Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsulykke


Anbefalte innlegg

Har hatt fallulykke fra stillaset 4-5meter. Måtte klatre på stillaset ingen trapp opp ned. Da jeg skulle ned ramlet jeg.

 

Kontrakt gjennom nav (praksis) etter det lærlingplass.

 

Ingen verneutstyr utdelt fra arbeidsgiver de brukte joggesko. Ingen hjelm.

 

Jeg har blitt stått veldig men ingenting knekt og har smatter i ryggen naken armen foten. Problemer med søvn mareritt og litt angst.

 

Hva skal gjøre nå. Hvem advokat burde ta denne saken? Hva får jeg av erstatninger og nav framover?

Hatt ingen egen forsikring. 20-år gammel. Mistet tanker i hodet.

 

Anonymous poster hash: e541f...1df

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, dra til legen snarest å få påbevist skader,
uten legeerklæring kommer du ingen steder.

Fra NAV sin side kan man søke ung ufør viss du ikke er i stand til å jobbe videre pga. permanente skader i rygg osv.,
får du dette innvilget får du 2,66 ganger grunnbeløpet i uføretrygd per år,
i fjor var dette 246252,16 kroner. (92 576 x 2,66)

Når det gjelder saksøking av firma du jobbet i,

ville jeg tatt med en advokat som kan dette,
google "advokat skadeerstatning",
så finner du nok en advokat som kan ta saken.

Endret av Malmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt hentet av ambulanse ligger på sykehuset. Ingen skader men slått veldig. Hvilken erstatning krav kan jeg få, uføre/ sykepenger? Hvem advokat burde jeg bruke ?

 

Uføretrygd vurderes etter du har gått gjennom "mølla". Du bør først og fremst dokumentere skadene og snakke med lege. Kontakt NAV med en gang også tenker jeg.

 

Vi vet ikke hvor du bor så å anbefale en advokat i Lindesnes hvis du bor på Nordkapp er lite konstruktivt :p

Lenke til kommentar

Advokat tenkte jeg skal hjelpe med dette. I tillegg har en ansverlig funnet dette stedet og nav godkjente dem

Hva kan jeg få i erstatning for alt dette skaden jeg har fått ?

 

De brukte joggesko sjefene. Ingen hjelm, ingen hms løs stillaset

 

Anonymous poster hash: e541f...1df

Dette er skremmende lesning, faktisk så skremmende at du burde kontakte arbeidstilsynet og si ifra om dette.

Anonymous poster hash: e541f...1df

Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på hvor mye du får i erstatning da jeg ikke kjenner til noen tilsvarende saker. Ei heller aner noe om skadeomfanget ditt.

 

Men de spørsmålene du spør ofte her om erstatning og penger fra nav får du svar via advokat og nav. Ikke hvermannsen her inne.

Lenke til kommentar

Hvem bygget stillaset?

Var stillaset godkjent av utførende?

 

Har du brutt forskriftene ved å klatre opp i et stillas som ikke var klarert og tagget?

 

Dette er et stillas som skal være bygget av en fagkyndig og det skal være fastmontert dokumentasjon som beskriver klasse, dato oppsatt, dato sjekk, utførende og hvem som har godkjent stillaset. Mangler dette skal ikke stillaset tas i bruk.

 

 

Å begynne å hyle om angst og søvnmangel høres litt amerikansk ut men du har fått dokumentert skaden ifbm sykehuset. Send en beskrivelse av hendelsen skriftlig til arbeidsgiver. Dersom det skulle oppstå senskader har du da dokumentasjon som viser tilbake til denne episoden og legen vil kunne avgjøre hvorvidt skadene stammer fra denne ulykken.

 

Det vil da bli aktuelt for nav å vurdere omskolering og/eller erstatning på bakgrunn av legens konklusjon.

 

Når Arbeidstilsynet blir varslet vil de undersøke hvorvidt en av de involverte bedriftene blir bøtelagt.

Ved grov uaktsomhet kan det også være aktuelt med fengselsstraff.

 

Men igjen, har du tatt deg opp i et uferdig eller selvmontert stillas på eget initiativ har du driti på leggen.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at jeg har gjordt feil med å bruke stillaset som er ikke tillat å bruke ? Jeg er ung. De andre brukte stillaset. De brukte ingen hms værneutstyr. Politiet vært til stede etter ulykken.

Hvem bygget stillaset?

Var stillaset godkjent av utførende?

 

Har du brutt forskriftene ved å klatre opp i et stillas som ikke var klarert og tagget?

 

Dette er et stillas som skal være bygget av en fagkyndig og det skal være fastmontert dokumentasjon som beskriver klasse, dato oppsatt, dato sjekk, utførende og hvem som har godkjent stillaset. Mangler dette skal ikke stillaset tas i bruk.

 

 

Å begynne å hyle om angst og søvnmangel høres litt amerikansk ut men du har fått dokumentert skaden ifbm sykehuset. Send en beskrivelse av hendelsen skriftlig til arbeidsgiver. Dersom det skulle oppstå senskader har du da dokumentasjon som viser tilbake til denne episoden og legen vil kunne avgjøre hvorvidt skadene stammer fra denne ulykken.

 

Det vil da bli aktuelt for nav å vurdere omskolering og/eller erstatning på bakgrunn av legens konklusjon.

 

Når Arbeidstilsynet blir varslet vil de undersøke hvorvidt en av de involverte bedriftene blir bøtelagt.

Ved grov uaktsomhet kan det også være aktuelt med fengselsstraff.

 

Men igjen, har du tatt deg opp i et uferdig eller selvmontert stillas på eget initiativ har du driti på leggen.

Anonymous poster hash: e541f...1df

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre får å få mest mulig erstatning for dette som skjedde? Jeg har ikke knekt noe. Kun slåttt sykelig og svak på hele ene siden ikke like mye kraft. Er det noe lure løsninger?

Anonymous poster hash: e541f...1df

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre får å få mest mulig erstatning for dette som skjedde?

Du må få hjelp frå NAV, samt at du må vurdere om det er lønnsomt å skaffe deg privat advokatbistand.

 

Erstatninga skal være erstatning for økonomiske tap som du har hatt på grunn av ulykka, samt erstatning for eventuelt framtidig tap. Det er ikkje mykje til eller frå som du kan gjere for å påvirke størrelsen på erstatninga (om du har lidd eit økonomisk tap).

Lenke til kommentar

Du mener at jeg har gjordt feil med å bruke stillaset som er ikke tillat å bruke ? Jeg er ung. De andre brukte stillaset. De brukte ingen hms værneutstyr. Politiet vært til stede etter ulykken.

Men igjen, har du tatt deg opp i et uferdig eller selvmontert stillas på eget initiativ har du driti på leggen.

Anonymous poster hash: e541f...1df

Ja, det er det som er poenget med hms verdenen vi lever i idag.

Det er iallefall det som mest sannsynligvis vil bli brukt imot deg.

Ansvarsfraskrivelse står i høysetet.

 

På alle fabrikker og anlegg jeg har vært på de siste ti åra krever enten et kurs eller en skriftlig erklæring hvor du signerer at du har mottatt, lest og forstått hms og sikkerhetsrutinene på arbeidsplassen. Det betyr m.a.o at det skal være ditt eget ansvar om du velger å bryte reglene. Du er jo en voksen mann så dersom du har skrevet under på denne så skal du jo være informert.

 

Jeg vet om en mann som opererte en stansemaskin uten handskjerm som klippet av seg nesten alle fingrene og før formann kom på stedet hadde gubben klart å remontere skjermen uten fingre fordi om det ble oppdaget at han selv hadde fjernet denne var det grunn til at han ikke fikk ei krone i erstatning.

 

Som andre over nevner så må du vurdere selv om dette er noe du føler du trenger advokat for, men uten at du har en lege som bekrefter at du allerede har tatt permanent skade av hendelsen er det mer sannsynlig at det er snakk om at den ansvarlige kan se frem til en bot - men den er det åpenbart ikke du som får fortjenesten av.

 

Det er flere dyktige folk her som sikkert kan komme med noen gode og konkrete løsninger etterhvert men slik jeg leser innleggene her så får jeg inntrykk av at du sitter med en forventning om at du automatisk har krav på en pengesum utover sykemelding, men slik er det nødvendigvis ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...