Gå til innhold

Mobilbetalingstjenesten mCash er historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Mobilbetaling i Norge

Vipps skilles ut som eget selskap og skal deleies av DNB, samt de tidligere mCash-partnerne SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 andre sparebanker tilknyttet Frende Forsikring.

Vipps er lastet ned omtrent 2 millioner ganger og brukes aktivt av 1,6 millioner personer. Primært for vennebetaling, men også for betaling i nettbutikk og av fakturaer.

mCash har omtrent 400 000 brukere. Tjenesten vil fungere som i dag frem til dagens avtale mellom Vipps og mCash er godkjent av tilsynsmyndigheter.

MobilePay er lastet ned av 300 000 nordmenn og har sin hovedstyrke i butikkbetaling.

Hva med Eika-gruppens SnapCash? Består den?

Lenke til kommentar

Tipper vips blir historie og når apple pay/android pay kommer til norge

 

Det spørs hvordan de løser utfordringen rundt Visas avgifter for bruka av tjenesten. I Norge er bankaxept så godt innarbeidet at folk flest ikke kjenner til det engang. Jeg tviler butikkene går med på med på å dekke denne transaksjonsavgiften uten videre, og dytter den antageligvis over på forbrukeren. 

 

Uansett så er Vipps genialt til vennebetaling. Det å splitte regningen har aldri vært enklere etter min mening. Jeg tror dette er Vipps største styrke - i og med folk flest har appen installert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Venter bare på at vi kan bruke vipps i butikken nå

 

Hvorfor det? Ingen ting går kjappere enn chip+pin.

 

Ta opp mobilen, lås opp mobilen, start Vipps, skriv inn PIN for Vipps, velg mottaker, tast beløp, send.

 

Ta opp 2mm tykt plastkort, sett det i leseren, tast PIN.OK.

Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre.

Du glemmer kanskje at i det andre tilfelle så har man en ekstra ledig lomme...

Lenke til kommentar

 

Venter bare på at vi kan bruke vipps i butikken nå

 

Hvorfor det? Ingen ting går kjappere enn chip+pin.

 

Ta opp mobilen, lås opp mobilen, start Vipps, skriv inn PIN for Vipps, velg mottaker, tast beløp, send.

 

Ta opp 2mm tykt plastkort, sett det i leseren, tast PIN.OK.

Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre.

1) Strekk frem mobilen, som du kanskje allerede har i hånden, over et NFC-leser, 2) Bekreft dialogen som kommer opp med enten fingeravtrykk eller PIN-kode. Få inn samarbeid med f.eks COOP m.fl., og medlemskortet registreres i samme slengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tipper vips blir historie og når apple pay/android pay kommer til norge

Det spørs hvordan de løser utfordringen rundt Visas avgifter for bruka av tjenesten. I Norge er bankaxept så godt innarbeidet at folk flest ikke kjenner til det engang. Jeg tviler butikkene går med på med på å dekke denne transaksjonsavgiften uten videre, og dytter den antageligvis over på forbrukeren.

 

Uansett så er Vipps genialt til vennebetaling. Det å splitte regningen har aldri vært enklere etter min mening. Jeg tror dette er Vipps største styrke - i og med folk flest har appen installert.

Butikkene betaler denne transaksjonsavgiften allerede i dag. Hvis du betaler med et VISA eller MasterCard kredittkort, betaler du fortsatt samme pris som om du hadde betalt med BankAxept. Den ekstra kostnaden tar da butikken.

Lenke til kommentar

 

 

Tipper vips blir historie og når apple pay/android pay kommer til norge

Det spørs hvordan de løser utfordringen rundt Visas avgifter for bruka av tjenesten. I Norge er bankaxept så godt innarbeidet at folk flest ikke kjenner til det engang. Jeg tviler butikkene går med på med på å dekke denne transaksjonsavgiften uten videre, og dytter den antageligvis over på forbrukeren.

 

Uansett så er Vipps genialt til vennebetaling. Det å splitte regningen har aldri vært enklere etter min mening. Jeg tror dette er Vipps største styrke - i og med folk flest har appen installert.

Butikkene betaler denne transaksjonsavgiften allerede i dag. Hvis du betaler med et VISA eller MasterCard kredittkort, betaler du fortsatt samme pris som om du hadde betalt med BankAxept. Den ekstra kostnaden tar da butikken.

 

 

Dette gjør de på grunn av de aller fleste betaler med BankAxept uansett. Det er ikke utenkelig vi må betale dette gebyret om ApplePay/Google Pay ikke blir å støtte BankAxept, om mange nok blir å bruke tjenesten. Dette er mer normalt i Danmark til eksempel, hvor du kan risikere å betale transaksjonsgebyret når du bruker kredittkort (men ikke debetkort). 

 

Jeg ser dog BankAxept har inngått en avtale med et kanadisk selskap som støtter bla. Apple Pay. Kanskje det er nærmere enn vi tror.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Venter bare på at vi kan bruke vipps i butikken nå

 

Hvorfor det? Ingen ting går kjappere enn chip+pin.

 

Ta opp mobilen, lås opp mobilen, start Vipps, skriv inn PIN for Vipps, velg mottaker, tast beløp, send.

 

Ta opp 2mm tykt plastkort, sett det i leseren, tast PIN.OK.

Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre.

Har opplevd at flere bruker forferdelig lang tid når de skal betale noe pga Vipps. Noen bruker sikkert 1 minutt hvertfall.

Lenke til kommentar

 

Venter bare på at vi kan bruke vipps i butikken nå

 

Hvorfor det? Ingen ting går kjappere enn chip+pin.

 

Ta opp mobilen, lås opp mobilen, start Vipps, skriv inn PIN for Vipps, velg mottaker, tast beløp, send.

 

Ta opp 2mm tykt plastkort, sett det i leseren, tast PIN.OK.

Bare fordi noe er nytt betyr ikke at det er bedre.

Alternativ A:

Opp med telefonen, lås opp med fingeravtrykk på vei opp av lomma (sensoren er på baksiden), start opp Mobilepay (ligger på startskjermen siden den brukes jevnlig), logg inn med fingeravtrykk, legg telefonen på platen (scann QR dersom en mangler NFC), bekreft betalingen med et sveip. Kvitteringen ligger nå klar i appen ved behov

 

Alternativ B:

Opp med pengeboken, finn frem kortet, legg ned pengeboken (eller hold den i hånden), sett inn kort/legg kort på leser, tast pin, OK. Kvitteringen må tas vare på i papirform

 

Bruker omtrent like lang tid på begge alternativene, men siden pengeboka av og til blir igjen hjemme, og telefonen alltid er med (klokken varsler ifra hvis jeg glemmer den på vei ut døra) går jeg oftest for alternativ A. Også en naturlig konsekvens av at jeg ikke tar med pengeboka på sykkeltur, når jeg lufter bikkja etc etc.

 

Bare fordi noe er gammelt betyr ikke at det er bedre heller;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...