Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nordmenn kan be Amazon om å fjerne reklamene gratis, da reklamene ikke er relevante utenfor USA (har selv gjort dette).

Kindle støtter veldig mange formater, men du må sende filene til Amazon for å konvertere. Det skal bemerkes at bøkene da ikke vil vises som bøker på Kindle, men som dokumenter. De fleste seriøse ebokforhandlere i Norge tilbyr direktesending av bøker til Amazon-kontoen din. Mao, ikke noe problem så lenge du har tillatt avsenderadressen først.

Paperwhite 2 har et gummilignende belegg på baksiden, som gjør at den ikke glir ut av hånda så lett.

Time to Read kan også vise hvor lenge det er igjen i kapittelet. Rykter sier at prosent og sidetall (for både kapittel og bok) skal komme tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hadde som alle andre her tenkt å påpeke at man rett og slett sender ebøkene direkte til kindlen fra norske nettbutikker, men når jeg var så sent til festen hopper jeg videre til det neste jeg tenkte ta opp: 

 

 

På Kobo dukker følgende dialogvindu opp: "Computer detected. Would you like to connect your eReader to your computer to mangage files?", og du kan velge mellom Cancel eller Connect. Når du trykker "Cancel" lader lesebrettet, men det er ikke selvforklarende. Dette kunne altså vært litt mer brukervennlig, og de kunne heller hatt en tekst som "Would youl to connect your eReader ot your computer to manage files? If not, choose Cancel in order to enable charging mode."

 

Den teksten ville rett og slett satt fokus på at knappen på "Cancel"-knappen er misledende og forklare hva som egentlig skjer i stedet for å avbryte når man trykker avbryt. En mindre og bedre endring ville vært å bytte ut "Cancel"-teksten med noe som er riktig. For eksempel: 

 

Would you like to connect your eReader to your computer to manage files?

 [ Charge only ]  [ Connect ]

 

Det er også et alternativ å bytte ut teksten med mer konkrete alternativer, men "cancel" for å starte en handling er bare weird. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt mobiler til å lese e-bøker i mange år og det holder i massevis.
Nåværende mobil (Huawei Mate 8) har samme skjermstørrelse, så jeg ser ingen grunn til å skaffe meg en ekstra dings kun for å lese e-bøker.
Såre enkelt å laste ned til mobilen fra ebok.no f.eks, selvforklarende, selv far klarer det!

Ikke noe dilldall med forklaringer i øst og vest. Rett frem etter nesen.

Endret av Chutikran
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åja, det var en ting til jeg tenkte ta opp. 

 

 

Vi plasserte en enkel lysmåler i midten av skjermen mens lysstyrken var på 100 % og resten av rommet helt mørkt.

 

 

 

Maksimal lysstyrke målt i nits
Høyere er bedre.

 

Nei, høyere er ikke bedre. Ikke på e-papir. Høyere er mer slitsomt, og det er helt meningsløst med sterkere lysstyrke enn den svakeste av disse. Med mindre du skal bruke den som en lommelykt, da. 

 

Tror du meg ikke, ta med brettet i et helt mørkt rom og slå på 100% lysstyrke, og se hvor raskt du får vondt i øynene, om du overhodet klarer å lese da. 

 

Jevnere baklys er bedre, på mitt er det ujevnt baklys og det kan være forstyrrende. Og flere nivåer gradering av lysstyrke er bedre. Spesielt i det lavere spekter. Sterkere lys er ikke bedre, det er heller det motsatte. 

 

Mitt nettbrett kan gradere lyset til at det nesten er slått av, og jeg slår sjelden lyset mer opp enn en tredjedel fra bunnen. I et mørkere rom skal det mindre lys til, og i et lysere rom trenger man ikke baklys. Det samme er til en viss grad sant for en tablet, på min Surface Pro er det 0% som gjelder i et mørkt rom - 0% pluss programmet blender satt til Opacity 55% - 60%. Men på en tablet så er det i motsetning til e-papir likevel riktig at høyere NITS er bedre... I direkte sollys. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Personlig så trenger jeg et epapir android basert lesebrett eventuelt en pad med epapir på den ene siden og vanlig skjerm på den andre som kjører android.

 

For med android i bunn kan jeg kjøre apper som støtter alle format.. Spesielt da epub og kindle formatene. Moon Reader og Kindle appene.

 

Og hvis det er en pad, da mulighetene til å velge skjerm pr app.

 

Og hvis noen av dere har tips til produkter som faller under denne beskrivelsen vil jeg så vil jeg veldig gjerne høre det eller få tips!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt mobiler til å lese e-bøker i mange år og det holder i massevis.

Nåværende mobil (Huawei Mate 8) har samme skjermstørrelse, så jeg ser ingen grunn til å skaffe meg en ekstra dings kun for å lese e-bøker.

 

Ingen trenger å bruke eboklesere, mobiltelefoner ned i under tre tommer kan gjøre alt en ebok-leser kan gjøre, og mye mer. ;-) 

 

En ebokleser er et optimalisert produkt for å lese bøker. Den har følgende fordeler i forhold til en mobiltelefon: 

+ Å lese på en passivt opplyst skjerm over lang tid er mindre slitsomt for øyet.

+ Å lese på en dedikert enhet bruker ikke strøm på mobiltelefonen. Spesielt på ferie trenger jeg strøm på mobiltelefonen. Ofte mer strøm enn jeg har, i alle fall dersom jeg trenger GPSen.

+ Å lese på et nettbrett eller en mobiltelefon gjør ukentlig, om ikke daglig, at jeg må avbryte lesningen fordi enheten trenger mer strøm. Å lese på mobiltelefonen tømmer den for strøm på timer mens ebokleseren varer i ukesvis. Månedsvis om ikke i bruk, sånn at jeg kan bare plukke den opp og være sikker på at det er strøm nok. 

+ Den er optimal å lese på i direkte sollys på en solseng i varmere strøk. Jeg hadde med meg en tabletPC også på forrige reise, og innendørs kunne jeg ikke se om skjermen var påslått når den sto på samme lysstyrke (25%) som kvelden før. Måtte lukke meg inn på badet for å finne lystyrken slik at den kunne skrus opp til 100%. Og det hjalp bare innendørs, utendørs ble skjermen fortsatt tilsynelatende sort. Og mobiltelefonen, som heller ikke var lett å lese på i sola, trengte å skjermes fra sola for å ikke bli kokvarm. 

 

Det er mange bakdeler også, men disse er nok de viktigste: 

- Mange eboklesere forsøker begrense deg fra å legge inn filer selv, som både du og artikkelen berørte inn på. 

- Det er en ekstra enhet. Du trenger fortsatt mobiltelefonen. 

- Den er tilpasset pocket-format bøker i sort/hvitt, men den er dårligere egnet til å lese blader enn en tablet. 

 

Skal jeg på sydentur, flytur eller HV-øvelse, er en ebok-leser mye bedre egnet enn en mobiltelefon. Men skal jeg ligge på senga og lese tegneserier, er en tabletPC et bedre egnet medium. Mobilen er et kompromiss og gjør jobben, men jeg leser ikke på den fordi jeg har tilgang på alternativ som er bedre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det viktigste kriteriet for meg er hvor lenge batteriet holder. Dette nevnes ikke i arikkelen og er en stor mangel. Jeg har ofte med meg e-bok som erstattning for vanlige bøker, både i områder med dårlig tilgang til ladding og på plasser hvor ladding ikke er mulig.

 

Den gamle kindel leseren min (med tastatur, så vi snaker veldig gammel) holder fint 2 til 3 uker med 3-4 timer bruk pr dag... Litt kortere når 3G er aktiv, men fortsatt lenge nok til at det ikke er noe problem. Med nyere kindle lesere opplever jeg at batteritiden er betydelig redusert. Hvordan er det på disse?

Lenke til kommentar

Personlig så trenger jeg et epapir android basert lesebrett eventuelt en pad med epapir på den ene siden og vanlig skjerm på den andre som kjører android.

 

For med android i bunn kan jeg kjøre apper som støtter alle format.. Spesielt da epub og kindle formatene. Moon Reader og Kindle appene.

 

Og hvis det er en pad, da mulighetene til å velge skjerm pr app.

 

Og hvis noen av dere har tips til produkter som faller under denne beskrivelsen vil jeg så vil jeg veldig gjerne høre det eller få tips!!!

 

Nei, jeg vet ikke om det finnes massemarkedsprodukter som dette, og om det finnes antar jeg det vil være et tungt og uhåndterlig produkt. 

 

Det finnes imidlertid Android-baserte e-papirlesere. Jeg hadde/har en nook som kunne rootes og kjøre mange - ikke alle - apper fra Play Store, inklusive Kindle Reader og andre lesere. Det er ingen god opplevelse, men den kan kjøre det meste av formater. Tegneserier i gråtoner på så små skjermer, ikke spesielt godt egnet. Men tilgjengelig. 

Lenke til kommentar

Det viktigste kriteriet for meg er hvor lenge batteriet holder. Dette nevnes ikke i arikkelen og er en stor mangel. Jeg har ofte med meg e-bok som erstattning for vanlige bøker, både i områder med dårlig tilgang til ladding og på plasser hvor ladding ikke er mulig.

 

Den gamle kindel leseren min (med tastatur, så vi snaker veldig gammel) holder fint 2 til 3 uker med 3-4 timer bruk pr dag... Litt kortere når 3G er aktiv, men fortsatt lenge nok til at det ikke er noe problem. Med nyere kindle lesere opplever jeg at batteritiden er betydelig redusert. Hvordan er det på disse?

 

Jeg har første generasjon Paperwhite, ikke 3G men WiFi og baklys. Jeg forventer at den skal holde så lenge som du nevner, men har ikke målt. For meg blir det en litt akademisk problemstilling - hvis man ikke klarer finne tid til å lade den i løpet av f.eks. to uker, så er man ikke sååå interessert. 

Lenke til kommentar

Det viktigste kriteriet for meg er hvor lenge batteriet holder. Dette nevnes ikke i arikkelen og er en stor mangel. Jeg har ofte med meg e-bok som erstattning for vanlige bøker, både i områder med dårlig tilgang til ladding og på plasser hvor ladding ikke er mulig.

 

Den gamle kindel leseren min (med tastatur, så vi snaker veldig gammel) holder fint 2 til 3 uker med 3-4 timer bruk pr dag... Litt kortere når 3G er aktiv, men fortsatt lenge nok til at det ikke er noe problem. Med nyere kindle lesere opplever jeg at batteritiden er betydelig redusert. Hvordan er det på disse?

Paperwhite 2 har 1+ måned med wifi og 20% lys. Rundt 1-3 timer daglig bruk.

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for innspill. Jeg undersøkte dette med støtte for norske bøker, men syntes fremdeles det var litt vel mye knot med prosessen fremfor innebygget støtte. Jeg skulle dog så klart hatt det med i teksten uansett. Artikkelen er i hvert fall litt oppdatert nå på dette punktet! :)

 

- Andrea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste kriteriet for meg er hvor lenge batteriet holder. Dette nevnes ikke i arikkelen og er en stor mangel. Jeg har ofte med meg e-bok som erstattning for vanlige bøker, både i områder med dårlig tilgang til ladding og på plasser hvor ladding ikke er mulig.

 

Den gamle kindel leseren min (med tastatur, så vi snaker veldig gammel) holder fint 2 til 3 uker med 3-4 timer bruk pr dag... Litt kortere når 3G er aktiv, men fortsatt lenge nok til at det ikke er noe problem. Med nyere kindle lesere opplever jeg at batteritiden er betydelig redusert. Hvordan er det på disse?

 

Hei, Nazgarot, og takk for tilbakemeldingen! Produsentene oppgir svært lang batteritid på disse lesebrettene, opp til 1 måned. Vi hadde dessverre ikke anledning til å teste batteriet i denne omgangen, da det er begrenset hvor lenge vi får låne lesebrettene. Kanskje får vi gjort det en i neste omgang! :)

 

- Andrea

Lenke til kommentar

Jeg vet at Kindle kan markere tekst og i etterkant få ut en liste over alt man har markert per bok. Dessverre har de klart å begrense denne funksjonaliteten til kun bøker kjøpt fra Amazon.

 

Noen som vet om pocketbook støtter noe slikt for alle bøker?

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for innspill. Jeg undersøkte dette med støtte for norske bøker, men syntes fremdeles det var litt vel mye knot med prosessen fremfor innebygget støtte. Jeg skulle dog så klart hatt det med i teksten uansett. Artikkelen er i hvert fall litt oppdatert nå på dette punktet! :)

 

- Andrea

Det virker kanskje knotete, men det er som du skrev i anmeldelsen bare å sette opp at man kan ta i mot bøker fra de norske nettbutikkene sine sider og legge inn sin kindle-adresse hos de norske nettbutikkene.

 

Når dette er gjort, så er det veldig enkelt. Man får da en egen send til kindle-knapp ved siden av de norske e-bøkene og prosessen tar da bare noen minutter etter at ei bok først er kjøpt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...