Gå til innhold

TEST: Sennheiser HD650 og Apogee Groove


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere testet:

  • NAD D3020
  • Argon HP1

For en test gir ikke helt mening hvis man ikke har noe å sammenligne med?

Uten å ha hørt de selv. Kanskje dere bør sammeligne flere?

 

Uansett mener jeg har lest Sennheiser gjør det ganske bra for å være hodetelefoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Liten skriveleif i beskrivelsen for alternativet Beyerdynamic

 

Da er lukkede hodetelefoner en god løsning, og vil du samtidig pare penger er dette

:)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Klangen i Groove kan fungere for det aller meste av musikk, selv om vi har hørt varianter i denne klassen som er litt mer dynamiske og detaljerte. Selve lydvolumet er det ikke noe å si på, her kan du spille på deg tinnitus om du er uvøren.

 

Klangen for øvrig er ganske varm. Bassen er ikke på noen måte dominerende, men mellomtonen er ganske fremtredende.

Selve DAC-en gir dessuten klokkene en litt kraftigere klang i stemmene

Sammen blir lyden du får servert ganske så detaljert, og dette må sies å være en behagelig og «rett frem»-lytteopplevelse.

 

Skal vi sette fingeren på noe så er det at dynamikken totalt sett ikke er så rå som den burde vært.

- Litt dårlig dynamikk i midtregisteret

Hva i all verden betyr alle disse setningene og uttrykkene? Altså, jeg er elektronikkingeniør og kan det meste om signaler, lyd og akustikk, men uttrykk som "kraftig klang i stemmene", "dynamisk og detaljert lyd" og "rett frem-lytteopplevelse" sier meg fint lite. Kan dere forklare hvordan disse fenomenene opptrer i form av frekvensrespons og forvrengning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere testet:

  • NAD D3020
  • Argon HP1
For en test gir ikke helt mening hvis man ikke har noe å sammenligne med?

Uten å ha hørt de selv. Kanskje dere bør sammeligne flere?

 

Uansett mener jeg har lest Sennheiser gjør det ganske bra for å være hodetelefoner.

Sennheiser har godt rykte på seg. Men som med det meste andre så er det en smakssak. Syntes min HD595 rett og slett ble kjedelige, så jeg byttet de med K242 fra AKG i stedet, og de passet min smak mye bedre (Ble enda bedre med K701). Syntes de ikke ble morsomme nok i bassen, eller oppløste nok.

 

Hørte HD700 også (ikke på mitt utstyr), og de låt en del bedre, men foretrekker fortsatt K701.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om det er noe forskjell ved å benytte DACen i artikkelen her kontra f.eks Asus Essence STX lydkort med innebygd forsterker. Bruker sistnevnte og er knallfornøyd ihvertfall. Bruker HD650 til alt.

Godt at du er fornøyd, det er jo det som har noe å si. Skulle jeg tippe vil jeg tro at Apogeeen gir en renere og mer fyldig lyd.

 

Hadde vært morsomt å vite hvordan denne måler seg opp mot f.eks. Dragonfly, som jeg vil tippe gir deg mer lyd per krone.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om det er noe forskjell ved å benytte DACen i artikkelen her kontra f.eks Asus Essence STX lydkort med innebygd forsterker. Bruker sistnevnte og er knallfornøyd ihvertfall. Bruker HD650 til alt.

 

USB-kort vil som regel ha mindre støy og liknande enn interne kort. 

Lenke til kommentar

"En av tingene vi vil trekke frem med HD650 er bassen. Den er ganske svulstig og kraftfull"

Stemmer ikke med mine erfaringer. Når jeg har mikset på HD650 viser det ofte at HD650 ikke er de beste på å formidle korrekt energi i bassen. De er for lite kraftfulle, selv om klokkene generelt har et "dark" lydbilde.

Lenke til kommentar

Har dere vurdert å gjøre en liten blindtest av noe slag i tillegg til å ramse opp alle disse ordene som egentlig ikke betyr noe? (ref "luftigheten på lydbildet" og "god dynamikk og kontroll").

 

Hva hjelper det med blindtest, de må fortsatt prøve å forklare forskjellene de hører, og da kommer de samme ordene igjen.

 

Det eneste Tek kan gjøre for å slippe å få masse klager når de tester slikt som dette, er nok å skaffe seg masse dyrt test utstyr. Men tall greier ikke å forklare hvordan lyd oppfattes. Det er det samme med TV tester. Man kan teste mye der, men tall på ett ark kan aldri si noe om hvor bra ett bevegelig bilde ser ut etter at de har gjort det de skal med bilde når det kommer til kvalitet på oppskalering og glatting av bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hjelper det med blindtest, de må fortsatt prøve å forklare forskjellene de hører, og da kommer de samme ordene igjen.

Når du vet hva det er du hører på, vil hjernen påvirke lytteropplevelsen så kraftig at det er nærmest verdiløst å prøve å gjøre en sammenligning av forskjellig utstyr. Psykoakustikk, læren om hvordan det vi hører (eller det vi tror vi hører) påvirkes av kunnskap om det vi hører på er et ganske omfattende fagfelt, og vi er utrolig gode til å lure oss selv til å tro vi hører ting som ikke er der. Dobbel blindtesting er den eneste seriøse måten å vurdere lydkvalitet gjennom rene lyttetester.

 

Men tall greier ikke å forklare hvordan lyd oppfattes.

Kanskje ikke hvordan lyden oppfattes, ettersom den vil være farget av ting som ikke går på lydutstyret selv, jamfør avsnittet ovenfor. Men alle egenskaper i det lydsignalet som kommer ut av en høyttaler kan måles og kvantifiseres. Det finnes ikke noe ved måten lydutstyr gjengir lyd på som ikke kan tallfestes, selv om deler av Hi-Fi-bransjen (og Hi-Fi-pressen) vil ha oss til å tro det. Tallene lyver ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har to ting jeg har hentet ut av denne testen.

 

1. Apogee har lansert en USB DAC-AMP for "portabel" bruk. Den har ikke trådløs mulighet og kan dermed ikke benyttes med mobil. MAO hverken fugl eller fisk imo. Da den ikke er en fullverdig headfi-dac-amp for hjemmebruk eller en portabel enhet som enkelt kan tas med på tur sammen med hjemmehodetelefoner. Denne kan kanskje være enn god kombo med BD C1P eller DT770, Grado SR125e/225e?. Utstyr som i utgangspunktet kan spille bra rett i mobil for den ekte portable bruken, men som også har kvaliteter som kan hentes ut med en litt dyrere DAC-amp enn det laptoppens lydkort er i stand til å hente ut. Men dette er ikke en løsning som omgjør ett headsett laget for hjemmebruk til en portabel løsning. Til det er den ikke kraftig nok om den ikke får frem kvalitetene i HD650 også i det øvre frekvensområdet (kvalitetene er der, men de står ikke fremst i lydbildet). Små forandringer er ofte vanskeligere å få frem enn de store "in your face" forskjellene. At den kun kan brukes via USB setter også for store begrensninger mtp portabilitet-bruken imo.

 

At det ikke står som ett minus ved Apogee`en at den ikke klarer å hente ut kvaliteter i hjemmephones skriker dårlig kunnskap. At dere topper det hele med at det er en positiv ting at den kan drive de fleste hjemmetelefoner, og deretter trekker den for dynamikk i midtregisteret..... 

 

Generell kunnskap om ting dere tester er ikke nødvendig (hvordan valget av ett komponent påvirker det andre)?

 

 

 

2. Sennheiser HD650 er fremdeles en god allrounder for hjemmebruk.

 

Jeg har alltid likt HD600 / 650.

De er som sagt gode allroundere for hjemmebruk og de fleste headfi galninger har ett sett som de benytter sammen med dyre hjemmeoppsett (om dere tror dette er dyr headfi.... vel slutt å test headfi....). Svært mange bruker HD650 når de egentlig bare skal slappe av med god musikk. HD800, T1, ps1000e etc kan fort vekk avsløre for mye av feil gjort i innspilling og "kaffekoppen satt på miksepulten under innspilling" fokus. Noe som gjør at en blir imponert med en gang, men går lei og tar på seg HD650 hvor detaljene ligger bak musikken i lydbildet.

 

 

Konklusjonen for min del er vel egentlig at når det kommer til lyd og headfi så er denne testen omtrent som om Tek.no testet en Celeron 300A og ikke nevnte noe som helst om overklokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har alltid likt HD600 / 650.

De er som sagt gode allroundere for hjemmebruk og de fleste headfi galninger har ett sett som de benytter sammen med dyre hjemmeoppsett (om dere tror dette er dyr headfi.... vel slutt å test headfi....). Svært mange bruker HD650 når de egentlig bare skal slappe av med god musikk. HD800, T1, ps1000e etc kan fort vekk avsløre for mye av feil gjort i innspilling og "kaffekoppen satt på miksepulten under innspilling" fokus. Noe som gjør at en blir imponert med en gang, men går lei og tar på seg HD650 hvor detaljene ligger bak musikken i lydbildet.

 

Har selv et hd600 jeg jeg bruker innimellom så det ligger noe i det du sier. Foretrekker stort sett hd800 over hd600, men variasjon fryder en gang i blant :)

Lenke til kommentar

 

Klangen i Groove kan fungere for det aller meste av musikk, selv om vi har hørt varianter i denne klassen som er litt mer dynamiske og detaljerte. Selve lydvolumet er det ikke noe å si på, her kan du spille på deg tinnitus om du er uvøren.

 

Klangen for øvrig er ganske varm. Bassen er ikke på noen måte dominerende, men mellomtonen er ganske fremtredende.

Selve DAC-en gir dessuten klokkene en litt kraftigere klang i stemmene

Sammen blir lyden du får servert ganske så detaljert, og dette må sies å være en behagelig og «rett frem»-lytteopplevelse.

 

Skal vi sette fingeren på noe så er det at dynamikken totalt sett ikke er så rå som den burde vært.

- Litt dårlig dynamikk i midtregisteret

Hva i all verden betyr alle disse setningene og uttrykkene? Altså, jeg er elektronikkingeniør og kan det meste om signaler, lyd og akustikk, men uttrykk som "kraftig klang i stemmene", "dynamisk og detaljert lyd" og "rett frem-lytteopplevelse" sier meg fint lite. Kan dere forklare hvordan disse fenomenene opptrer i form av frekvensrespons og forvrengning?

Det betyr, for å si der litt stygt. At tek.no ikke ønsker å teste lyd seriøst. Lyd er et fagfelt, men det behandles ikke sånn av tek. Jeg anbefaler testerene å se litt hva blindtester sier om hørbare forskjeller mellom dacer. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne dere ikke testet noen gode DAC-er til hvermannsen?

 

Har et par DT-990 250 som sårt hadde trengt noe bedre enn det lydkortet som idag står i pcen

Kan anbefale deg Aune X1S (Mala Audi selger den i Norge) da jeg selv har Aune X1 og er meget fornøyd med den. Overhodet ikke noe bakgrunnstøy, relativt høyoppløst (24/192, langt mer enn nødvendig), godt med krefter og stilig utseende. X1S har også ESS Sabre sin DAC, mot X1 som har en fra Texas Instruments (Burr-Brown). Påstår at til 2200 kr som den er på tilbud til nå er den usedvanlig bang for the buck. Bruker min X1 (via USB) på Beyerdynamic DT770 pro 80 ohm og står maskinen på fult volum er det øredøvende med mer enn 20% pådrag på ampen.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om det er noe forskjell ved å benytte DACen i artikkelen her kontra f.eks Asus Essence STX lydkort med innebygd forsterker. Bruker sistnevnte og er knallfornøyd ihvertfall. Bruker HD650 til alt.

Har tenkt samme tanke som deg.

 

Om en så spanderer på seg noen Burson Opamp's, så har en nok mye bedre lyd.

 enn Apogee kan gi deg.

Jeg bruker Sennheiser HD600, og hørte umiddelbar forskjell på all musikk.

Men så er jo ikke et sånt lydkort og de hodetelefonene "laget for" MP3-musikk på en telefon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...