.

 

 

 

 

 

 

Nå har vi faktisk masse satellitter i bane som gjør den jobben, så helt den store hensikten ser jeg ikke.

Spesielt siden månen også roterer, og den vil i første omgang ser mer av verdensrommet ellers enn av jorden.

 

Om noe, så måtte det være nettopp det, å se verdensrommet fra en annen vinkel som ville gjort det mer spennende.

Men om vinkelen er stor nok til at det i praksis har noe å si. er jeg usikker på.

Tenker noen "billige" satellitter kan gjøre den jobben like godt, og da får vi flere vinkler å studere.

 

 

 

 

- Der finnes mange "For" og "Imot" grunner for å velge det ene fremfor det andre.

 

Det der med satellitter er både en positiv og negativ ting.

Fordelen med å velge å bygge ut en "Research-Outpost" på månen er mange, selv om der også er en del ulemper..

 

En positiv ting er at månen i seg selv er en satellitt.

Og den er langt større enn en vanlig "man made"-satellitt.

Det gjør at dens bane er mye mer relativt stabil.

 

Månen er fortsatt utsatt på lik linje som med en vanlig satellitt.

Men siden flatemålet/volumet er langt større så alt av utstyr er mindre utsatt i så måte.

En annen ting som størrelsen på månen gir er muligheten til utvidelse og oppgradering i mye større skala.

 

Der finnes mange typer satellitter som har spesifikke egenskaper.

En "Research-Outpost" på den annen side har potensiale til å kunne utføre samtlige av oppgavene til en mengde "enkeltstående" satellitter.

 

En annen fordel med en "Research-Outpost" er at den er bemannet på lik linje som med en romstasjon i bane rundt Jorden.

På den måten kan eventuelle problemstillinger bli tatt hånd om fortløpende uten de største forsinkelsene som man ofte opplever med vanlige satellitter.

 

Rekkevidde og line of sight er en smal sak da siden selve teleskopet/teleskopene kan bli plassert på forskjellige lokasjoner rundt omkring på månens overflate.

 

Når det kommer til både bane og/eller rotasjon så er polene et godt utgangspunkt for plassering av et teleskop.

Selv om de fleste teleskop også er i seg selv dreibare, som gjør at de kan mer eller mindre siktes inn på noe mer spesifikt.

 

Det jeg i utgangspunktet likte med innlegget som var mer ment som en spøk, var det at ved å ta bilder og målinger av Jorden så legger det til rette for en mal om du vil.

En baseline-måling som kan gjøre det lettere å identifisere annet inteligent liv andre plasser i universet.

 

En annen fordel blir det at dem kommer lengre vekk enn vanlige satellitter, så romsøppel er ikke et så stort potensielt problem som for vanlige satellitter.

 

-----

 

Side note...:

En annen fordel med en "Research-Outpost" på månen vår er muligheten til å kartlegge potensielle påkjenninger som menesker blir utsatt for ved lengre opphold i rommet.

Og det å leve på en annen "planet" enn Jorden.

 

På den måten så er det lettere å gjøre noe med situasjonen om noe skulle oppstå i motsettning til å sende folk til Mars.

 

Baby steps, som det heter på fint...

 

 

 

 

Mulig jeg tar feil, men ville trodd det var mer utsatt med noe på bakkenivå pga vind og sand i kombinasjon, enn det den utsettes for flytende i verdensrommet.

 

Ellers ser jeg mange av poengene dine, men jeg er litt usikker på om det med å ha bemanning på månen er noe større poeng enn  å ha det på en romstasjon. De kan jo også utvides. Så vidt jeg vet, så lages vel alle nye moduler slik at det kan både koble til motstasjonen, og mot minst en ny modul, om de ikke vil bygge f.eks. et "t-ledd". Ellers er det jo også et kostnadsnivå. Vi er vel ikke lengre der at tilnærmet ubegrensede midler ble kastet mot Nasa og tilsvarende organisasjoner, så da er det greit å gjøre noen ting litt billigere.

 

Og det poenget med mer stabil rotasjon, satelitter i dag legges i forskjellig avstand fra jorden, delvis for å ha forskjell i hastigheten. Så noen står "fast" i forhold til et punkt på jorden, slik som de som leverer GPS-signaler, mens andre "står fast" i forhold til plassering mellom jorda og sola, og derfor skanner sitt "belte" av et område på kloden, slik at samme punktet filmes med 24 timers mellomrom. Så burde vel ikke være vanskelig da å ha et kamera rettet andre veien samtidig.

 

Det største poenget måtte vel være å ha muligheten for større teleskop, som kan ta bedre bilder med langt større utsnitt og/eller zooming.

 

Regner dog med at andre med mere innflytelse, og som har det som jobb, vet langt mere om hvor overvåket vi er allerede og hvor godt vi overvåker utover, så disse tankene er nok tenkt før.  Men er selvsagt veldig interessant å høre hvilke tanker andre har om det en selv funderer (litt) på.

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...