Gå til innhold

SNIKTITT: Hva med en «laser-TV» til 130 000 kroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor jevn er egentlig maks lysstyrke i bildet? Jeg kan ikke akkurat se for meg at et øvre hjørne som er ca 3,5 ganger lengre unna projektoren enn nedre midten skal ha samme maksimale lysstyrke.. Siden lysstyrken normalt avtar med kvadratet av avstanden så burde man kunne forvente rundt 12 ganger høyere lysstyrke nærmest projektoren enn lengst unna.

Lenke til kommentar

Hvor jevn er egentlig maks lysstyrke i bildet? Jeg kan ikke akkurat se for meg at et øvre hjørne som er ca 3,5 ganger lengre unna projektoren enn nedre midten skal ha samme maksimale lysstyrke.. Siden lysstyrken normalt avtar med kvadratet av avstanden så burde man kunne forvente rundt 12 ganger høyere lysstyrke nærmest projektoren enn lengst unna.

Er du sikker på det? Høres ikke korrekt ut. Du tenker på at lyset blir mer spredt med avstanden? Det ville i såfall også si at pikslene også blir større med avstanden? I så fall så må dette uansett være korrigert uten å bli helt tull (for å bla. få et kvadratisk bilde?).

 

Lysstyrken blir svakere med kvadratet når bildet også øker i størrelse med kvadratet. Så fremt bildestørrelsen er lik, så er det minimalt/null lystap. Normalt stiller du bare inn zoomen (endre vinklingen som lyssøylen har), for å oppnå lik bildestørrelse ved forskjellig avstand. Ja kun tap av det som blir absorbert/reflektert av atmosfæren, og med mindre det er veldig støvete/tåkete så er nok det neglisjebart med de avstandene vi her snakker om.

 

At bildet sendes ut med en variert vinkel/zoom jo høyere opp på bildet/lyssøylen du kommer, burde jo absolutt være mulig med litt avansert linseteknologi. Eller om de løser det på en annen måte?

 

Usikler på hvordan keystone virker i en vanlig prosjektor. Men litt vinkling på linsene på et spesielt vis burde vel gå.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor jevn er egentlig maks lysstyrke i bildet? Jeg kan ikke akkurat se for meg at et øvre hjørne som er ca 3,5 ganger lengre unna projektoren enn nedre midten skal ha samme maksimale lysstyrke.. Siden lysstyrken normalt avtar med kvadratet av avstanden så burde man kunne forvente rundt 12 ganger høyere lysstyrke nærmest projektoren enn lengst unna.

Siden de bruker laser så er det vel rimelig å anta at spredningen er veldig lett å kontrollere slik at hver pixel har samme størrelse. jeg regner med at lysstyrken ikke avtar nevneverdig så lenge lyspunktene er like store

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor jevn er egentlig maks lysstyrke i bildet? Jeg kan ikke akkurat se for meg at et øvre hjørne som er ca 3,5 ganger lengre unna projektoren enn nedre midten skal ha samme maksimale lysstyrke.. Siden lysstyrken normalt avtar med kvadratet av avstanden så burde man kunne forvente rundt 12 ganger høyere lysstyrke nærmest projektoren enn lengst unna.

 

Dette kan kompenseres for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...