Gå til innhold

Nye USB 3.2 gir deg dobbel hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Mus og tastatur har ikke behov for høyere hastighet

 

Jeg fikk lyst til å regne på hvor raskt en måtte trykke for at USB-overføringshastigheten skulle være flaskehalsen for et tastatur. Forutsetter USB 3.2 med sine 20 gigabit per sekund, og hvis du regner at hvert tastetrykk er én byte (8 bit), må du du trykke

 

chart?cht=tx&chl=\frac{20\cdot 10^9}{8} = 2.5\cdot 10^9

ganger i sekundet. Altså hvis du trykker i seriell (én tast om gangen), og du antar du må trykke tasten inn 2 mm, tilsvarer dette altså en gjennomsnittshastighet (maksimal hastighet vil være større) på

 

s}

altså omtrent 2% av lyshastigheten. Til sammenlikning har verdens raskeste romskip oppnådd en hastighet av rundt 0.1% av lyshastigheten...

 

Tror det tar en stund før vi blir båndbreddebegrenset her :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Mus og tastatur har ikke behov for høyere hastighet

 

Jeg fikk lyst til å regne på hvor raskt en måtte trykke for at USB-overføringshastigheten skulle være flaskehalsen for et tastatur. Forutsetter USB 3.2 med sine 20 gigabit per sekund, og hvis du regner at hvert tastetrykk er én byte (8 bit), må du du trykke

 

chart?cht=tx&chl=\frac{20\cdot 10^9}{8} = 2.5\cdot 10^9

ganger i sekundet. Altså hvis du trykker i seriell (én tast om gangen), og du antar du må trykke tasten inn 2 mm, tilsvarer dette altså en gjennomsnittshastighet (maksimal hastighet vil være større) på

 

s}

altså omtrent 2% av lyshastigheten. Til sammenlikning har verdens raskeste romskip oppnådd en hastighet av rundt 0.1% av lyshastigheten...

 

Tror det tar en stund før vi blir båndbreddebegrenset her :p

109 tegns tastatur er double-byte tastatur... så du må halvere hastigheten...

Regner med at rosewell og alle sør-koreanske fps spillere dermed kommer til å oppleve overføringshastigheten som en enorm flaskehals...

;-)

 

Det som derimot kan være en mulighet med å bruke to "overføringslinjer" er jo at man kan sende tastetrykk som skjer i samme millisekund samtiig...

 

...så da kan jo plutselig fps spillerne avfyre begge løpene på den dobbeltløpede hagla samtidig... ;-)

Man kan ihvertfall halvere antall virtuelle eller fysiske shift registers for å konvertere seriell <-> parallell...

for de som måtte trenge det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...