Gå til innhold

Sharp drar sløret av Aquos S2 – en mobil nesten helt uten rammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser mye snakk om disse «rammeløse» mobilene for tiden.. men utenom den NESTEN rammeløse Galaxy S8 og nesten rammeløse Mi Mix har jeg enda til gode å se en som faktisk når markedet... Sharp sin er derimot mer en billig versjon av sistnevnte. Når kommer Essential Phone? Før eller etter iPhone X? Isåfall kan det se ut som om Apple muligens blir blant de første til å slippe en som er tilnærmet helt uten noen form for ramme.. selv om konkurrentene er veldig glade i å vise frem sine mobiler et halvår i forveien av release.

Lenke til kommentar

Hvis dere hadde sett litt lenger øst enn Kina så hadde dere hørt mer om Sharp også.  De lager fortsatt en drøss med mobiler for det japanske markedet, og har hatt nær rammeløse telefoner lenge før Samsung eller Xiaomi begynte med det. Med tanke på hvor mange unike telefoner som finnes der (og som allikevel lett kan fåes tak i og brukes på det europeiske markedet også), er det rart at dere aldri skriver om det. Spesielt når dere prestererer å komme med en hel artikkelserie om enkelte amerikanske telefoner som ikke engang kommer til å nå det norske markedet, eller for den del tester kinesiske telefoner som heller ikke er til salgs her.   Til dels også sant i Korea, selv om det ikke er like mange forskjellige produsenter der.

Og i dagens japanske marked får du for eksempel tak i denne, som ser minst like rammeløs ut som Aquos 2, og ikke minst, mye penere også:

https://www.softbank.jp/mobile/products/list/aquos-crystal2/

Så noen nyhet er vel ikke akkurat dette?  Spesielt ikke når det er snakk om Sharp.

Forøvrig helt enig at det å ha minst mulig ramme ikke nødvendigvis er en udelt positiv ting.  Jeg for min del er glad i ha noe å holde i som ikke er skjerm, og det gjelder både nettbrett og telefon.

Endret av bakalaka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

Fordelen med slike rammeløse telefoner er at man kan ha mye større skjerm uten at telefonen blir noe større. Syntes denne så meget interessant ut, helt til jeg så at den bare kom med 5.5" skjerm. Jeg ønsker meg samme 6.5" skjerm som på mi mix, men med innmaten til sharp sin telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

Enig. Og jeg bruker alltid beskyttelsescover som beskytter kantene uansett. Nei til mer utsatte skjermer. Og heller ja takk til rammer. Skjermene er store nok allikevel. Design betyr IKKE alt for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Flat-tire design. Nå også på mobiltelefoner.

Det jeg finner mest interessant med denne var hjørnene oppe. Det er jo ikke utenkelig at man får telefoner med reelt avrundede hjørner dersom dette er et frampeik.

 

Edit: 

Om skjermen går helt ut til kanten av telefonen, betyr det ikke nødvendigvis at touchlaget trenger å gjøre det. Og selv om touchlaget går helt ut til kanten av telefonen, betyr ikke det nødvendigvis at det trenger fungere identisk med i dag. For eksempel kan man bruke den ytterste kanten til gestures o.l., slik at man kan komme borti og holde borti skjermen uten å forstyrre bruken, men dersom man gjør enkelte tydelige gester kan det f.eks. brukes til scrollbar, zoom, bytte app, etc - kun når telefonen er foran ansiktet og ikke i lomma.

 

Hvis skjermen går helt til kanten og det er et problem, har de designet noe annet galt, ikke skjermen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

- Siden dem på død og liv skal ha det slik at display'et dekker hele fronten på Mobil-TLF'en, så må den være så passe tykk at man kan gripe om den uten at man er borti display'et.

 

Men selv så liker jeg at Mobil-TLF'en har litt markante rammer som beskyttelse for display'et.

Ser at andre her på tråden har sagt noe lignende.

 

Side note...:

Husker ikke hvilken Mobil-TLF det var, men husker godt at den hadde tykke rammer rundt display'et og at rammene stakk et par millimeter fremfor display'et.

På dem måten hadde den beskyttelse mot riper om den legges med display'et vendt ned mot underlaget.

Ikke minst at om uhellet skulle være ute, at Mobil-TLF'en fallt ut av lommen og ned på gulvet/bakken så blir det ikke direkte kontakt mellom underlaget og display'et.

Det er et stort pluss etter min mening.

Fungere selvsagt bare om underlaget den faller/ligger på er helt flatt.

Men bortsett fra det så er det jo en ekstra trygghet.

 

9 av 10 tilfeller det bekjente har hatt problemer/skader på Mobil-TLF'en så har det vært display'et som har vært hoved problemet.

Og jeg vil tørre å spå at denne trenden bare vil bli værre og værre om Mobil-TLF'ene blir helt rammeløse, eller at display'et dekker sidene også.

Som en erstattning for de fysiske knappene man har på sidene i dag.

Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

Skjerm rep er big business.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner.

Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting.

I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

 

 

 

Skjerm rep er big business.

 

 

 

- Samme kan sies om batterier, eller rettere sagt...

Det var big business.

Lenke til kommentar

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

 

Personlig så skjønner ikke jeg hvorfor noen ikke skulle foretrekke en rammeløs tilnærming, da en slik mobil vil go oss langt større skjerm uten at den fysiske størrelsen eskalerer utover hva som er greit for plass i lomme, samt håndtering med en hånd. Mer skjerm er stort sett altid bedre enn mindre skjerm. Og spesielt på mobil. 

Lenke til kommentar

Jeg bytter gjerne rammeløs skjerm mot forovervendt(e) høyttaler(e) any day. Det er egentlig det enrste irritasjonsmomentet av betydning for meg etter at jeg byttet fra htc one m9 til s8 i sommer. På HTC-en kunne jeg se korte videosnutter på omtrent laveste volum, og lyden kom rett mot ørene slik at inntrykket ble at den kom ut fra skjermen. Samsungen må skrus mye høyere før ting blir hørbart, og lyden høres (naturlig nok) best i det øret som er nærmest høyttaleren, slik at inntrykket blir at den kommer fra et sted ved siden av telefonen.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

 

Fordelen med slike rammeløse telefoner er at man kan ha mye større skjerm uten at telefonen blir noe større. Syntes denne så meget interessant ut, helt til jeg så at den bare kom med 5.5" skjerm. Jeg ønsker meg samme 6.5" skjerm som på mi mix, men med innmaten til sharp sin telefon.

Hvorfor vil du ha innmaten til Sharp? Mi Mix har bedre prosessor og Ram og Mi Mix2 vil få enda bedre Spec. Når den kommer. Jeg liker rammeløse telefoner, men mister du den i gulvet da er den nesten garantert ødelagt (min Mi Mix døde slik)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Lekker telefon! Kan denne importeres fra Kina? Tenker da på om den støtter de norske 4G-båndene.

 

Den er ikke Kinesisk, men Japansk. Og Japanske telefoner er kun i salg i Japan. Bortsett fra Sony. 

 

Den vil støtte alle norske frekvenser dersom den gis ut i samarbeid med teleselskapet Docomo. Selges den kun med Softbank eller Au abonnement vil den ikke funke i Norge.

 

Japan er ikke spesielt glade i sim-free telefoner, så denne kommer nok ikke til å være det heller. Så vi snakker om en 24 måneders kontrakt ved kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor alle er så opphengt i "rammeløse" telefoner. Av egen erfaring med HTC One synes jeg det er helt håpløst da jeg nesten uansett når jeg holdt den kom borti skjermen og aktiverer ting. I tillegg er faren for at skjermen går hvis den mistes mye høyere når rammen er så tynn.

Fordelen med slike rammeløse telefoner er at man kan ha mye større skjerm uten at telefonen blir noe større. Syntes denne så meget interessant ut, helt til jeg så at den bare kom med 5.5" skjerm. Jeg ønsker meg samme 6.5" skjerm som på mi mix, men med innmaten til sharp sin telefon.
Hvorfor vil du ha innmaten til Sharp? Mi Mix har bedre prosessor og Ram og Mi Mix2 vil få enda bedre Spec. Når den kommer. Jeg liker rammeløse telefoner, men mister du den i gulvet da er den nesten garantert ødelagt (min Mi Mix døde slik)

 

Fordi Mi Mix har et drittkamera. Sharp telefonene har derimot ganske bra kamera.

Lenke til kommentar

 

Lekker telefon! Kan denne importeres fra Kina? Tenker da på om den støtter de norske 4G-båndene.

 

Den er ikke Kinesisk, men Japansk. Og Japanske telefoner er kun i salg i Japan. Bortsett fra Sony. 

 

Den vil støtte alle norske frekvenser dersom den gis ut i samarbeid med teleselskapet Docomo. Selges den kun med Softbank eller Au abonnement vil den ikke funke i Norge.

 

Japan er ikke spesielt glade i sim-free telefoner, så denne kommer nok ikke til å være det heller. Så vi snakker om en 24 måneders kontrakt ved kjøp.

Panasonic-telefoner er til en viss grad også til salgs i andre land, som f.eks Tyskland.

 

Sharp er forøvrig blitt kjøpt opp av et selskap fra Taiwan så det er strengt tatt ikke japansk lenger. Akkurat denne telefonen er også laget for det kinesiske markedet såvidt jeg kan se, og har ikke sett noe som skulle tilsi at den kommer ut i Japan ennå.

 

Bortimot samtlige av Sharp sine toppmodeller i Japan blir også gitt ut av NTT Docomo, og kan brukes over hele verden. Du kan f.eks importere via Kyoex.com, eller finne den på diverse auksjonssider.

 

24 måneders kontraktgreiene i Japan er jeg helt enig med det er noe dritt. Jeg kjøper istedenfor telefonene mine i Europa sim-free( UK eller Norge), og bruker et vanlig abonnement fra Yahoo! Mobile. Sparer penger på det sammenlignet med det kontraksgreiene ihvertfall.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...